2022-12-26, 19:20
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

"Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har bett Indiens premiärminister Narendra Modi om hjälp med att implementera en fredsplan, rapporterar Reuters.

Zelenskyj uppger på Twitter att han har haft ett telefonsamtal med den indiske premiärministern, under vilket han ska ha presenterat en fredsplan på tio punkter."

Bra, sätter press på fascisterna i kreml som påstår att de vill ha förhandlingar.
Citera
2022-12-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ja, hur snabba är såna drönare, borde väl ta en stund att flyga 65 mil och på den tiden borde någon eller något reagera kan man tycka.

Flygtiden är ca 40-45 minuter vilket visar att Rysslands motsvarighet till AWACS är fullständigt verkningslösa. De ser uppenbart ingenting, eller så är besättningen knallfulla vilket inte är ovanligt bland rysk militär.
Citera
2022-12-26, 19:21
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Ja, hur snabba är såna drönare, borde väl ta en stund att flyga 65 mil och på den tiden borde någon eller något reagera kan man tycka.

TU-141 gör 1000 km/tim. Det tar 39 minuter.
Citera
2022-12-26, 19:22
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnIde
Fast finns väll inget där som skulle visa på att Ukraina och Usa skulle ha försämrade förhållanden till varandra? Snarare tvärtom?

Varför ens be Indien vara en part i förhandlingarna är min fråga, borde vara USA eller Storbritannien i min mening.
Citera
2022-12-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
TU-141 gör 1000 km/tim. Det tar 39 minuter.
Ingen vet varifrån den avfyrades. Flygtiden torde därmed någonstans mellan 40 och 45 minuter.
Citera
Medlem
Citat:
Varför ens be Indien vara en part i förhandlingarna är min fråga, borde vara USA eller Storbritannien i min mening.
För att Indien har ett bra förhållande med Ryssland medans Usa och Storbritanien antagligen aldrig stått längre ifrån Ryssland sen kalla kriget?
Tar ju ingen hjärnkirurg för att lista ut det.
Citera
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja då försvinner det sista av el å vatten till dom Ukrainas hushåll
Just det, för så för ryssarna krig, men om Ukraina skulle göra samma sak då hotar de med kärnvapen. Det gillar väl du också?
Citera
2022-12-26, 19:24
Medlem
Citat:
Ryssen har nog lättare att acceptera Indien i denna fråga...
Citera
2022-12-26, 19:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ukrainas utrikesminister Kuleba gör ett utspel idag om att Ryssland olagligen fick överta Sovjets plats i UNSC. HejaFinland har ju varit inne på det spåret tidigare om jag inte minns helt fel.

https://twitter.com/DmytroKuleba/status/1607367739043205122
Citera
2022-12-26, 19:28
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Rysslands politik är också problematisk. De destabiliserar säkerhetssituationen i Afrika. De verkar ha en strategi där de är rätt nöjda med svaga länder omkring dem - dvs staterna i centralasien kommer alltid vara svajiga.

Det är en "alla super, men ingen säger varför Jeppe super-problematik". Ett aggressivt USA får dessa stater att bli till sin värsta version av sig själva (där inte ens den bästa versionen var speciellt bra). Så är det också med Ukraina. Rysslands agerande 2014 och 2022 har gjort en rätt odemokratisk stat ännu mindre demokratisk. På samma vis anser Rysslands elit det riskabelt att ha ett öppet samhälle eftersom det blir sårbart för amerikansk indoktrinering. Istället blir de repressiva. Vilket gör amerikansk påverkan mer motiverad och mer effektiv. Och Ryssland blir ännu mindre demokratiskt än det skulle kunna vara.

De (och Kina) har dock den stora fördelen att de bildar en check-and-balance funktion mot ett hegemoniskt USA. Om man var tvungen att välja mellan Kina och USA väljer man rimligen USA, men man behöver inte välja.

Europa var jag mindre bekymrad för på det stora hela. Möjligen ligger baltikum i riskzonen. Och det ska Putin så klart inte få ta, men trots allt är de en liten småspelare jämfört med hundratals miljoner andra på planeten. Det är ett dilemma mellan utilitarim vs. human rights.

Så det är komplicerat och ömsesidigt konstituerande.

Det är lite korta tankar och de är fel eftersom de är kort formulerade. Men de visar min ungefärliga hållning.
Du har förvanskat citatet, förmodligen så att inte bara Ryssland ska pekas ut: "alla säger att Jeppe super, men ingen säger varför han super". För er övriga obildade: Jeppe= Ryssland och det handlar egentligen inte om superi (fastän det handlar om Ryssland)
Citera
2022-12-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Så jävla nice!

5x T-95 strategic bombers seriously damaged
2 TU-95 in bad shape
17 soldiers killed and 26 wounded

Ja det är skillnad det jämfört det TASS gick ut med. Nu börjar det stämma med verkligheten. Bra!
Citera
2022-12-26, 19:30
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage

"Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har bett Indiens premiärminister Narendra Modi om hjälp med att implementera en fredsplan, rapporterar Reuters.

Zelenskyj uppger på Twitter att han har haft ett telefonsamtal med den indiske premiärministern, under vilket han ska ha presenterat en fredsplan på tio punkter."

borde ukrainas framstöt innehålla något nytt. För den gamla var ju oacceptabel för Ryssland, och jag har svårt att tro att Indien skulle komma med ett gammalt förslag till Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in