2022-12-26, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Till er som tycker det var fel med Nina Svanbergs intervju.

Såhär ser jag på det. Tidigare var det enklare att skylla på utanförskap och andra faktorer. Men i denna
intervju visas det så tydligt hur medveten (i detta fallet) Dumle var om vad hans livsstil skulle leda till.

Jag tycker det var bra att intervjun gjordes för den visade så tydligt på hur dessa killar tänker. För ett
antal år sedan skulle jag säga "men det var ju en ung kille han kunde ändra på sig". Så säger jag inte
idag.
Nu betraktar jag med häpnad (viss ironi) de som klarar sig tills de fyller 30 år. Och mest förvånade är de säkert säkert själv.
Jag tycker absolut inte att intervjun glorifierar Dumle tvärtom. Den ger en unik inblick hur den människan som dog igår tänkte. Journalistik ska belysa samhället. Så mycket prat det varit om DP, Schottaz och andra gäng de varit de senaste åren skulle jag anse det vara fel att inte intervjua honom.

Ni som tycker att Dumle glorifieras i intervjun, har vi verkligen läst samma intervju?
Jag har läst samma intervju och håller helt och hållet med de som tycker att det är en typ av glorifiering av deras sätt att leva.

Måhända att du själv inte är född och uppväxt i en förort som är präglad av våld och kriminalitet?
Jag är i alla fall det och som vuxen idag har jag ändå inte glömt bort hur jag som ung och sårbar såg upp till de "äldre" som tack vare sitt sätt att leva kunde gå fria från att bli mobbade eller åka på spö.

För vissa unga människor i orten är våld och kriminalitet ett sätt att genom fruktan bli fri från tidigare eller kommande plågoandar. Även om man är medveten om konsekvenserna av det, så är det ändå värt det, för att bli lämnad ifred och få umgås med likasinnade. Tillsammans känner man sig jäkligt starka.

Vuxna som inte kommer från liknande förhållanden som barn, kan inte förstå hur kriminella ungdomars skildringar av sina liv kan påverka yngre killar negativt. Du har alltid en klick som storögt ser det positiva i deras berättelser och ser en väg ur sin egen personliga misär.

Att han fick utrymme i media ser en del ungdomar som att han fått "fame". Tragiskt att journalisten själv inte kunde koppla samman det hela. Speciellt när det i samma veva gick artiklar i samma tidningar om kvinnan Dumle hade utsatt för grovt våld. Den försvann nästan helt i all den fame Dumle fick.
Citera
2022-12-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abzid
Är shacki frisläppt? Känns som han satt mer än tre år. Men om han e fri nu någon som vet till 100%? Dumle verkade gilla Shacki
ja han är frisläppt
Citera
2022-12-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Artikeln glorifierar iom att den helt utesluter det kallblodiga och råa har många kan ha mot kvinnor. Att ge en sådan våldtäktsman, uppmärksamhet i media och samtidigt ignorera vad han gjort

Det glorifierar när den stackars tjejen som sannolikt levt under dödsfruktan och lika sannolikt under hot från gärningsmännen, måste mötas av en egen verklighet där det är männens verklighet som räknas

Vilken chock för ett brottsoffer att slå upp tidningen och behöva läsa om personens känslokyla vilket kan förstärka hennes egna rädslor ännu mer och hot som kan ha riktats mot henne.

Att inte ens nämna hennes existens... hur lite får en kvinnas liv och öde värderas?

Jag hade också helst sett att våldtäkten tagits upp. Men då. Hade det nog inte blivit en intervju alls.
Men att all hans vidrighhet inte togs upp betyder inte att intervjun var glorifierande för det.
Citera
2022-12-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horungen117
ja han är frisläppt
Ingen i Dp gillar Shacki nu och han har börjat följa 1Cuz på ig tror han har bytt sida
Citera
2022-12-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimNissen
Ingen i Dp gillar Shacki nu och han har börjat följa 1Cuz på ig tror han har bytt sida

Man man vänta sig hämnd för Dumle? Och i så fall hur sannolikt är det? Är det många som vill hämnas?
Citera
2022-12-26, 16:40
Medlem
Citat:

Vad heter han på Ig? Shacki alltså
Citera
2022-12-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Känns som indirekt självmord det här.

Trasig bakgrund, absolut inga vänner, förmodligen släkt som tagit avstånd, missbruksproblem, hatad, hotad och svag intelligens.

Killen mådde skit och promenerande runt i Rinkeby och väntade bara på att bli klippt och sen få inre fred.
Du känner absolut inte Dumle. Han är från Rinkeby och kommer aldrig gömma sig. Han lever och dör där. DP har dominerat Rinkeby och hela västeort sedan 5+ år nu. Folk här inne kan säga vad dom vill. Men hela Shottaz,FLG,HH, Alla andra gäng omkring i stockholm har alltid fruktat DP: De har kört över annat stort folk släkt i andra städer.

Dumle kommer aldrig gömma sig och har alltid gjort. Live by the gun and die by the gun.

SÄG VAD NI VILL. Men Dumle var en riktig gangster.
Citera
2022-12-26, 16:44
Medlem
Nu är de flera nyhetssidor som lägger ut på instagram om att Schaki har hånat Dumle, jag sa detta för en timme sedan efter samtal med folk i Dp. kan säga att Schakis gamla vänner i Dp vill klippa han haha.
Citera
2022-12-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonRonaldinho
Du känner absolut inte Dumle. Han är från Rinkeby och kommer aldrig gömma sig. Han lever och dör där. DP har dominerat Rinkeby och hela västeort sedan 5+ år nu. Folk här inne kan säga vad dom vill. Men hela Shottaz,FLG,HH, Alla andra gäng omkring i stockholm har alltid fruktat DP: De har kört över annat stort folk släkt i andra städer.

Dumle kommer aldrig gömma sig och har alltid gjort. Live by the gun and die by the gun.

SÄG VAD NI VILL. Men Dumle var en riktig gangster.

Al Capone var en riktig gangster. Dumle var en wannabie med ett godisnick.
Citera
2022-12-26, 16:46
Medlem
Vad heter shacki på IG?
Citera
2022-12-26, 16:48
Medlem
Orkar inte läsa 1200 inlägg med åsikter om Dumle.

Vem sköt Dumle?
Vem kommer bli skjuten härnäst och varför?
Citera
2022-12-26, 16:49
Medlem
Citat:
Nu är de flera nyhetssidor som lägger ut på instagram om att Schaki har hånat Dumle, jag sa detta för en timme sedan efter samtal med folk i Dp. kan säga att Schakis gamla vänner i Dp vill klippa han haha.
varför vill dp klippa schaki?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in