Jeremy Clarkson har hamnat lite i blåsväder igen. Han skrev en insändare i The Sun som numera är borttagen. I den insändaren skrev han bl.a. att Meghan skulle få avföring kastad på sig medan hon vandrade genom gatorna där folk skriker Skam efter henne.
Expressen har en artikel om det här:
https://www.expressen.se/noje/kungligt/the-sun-ber-om-ursakt-for-clarksons-kronika-om-meghan/
Citat:
Jeremy Clarksons dotter Emily Clarkson var en av dem som gick hårt åt krönikan som publicerades i The Sun.
Det var efter de avslutande tre delarna i dokumentären Harry & Meghan som Clarkson uttryckte sina hårda ord. Han skrev bland annat att han ”drömde om dagen då hon tvingades gå naken på varje gata i varje stad i Storbritannien medan folkmassorna skriker 'Skäms' och kastar klumpar av avföring på henne”.
Scenen är en tydlig referens till ett segment i serien Game of Thrones där Cersei Lannister tvingas gå naken genom King's Landing som straff för flera brott – bland annat incest med sin bror.
Jeremy Clarkson ber om ursäkt på sin
Twitter-kanal.
Citat:
Oh dear. I’ve rather put my foot in it. In a column I wrote about Meghan, I made a clumsy reference to a scene in Game of Thrones and this has gone down badly with a great many people. I’m horrified to have caused so much hurt and I shall be more careful in future.
Och kommentarsfältet är full av anklagelser mot JC om att han är rasist, misogynist, hycklare och att han inte är seriös med sin ursäkt.
Expressen har ännu en artikel om det:
https://www.expressen.se/noje/kungligt/tv-profilen-pudlar-efter-grova-orden-om-meghan/
Citat:
Även Clarksons dotter har riktat kritik mot krönikan.
”Min syn har alltid varit väldigt klar när det kommer till kvinnofientlighet, mobbning och hur kvinnor behandlas av medier. Jag vill göra det väldigt klart att jag tar kraftigt avstånd från allt som min pappa har skrivit om Meghan Markle”, skriver Emily Clarkson på Instagram.
Jag läste faktiskt hans insändare i The Sun, och även om jag har minne som en guldfisk, så kan jag inte minnas nån referens till hennes hudfärg. Det handlade enbart om hennes agerande och inget annat. Han var med andra ord inte så förtjust hur hon har fört sig gentemot kungafamiljen. Dock en liten grov kommentar var att hon hade sin hand djupt upp i sin "Ginger-docka". Kanske det går att hitta på nån wayback-sida??