2022-03-27, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
tror ni att bandet kommer tillbaka å gör en återförening?
Jag tror att väldigt få bryr sig numera. Vilket ju är ironiskt på flera plan.
Citera
2022-03-27, 13:07
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag tror att väldigt få bryr sig numera. Vilket ju är ironiskt på flera plan.

Tänk dig ifall det skulle bli en braksuccé även om bandet lades ner 2003.
Citera
2022-03-27, 13:12
Avslutad
Citat:
Tänk dig ifall det skulle bli en braksuccé även om bandet lades ner 2003.
Hela den här tråden är ju en tidsstudie i sig. Till och med gamle Roger är med och lämnar två diametralt motsatta omdömen om en och samma låt med en veckas mellanrum.

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Fy fan vad deprimerad jag känner mig efter att ha lyssnat igenom låten ett par gånger. De här kommunistslynorna (för jag förutsätter att dom är vänster) sjunger ju att inget någon någonsin gör kommer att spela någon roll. Allt är alltså i deras ögon totalt meningslöst och ingen kommer att minnas en vid sitt frånfälle. Fy fan, vilka framtidsutsikter dom har...

Tragiskt att så unga människor kan vara så cyniska. Cynism och bitterljuvt muttrande om mänsklighetens förfall borde vara förbehållet oss som är lite mognare.

// Roger P.

Och en vecka senare:
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Jag får nog omvärdera mina krassa ställningstaganden angående Raymond & Maria. Ju mer man lyssnar på den ju mer går den in. Även om det är äckliga kommunister och feministvänsterkossor som står bakom den så är den ganska cynisk.

Cynism är bra.

// Roger P.
Och ingen reagerar.

Gamla Flashback har sin charm.
Citera
2022-12-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Hela den här tråden är ju en tidsstudie i sig. Till och med gamle Roger är med och lämnar två diametralt motsatta omdömen om en och samma låt med en veckas mellanrum.

Och en vecka senare:

Och ingen reagerar.

Gamla Flashback har sin charm.
Ja, Flashback på 00talet är det svårt att inte bli nostalgisk över 🥲

Någon som hört något om potentiell reunion? Hur kan vi make it happen?
Citera
2022-12-26, 22:51
Medlem
Rebali179s avatar
Det verkar visst inte finnas något intresse för Raymond & Maria längre som tur är på sitt sätt.
Ingen vill veta var du köpt din tröja är nog med tiden en klassiker men annars är det snarare en riktigt plåga att lyssna på låten. Men samtidigt så är man ju lite nyfiken på vad bandet gör idag
Citera
2022-12-26, 23:10
Medlem
Kongruensbojds avatar
Virtanen kallade detta reklambyråmusik. Beredd att hålla med honom för en gångs skull.

Finns en Rockystripp där Rocky blir vittne till när tjejerna i R&M sitter och dricker vin på en restaurang och önskar att de fortfarande kommer göra så i framtiden. Rocky mår illa. Slut.
Citera
2022-12-26, 23:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Virtanen kallade detta reklambyråmusik. Beredd att hålla med honom för en gångs skull.

En av låtskrivarna i R&M skrev även manus till TVserien Cleo med Suzanne Reuter, utspelade inte den sig på en reklambyrå?

Jag tyckte tröjalåten var vansinnigt påfrestande men när jag sen lyssnade på hela skivorna, dom gjorde väl två har jag för mig, så växte dom verkligen. Finurliga texter med hög igenkänning.

Men epitetet reklambyråmusik är inte helt fel.
Citera
2022-12-26, 23:21
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
En av låtskrivarna i R&M skrev även manus till TVserien Cleo med Suzanne Reuter, utspelade inte den sig på en reklambyrå?

Jag tyckte tröjalåten var vansinnigt påfrestande men när jag sen lyssnade på hela skivorna, dom gjorde väl två har jag för mig, så växte dom verkligen. Finurliga texter med hög igenkänning.

Men epitetet reklambyråmusik är inte helt fel.
Har svårt för både Suzanne Reuter och temat reklambyrå.

Som resten av befolkningen har jag bara lyssnat på R&M:s enda hit samt andraspåret på singeln som gnyddes fram på skolfranska. Jaja, en annan tid ett annat liv. Låtom oss begrava R&M en gång för alla.
Citera
2022-12-28, 23:07
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
tror ni att bandet kommer tillbaka å gör en återförening?

Är en Raymond & Maria-återförening något som står högt upp på din önskelista?
Citera
2022-12-29, 00:01
Medlem
Dorniers avatar
Raymond & Maria var toppen på alla sätt, vacker sång, fina melodier, vemodiga texter. Det var Johan Kindblom som jobbade med manus till tv-serier och reklamfilmer, han hade även skrivit några faktaböcker ihop med sin tidigare fru eller partner (jag vet inte om de var gifta). Det var hans levebröd, man behöver inte avfärda musiken som "reklambyråmusik" bara för detta. De andra gubbarna i bandet hade andra jobb, nån var visst lokförare. Sen var det då de två systrarna Maria och Camilla som var sångerskor. De var yngre än gubbarna. Johan Kindblom och Maria blev dock ihop.

Tröj-låten från första plattan blev en slagdänga under 2004 och spelades mycket i radio. De var med i ett av avsnitten i svt-serien Solo (den gick nog tidigt under 2004), det var en serie som fokuserade på en svensk artist eller band i respektive avsnitt, man pratade och spelade sina låtar, Sophie Zelmani var med i ett annat av avsnitten. RM uppträdde även i TV i Allsång på Skansen. De turnerade också antar jag. Det blev även några musikvideos som visades på dåvarande ZTV.

Andra plattan kom 2006 men blev inte lika kommersiellt framgångsrik. Sen var det tyst ett tag om RM. De skulle göra en utlandslansering 2012 nån gång. De hade spelat i en engelskspråkig platta i en studio i Norge med James Iha (japanen i Smashing Pumpkins) som producent. Men utlandslansering sprack av nån anledning. Sista gången RM uppträdde var på fotografiska museet i Stockholm 2013, därefter lade man ner bandet. (Allt detta är nedtecknat ur mitt minne).

Här är några av de engelskspråkiga låtarna, de kom ut på platta men jag vet inte hur mycket plattan distribuerades.

Come To Me - Raymond & Maria

It Could Have Been You - Raymond & Maria

Remember Me - Raymond & Maria
Citera
2023-01-04, 02:01
Medlem
Bra uttolkare av att vara 25, bo i Aspudden och känna sig lite djup. Kväljande.
Citera
2023-01-04, 17:25
Medlem
Dorniers avatar
Gubbarna var runt 40 och flickorna runt 20 när de började.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in