Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Oj - hur mycket fräser en megawatt?? Bilden ser ju inte särskilt ljusstark ut - mer som typ
kanske en helikopter eller en gatlampa?
Vad tror du själv att de såg - och varför skulle det inte kunna varit en helikopter eller liknande?
Jag har ingen aning vad vittnena såg där i Moskojärvi 2003 så för mig räcker det med att man bara klassar det som ett UFO helt enkelt, exakt som Clas Svahn gjorde nyligen vid reklamjippo-eventet för filmen UFO Sweden.
https://youtu.be/gstmotyrMak?t=1427
Men visst, kanske var det en möjlig farkost från Andromedagalaxen som de såg, eller då ett möjligt hemligt militärprojekt från främmande makt(..eller inhemsk makt), eller en möjlig kulblixt modell större eller möjligen då var det bara en möjlig helikopter som av någon outgrundlig anledning lät som ett tomtebloss och som under hela tiden riktade sin kraftiga strålkastare rakt i ansiktet på de båda förvånade ögonvittnena.
Men i det här fallet när man nu inte vet vad det var och den kontroll man gjorde inte visade på några flyg eller helikopteraktiviteter i närheten, ja då bör nog inte slutsatsen hamna på en möjlig helikopter för då vilseleder man grovt vad rapporten bestod av i det stora hela!
För var i vittnenas beskrivning kommer man att tänka på just en helikopter?
Citat:
- Jag var just på väg ut en sväng när jag såg att det lyste på himlen. Jag ställde mig på bron och kollade. Den stod helt stilla framför mig och knastrade och väste. Den började fara iväg norrut och då började jag gå in. Då såg jag att den stannade till och började komma tillbaka och då gick jag in och hämtade min kameratelefon(..kameratelefon ā la 2003, typ 0,3 Megapixels). Den stannade på samma ställe och den stod stilla någon minut och jag fotade den. Sedan stack den iväg väster ut med ett enormt väsande och en enorm fart, den tonade bort och försvann.
https://www.ufo.se/index.php/svenska...ver-moskojarvi
En helikopter som knastrar och väser och sedan sticker iväg med ett enormt väsande och en enorm fart,,, låter det där som en möjlig helikopter tycker du?
Man kan säga mycket om en helikopter och dess ljudkarakteristik men väsande och knastrande hör inte till det man först tänker på. Och inte heller brukar de sticka iväg i en enorm hastighet, ordet enorm sparar man i regel till mer extraordinära accelerationer och hastigheter än vad en vanlig helikopter mäktar med.
Ett av vittnena sa också att det frasande ljudet lät ungefär som när tåget åker förbi på vintern, och då måste han ha menat fraset från gnistorna från kontaktledningen när det är kallt och isigt, och eftersom det lätet inte alls motsvarar ljudet ifrån en typisk helikopter så visar det igen på att påpekandet möjlig helikopter går emot allt vad vittnena har sagt.
Det må möjligen ha varit ett mer sofistikerat sätt att idiotförklara vittnena på genom att komma dragandes med en möjlig helikopter som förklaring på vad de sett, men ingenting av vittnenas beskrivning påminner de minsta av en helikopter.