2022-12-27, 10:55
Medlem
Förutom att få saftiga bidrag från Gretas miljöfond eller liknande ser jag ingen anledning alls till varför någon kommun ÖHT skulle vilja ha en batterifabrik.

En batterifabrik i sverige kan inte tillverka konkurenskraftiga batterier, inte ens till sveriges egna konsumenter.

Kinsesiska lifepo4 batterier säljs t.om från kinesiska lager i polen för snabb leverans inom eu.

Var 2 år sedan jag gjorde ett större inköp av lifepo4, men då fick jag tag i fabriksdefekta men nya lifepo4 (som fungerar utan problem som solcellsenergilagring) för 1000kr/kwh inklusive frakt och tull.

Ej fabriksdefekta, dvs A-grade gick/går att få tag i för 1500-2000kr/kwh ink frakt/tull.

Sök efter "legitima" återförsäljare av EVE, CATL, REPT. Finns tyvärr stora mängder scammers på sidor som aliexpress och alibaba som säljer såpass defekta/urtjänta lifepo4 att ingen vettig person skulle vilja ha dom gratis ens så kan vara svårt att hitta legitima återförsäljare som novis.

Finns ett fåtal återförsäljare i sverige av dessa batterier också, dock så är de väldigt dyra och jag är osöker på om de ens lagerför dom, dvs de dropshippar bara
Citera
2022-12-27, 16:22
Medlem
Dofternas avatar
Kan det vara bra för fabriken i Skellefteå om NV startar en fabrik i USA istället för i Tyskland? Carlsson har yttrat tankar om detta pga, enligt honom, gynnsamma klimatbonusar.
Citera
2022-12-27, 16:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Kan det vara bra för fabriken i Skellefteå om NV startar en fabrik i USA istället för i Tyskland? Carlsson har yttrat tankar om detta pga, enligt honom, gynnsamma klimatbonusar.
Jag tror Carlsson bara drar en rövare för att försöka pressa såväl tyskar, svenskar som hela EU på mer pengar. Biden misslyckades med sin klimatpolitik när båda hans senatorer Manchin och Sinema hoppade av. Vad som senare beslutades kan lätt försvinna beroende på hur USA-valet går 2024. Lycka till med batterier när dielseln kostar 13-14 kronor litern och folk kör SUV i USA.
Citat:
Northvolt kan flytta fabriksbygge till USA för att få klimatbonusar

Batteritillverkaren Northvolt kan komma att flytta sin planerade fabrik i Tyskland till USA, Det säger Northvolts vd Peter Carlsson
https://sverigesradio.se/artikel/northvolt-kan-flytta-fabriksbygge-till-usa-for-att-fa-klimatbonusar

Trump hade inte givit honom en cent i subventioner. Det går inte att hoppa mellan kontinenter enligt det senaste valresultatet. Carlsson bluffar. Inget att bry sig om. Fokusera! Sätt igång Skellefteå med de pengar du redan fått, Carlsson! Det håller inte att bara snacka om fabriker överallt. De måste visa resultat också.
Senast redigerad av wwr 2022-12-27 kl. 16:38.
Citera
2022-12-27, 16:38
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror Carlsson bara drar en rövare för att försöka pressa såväl tyskar, svenskar som hela EU på mer pengar. Biden misslyckades med sin klimatpolitik när båda hans senatorer Manchin och Sinema hoppade av. Vad som senare beslutades kan lätt försvinna beroende på hur USA-valet går 2024.

https://sverigesradio.se/artikel/northvolt-kan-flytta-fabriksbygge-till-usa-for-att-fa-klimatbonusar

Trump hade inte givit honom en cent i subventioner. Det går inte att hoppa mellan kontinenter enligt det senaste valresultatet. Carlsson bluffar. Inget att bry sig om. Fokusera! Sätt igång Skellefteå med de pengar du redan fått, Carlsson! Det går inte att bara snacka om fabriker överallt. De måste visa resultat också.

Varför är det bättre att NV bygger i Tyskland än i USA?
Oavsett var de bygger så lär investerarna bara ställa upp om NV kan visa upp att allt hittills går enligt planerna.
Citera
2022-12-27, 16:39
Medlem
Citat:
Jag tror de ser den stora risken är att deras leveranskedjor flyttar först till USA istället för till Europa. Det handlar inte bara om att Northvolt ska få del av klimatbonusar utan hela deras leverantörskedja som Northvolt vill ha uppbyggd i Europa så snabbt som möjligt.
Citera
2022-12-27, 16:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Varför är det bättre att NV bygger i Tyskland än i USA?
Oavsett var de bygger så lär investerarna bara ställa upp om NV kan visa upp att allt hittills går enligt planerna.
Jag säger bara att jag tror att Carlsson bluffar när han säger att han vill dra till USA. Han försöker pressa svenskar, tyskar och EU på mer pengar. Annars påstår han att han drar till USA. Han har dessutom en skyldighet att fullborda Skellefteå och inte gnälla efter mer pengar.
Citera
2022-12-27, 16:49
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Jag säger bara att jag tror att Carlsson bluffar när han säger att han vill dra till USA. Han försöker pressa svenskar, tyskar och EU på mer pengar. Annars påstår han att han drar till USA. Han har dessutom en skyldighet att fullborda Skellefteå och inte gnälla efter mer pengar.

Det kommer bli fler fabriker. Frågan är var den ska stå och vad som är bäst för Northvolt/Skellefteå/Sverige.

Finns inte en företagare som inte vill ha så bra förutsättningar som möjligt är. Och om de kör igång i USA så behöver inte EU slösa pengar på det, vilket du verkar uppskatta.

Så, än en gång: kan det finnas fördelar med att även finnas i USA? Arbetarmakten har en teori.
Citera
2022-12-27, 16:55
Medlem
Volkswagen verkar ha haft cirka 70-80 anställda på plats i Skellefteå, det verkar som deras projekt är klart i Skellefteå nu och deras produktionslinor nu snurrar och deras anställda börjar åka tillbaka till Tyskland, vissa vill dock stanna kvar i Skellefteå och letar annat arbete där.

Citat:
Volkswagen samarbete med Northvolt ledde till slut att Mareike och 70-80 kollegor kom från Tyskland och började arbeta i ett projekt på Northvolts fabrik i Skellefteå. En del av de anställda kom redan december 2021, men Mareike kom februari 2022.

https://megafonen.se/2022/12/mareike-krause-kom-for-att-jobba-i-skelleftea-i-tio-manader-nu-vill-hon-inget-annat-an-att-stanna-de t-kanns-sa-avslappnat
Citera
2022-12-27, 16:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det kommer bli fler fabriker. Frågan är var den ska stå och vad som är bäst för Northvolt/Skellefteå/Sverige.

Finns inte en företagare som inte vill ha så bra förutsättningar som möjligt är. Och om de kör igång i USA så behöver inte EU slösa pengar på det, vilket du verkar uppskatta.

Så, än en gång: kan det finnas fördelar med att även finnas i USA? Arbetarmakten har en teori.
Problemet med Carlssons uttalande är att han anser Europa dåligt och vill fly till USA. (Jag tror han bluffar, som jag motiverat.) Han pratar bara om framtida projekt. Han måste fokusera på det han redan startat. Börjar han med något nytt blir det bara som med hans läromästare Musk. Det gamla glöms bort. Den tredje största aktieägaren har redan begärt Musks avgång som Teslachef. Det behövs inte fler framtidsplaner för Carlsson, nu måste resultat visas upp.

Han har även Borlänge och Göteborg. Skall de läggas ned också? Han fixar inte mer nu.
Senast redigerad av wwr 2022-12-27 kl. 17:05.
Citera
2022-12-27, 17:09
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Problemet med Carlssons uttalande är att han anser Europa dåligt och vill fly till USA. (Jag tror han bluffar, som jag motiverat.) Han pratar bara om framtida projekt. Han måste fokusera på det han redan startat. Börjar han med något nytt blir det bara som med hans läromästare Musk. Det gamla glöms bort. Den tredje största aktieägaren har redan begärt Musks avgång som Teslachef. Det behövs inte fler framtidsplaner för Carlsson, nu måste resultat visas upp.

Han har även Borlänge och Göteborg. Han fixar inte mer nu.

Allt kanske går enligt plan i Skell, Borlänge och Göteborg, det vet du inte. Det kanske tom går bättre än väntat.
Du och jag vet ungefär lika mycket/lite, du tar det faktum att du får veta så lite som en signal om att det kärvar. Jag tar det faktum att de anställer i samma höga takt som en signal om att det rullar på som ägarna förväntat sig. Även bristen på uppmärksamhet runt Uvells granskning tycker jag stödjer min känsla.
Men jag kan ha fel, vi får se.

Jag skiter i Musk.
Citera
2022-12-27, 17:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Volkswagen verkar ha haft cirka 70-80 anställda på plats i Skellefteå, det verkar som deras projekt är klart i Skellefteå nu och deras produktionslinor nu snurrar och deras anställda börjar åka tillbaka till Tyskland, vissa vill dock stanna kvar i Skellefteå och letar annat arbete där.

https://megafonen.se/2022/12/mareike-krause-kom-for-att-jobba-i-skelleftea-i-tio-manader-nu-vill-hon-inget-annat-an-att-stanna-de t-kanns-sa-avslappnat
Letar tidigare VW-anställda arbete utanför Northvolt i Skellefteå? Hur går det ihop med att Northvolt saknar arbetskraft i Skellefteå och "dammsuger" marknaden på arbetskraft?
Citera
2022-12-27, 17:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Allt kanske går enligt plan i Skell, Borlänge och Göteborg, det vet du inte. Det kanske tom går bättre än väntat.
Du och jag vet ungefär lika mycket/lite, du tar det faktum att du får veta så lite som en signal om att det kärvar. Jag tar det faktum att de anställer i samma höga takt som en signal om att det rullar på som ägarna förväntat sig. Även bristen på uppmärksamhet runt Uvells granskning tycker jag stödjer min känsla.
Men jag kan ha fel, vi får se.

Jag skiter i Musk.
Carlsson har kritiserat Europa som helhet. Han vill flytta den planerade tyska fabriken. Då är det rimligt att anta att han även vill flytta de svenska fabriker han planerat, eller i alla fall strypa dem för att överföra resurser till hans drömland USA. (Där han kanske borde stannat och grundat sina fabriker.)
Senast redigerad av wwr 2022-12-27 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in