Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-26, 20:06
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Det finns bara en person som utpekats som mannen som sköt Olof Palme av ett vittne som var på plats mordkvällen när det hände och den personen var bara några meter ifrån mördaren och såg mördaren på nära håll.
Citera
2022-12-26, 20:20
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det fanns och finns tekniker där attentatsmän skickas framför målet för att invänta målet. I öppen terräng kan flera grupper skickas ut i en "solfjäderform" tills man vet mer exakt riktning, populärt i Sydafrika efter attacker för att lokalisera och nedkämpa sabotagegrupper under apartheidtiden.

I en stad begränsas målets rörelser av gator och fortskaffningsmedel, dvs större förutsägbarhet. GM kan ha kommit med bil från Grand-hållet exempelvis.

Du får naturligtvis föredra vilket scenario du vill utifrån vilka utgångspunkter som helst.

Jag för min del har mitt scenario ganska så klart för mig hur det gick till och vilka förövarna var.

Tack, jag har dock inte alls ett klart scenario.
Att GM chansar med ett enda skott i objektet talar för mig INTE för en resursstark organiserad attentatsgrupp utan så klart mer emot.
Citera
2022-12-26, 20:21
Medlem
Citat:
Så många grupper blir det inte en norr om Grand, en söder om Grand och en bilgrupp kanske totalt med tre i varje grupp nio personer.

Ja, så länge som paret Palme promenerar på den västra trottoaren av Sveavägen så är det logiskt att attentatet skall ske där och attentatsmännen planerar/förbereder/grupperar för mordet där.

Jag är inte anhängare av vare sig tankeläsning eller övernaturlig kunskap utan när paret Palme korsar Sveavägen. låt säga 23:17 omkring +- någon minut så anpassas grupperingen och GM tar upp sin position på östra sidan av Sveavägen. Kan befinna sig i bil ytterligare någon minut innan han ställer sig att vänta vid Dekorima.

Jag har skrivit professionell i betydelsen operatör i säk/und-tjänst men däremot inte professionell legosoldat typ skytte/infanteri. Båda har professionen att döda men på olika sätt.

Jag tror inte att gärningsmannen var en CIA/MI6/KGB/GRU-officer tränad och utsänd för att likvidera Olof Palme utan snarare en "inhyrd" legosoldat.

Att attentatet ska ske där är i så fall bara logiskt om man redan innan sett till att OP av någon anledning kommer att befinna sig där. Är det vad du menar?
Citera
2022-12-26, 20:25
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Mördaren var inte professionell i utförandet val av vare sig vapen eller i utförandet.
Det tyder mer på en ensam gärningsman som kanske inte ens från början planerat mörda Palme utan i stundens hetta sköt Palme eller t om var ute efter Lisbeth Palme?
Det finns ju teorier om att det första skottet riktades mot henne?
Det kan ju också vara ett misstag från mördarens sida och då ger ju det ju ännu mer tecken på att mördaren inte var ett proffs.
Citera
2022-12-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Att attentatet ska ske där är i så fall bara logiskt om man redan innan sett till att OP av någon anledning kommer att befinna sig där. Är det vad du menar?

Jag har tanken att Olof Palme utsatts för konfrontationer uppe vid Grand och det "styrde honom" avsiktligt eller oavsiktligt att agera som han gjorde. Han avböjde att följa med sonen hem och även taxi med sonen till Västerlånggatan. Men som jag skrev, jag är inte tankeläsare. Det är ett av momenten som jag inte riktigt har klart för mig, ännu.
Citera
2022-12-26, 20:56
Medlem
Citat:
Så många grupper blir det inte en norr om Grand, en söder om Grand och en bilgrupp kanske totalt med tre i varje grupp nio personer.

Ja, så länge som paret Palme promenerar på den västra trottoaren av Sveavägen så är det logiskt att attentatet skall ske där och attentatsmännen planerar/förbereder/grupperar för mordet där.

Jag är inte anhängare av vare sig tankeläsning eller övernaturlig kunskap utan när paret Palme korsar Sveavägen, låt säga 23:17 omkring +- någon minut så anpassas grupperingen och GM tar upp sin position på östra sidan av Sveavägen. Kan befinna sig i bil ytterligare någon minut innan han ställer sig att vänta vid Dekorima.

Jag har skrivit professionell i betydelsen operatör i säk/und-tjänst men däremot inte professionell legosoldat typ skytte/infanteri. Båda har professionen att döda men på olika sätt.

Jag tror inte att gärningsmannen var en CIA/MI6/KGB/GRU-officer tränad och utsänd för att likvidera Olof Palme utan snarare en "inhyrd" legosoldat.

Det går inte att komma ifrån att organiserade gärningsmän med framförhållning och planering med en oaffekterad motivbild erbjuds möjligheter att ha ihjäl Palme som inte omfattar mordplats med ett tjugotal vittnen och flykt genom helt opreparerade stadskvarter. Att mordet är kaotiskt med en professionell inramning är en ad hoc-hypotes. Syftar som Roerlig är inne på mest till att rädda teorier som förutsätter större raffinemang. Jag tycker det är onödigt tillkrånglat.
Citera
2022-12-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Det finns bara en person som utpekats som mannen som sköt Olof Palme av ett vittne som var på plats mordkvällen när det hände och den personen var bara några meter ifrån mördaren och såg mördaren på nära håll.

Det finns som bekant en rad problematiska omständigheter kring det utpekandet men det är onekligen ironiskt att det kategoriskt avfärdas av folk som helt okritiskt omfamnar de mest fantasifulla teorier. Men det är ett välbekant mönster. Nitiskt demonteras sånt med substans eftersom det finns fakta att dissekera. Det vildvuxna utan något konkret kan blomma ostört.
Citera
2022-12-26, 21:16
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NotNowMadame
Det här känns ju som att det är lite väl tajt. Avstånden är också väldigt korta. Dekorimas port är mindre än 10 meter från mordplatsen. Om Tensonmannen bestämmer sig för att gå förbi MOP och vänta i porten så gör han detta kanske 15-25 meter framför dem innan de passerar. Det hade ju definitivt skett i full uppsyn för MOP och känns lite väl riskabelt. Är det inte mer troligt att Tensonmannen sneddar in och går bakom MOP just för att AB står någonstans ute vid vägkanten, i hans gångväg?

Efter att de passerat så vänder sig AB om och går bakom dem, men detta ser ju inte Tensonmannen naturligtvis. Han väljer sedan att ta tillfället i akt just för att det inte är några personer nära dem rakt fram, det dyker upp en flyktväg till vänster som ser tom ut och den senaste personen de passerade (AB) tittade inte på dem.

Jag tror också som dig att tensonmannen(GM) bara gick ifatt LOP och sköt. Och att AB när han slutar stå och spana ute vid trottoarkanten gick in på trottoaren för att gå söderut. Och att han av en tillfällighet då råkade hamna och gå en kort sträcka några meter bakom tensonmannen(GM) med LOP framför sig fram till Dekorimahörnan där OP sköts.

Men ska man tro IM så väntade GM en kort stund utanför Dekorima ungefär vid porten innan LOP kom fram. Enligt IM så passerade LOP först GM innan han gick fram bakom och sköt OP.

Om tensonmannen(GM) ska ha hunnit gå före LOP fram tiill Dekorima så måste de ha stannat upp någonstans. För att titta i ett skyltfönster eller haft uppmärksamheten riktad åt annat håll om tensonmannen(GM) obemärkt skall ha kunnat gå förbi dem kort före Dekorima.

Det sista scenariot är dock svårt och få ihop med vad AB berättar om att han bara ser 3 personer som går före honom innan skotten. I så fall måste GM ha hunnit gå ut från porten och börjat gå bakom LOP strax innan AB ser de 3 personerna framför sig.
Citera
2022-12-26, 21:25
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det finns som bekant en rad problematiska omständigheter kring det utpekandet men det är onekligen ironiskt att det kategoriskt avfärdas av folk som helt okritiskt omfamnar de mest fantasifulla teorier. Men det är ett välbekant mönster. Nitiskt demonteras sånt med substans eftersom det finns fakta att dissekera. Det vildvuxna utan något konkret kan blomma ostört.
Intressant är också att LP hävdar att det var 2 gärningsmän på plats.
Det är inte alls ett otroligt scenario.
Den andra person kan ha befunnit sig något längre in på Tunnelgatan och undgått upptäckt eller blandats ihop av övriga vittnen som en enda person.
Jag har i decennier skrattat åt CP spåret och mer trott på polisspåret eller någon utländsk makt.
Men jag utesluter inget, men mordplatsen var CP:s hemmaplan.

” Under mordnatten uppger hon för en polis att det var två gärningsmän. Hon kan då, enligt polisen, inte redogöra för hur de såg ut i ansiktet. När en annan polis talar med Lisbet Palme under natten nämner hon bara en gärningsman, men kan inte beskriva hans ansikte.”
Citera
2022-12-26, 21:46
Medlem
Nytt på Gunnar Walls blogg

"En liten mellandagspresent till bloggens läsare: Hans Ölvebro i öppenhjärtigt samtal om Lisbeth Palme och om mordutredningen"

https://gunnarwall.wordpress.com/2022/12/26/en-liten-mellandagspresent-till-bloggens-lasare-hans-olvebro-i-oppenhjartigt-samtal-om-lisbeth-palme -och-om-mordutredningen/
Citera
2022-12-26, 21:51
Medlem
mvagrippas avatar
Juristkommissionens förhör med Ulf Dahlsten innehåller den intressanta uppgiften att Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt, Anita Gradin, Dahlsten och Kjell Lindström kallas till SABB av Lisbeth Palme som, ordagrant, "Vill delge dem misstankar ang MOP" Gruppen har poliseskort Rosenbad-SABB t/or och är åter i regeringskansliet 0307, då Dahlsten antecknat att sammanträdet börjar.

Detta visar att även regeringen , liksom Gösta Welander och Åke RImborn tidigare, informeras om LPs misstankar. Till regeringssamanträdet kallas SÄPO-chefen Sven-Åke Hjälmroth som berättar om spaningsläget. Han har vid 0130 informerats av ÅR om LPs uppgifter om två gärningsmän som ligger till grund för rikslarmet som sänds ut 0205. Inga frågetecken om vilket signalement som gäller har någonsin dryftats från regeringssammanträdet. Dahlsten egna ord "welander och hjälmroth kom efter första pausen regeringen fick en ganska utförliga upplysningar om spaningsläget"

Ovanstående pekar att med sannolikhet gränsande till visshet hade regeringen samma uppgifter från LP som polisen under mordnatten. Rikslarmet kvarstår till 1200 men ändras 0506 då Ustaja plockas bort men uppgiften om två gärningsmän kvarstår. I luften kvarstår vad det är som händer under efternatten/morgonen som får Hans Holmer att ändra Rikslarmet efter bara en dryg timme i Stockholm.

SÄPOs kontraspionagechef Christer Ekberg var också fullt informerad om innehållet i rikslarmet. Han anger själv , i jurkomm-förhör, att hans första uppgift när han kommer till SÄPOs ledningscentral 0135 är att kolla uppgifterna i rikslarmet. Han begär under natten komplettering av detta med propå om att gränserna ska spärras.

Citat:
Den andra person kan ha befunnit sig något längre in på Tunnelgatan och undgått upptäckt eller blandats ihop av övriga vittnen som en enda person.
Jag har i decennier skrattat åt CP spåret och mer trott på polisspåret eller någon utländsk makt.

” Under mordnatten uppger hon för en polis att det var två gärningsmän. Hon kan då, enligt polisen, inte redogöra för hur de såg ut i ansiktet. När en annan polis talar med Lisbet Palme under natten nämner hon bara en gärningsman, men kan inte beskriva hans ansikte.”
Citera
2022-12-26, 21:57
Medlem
Citat:

Troligare att Åke Rimborn missuppfattar Lisbeth när hon redogör för männen hon sett på Västerlånggatan. Varför skulle hon sen plocka bort en av dessa? Ingen annan ser två gärningsmän. Finns ingen anledning att krångla till det i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in