Citat:
Jag har läst samma intervju och håller helt och hållet med de som tycker att det är en typ av glorifiering av deras sätt att leva. Till er som tycker det var fel med Nina Svanbergs intervju.
Såhär ser jag på det. Tidigare var det enklare att skylla på utanförskap och andra faktorer. Men i denna
intervju visas det så tydligt hur medveten (i detta fallet) Dumle var om vad hans livsstil skulle leda till.
Jag tycker det var bra att intervjun gjordes för den visade så tydligt på hur dessa killar tänker. För ett
antal år sedan skulle jag säga "men det var ju en ung kille han kunde ändra på sig". Så säger jag inte
idag.
Nu betraktar jag med häpnad (viss ironi) de som klarar sig tills de fyller 30 år. Och mest förvånade är de säkert säkert själv.
Jag tycker absolut inte att intervjun glorifierar Dumle tvärtom. Den ger en unik inblick hur den människan som dog igår tänkte. Journalistik ska belysa samhället. Så mycket prat det varit om DP, Schottaz och andra gäng de varit de senaste åren skulle jag anse det vara fel att inte intervjua honom.
Ni som tycker att Dumle glorifieras i intervjun, har vi verkligen läst samma intervju?
Såhär ser jag på det. Tidigare var det enklare att skylla på utanförskap och andra faktorer. Men i denna
intervju visas det så tydligt hur medveten (i detta fallet) Dumle var om vad hans livsstil skulle leda till.
Jag tycker det var bra att intervjun gjordes för den visade så tydligt på hur dessa killar tänker. För ett
antal år sedan skulle jag säga "men det var ju en ung kille han kunde ändra på sig". Så säger jag inte
idag.
Nu betraktar jag med häpnad (viss ironi) de som klarar sig tills de fyller 30 år. Och mest förvånade är de säkert säkert själv.
Jag tycker absolut inte att intervjun glorifierar Dumle tvärtom. Den ger en unik inblick hur den människan som dog igår tänkte. Journalistik ska belysa samhället. Så mycket prat det varit om DP, Schottaz och andra gäng de varit de senaste åren skulle jag anse det vara fel att inte intervjua honom.
Ni som tycker att Dumle glorifieras i intervjun, har vi verkligen läst samma intervju?
Måhända att du själv inte är född och uppväxt i en förort som är präglad av våld och kriminalitet?
Jag är i alla fall det och som vuxen idag har jag ändå inte glömt bort hur jag som ung och sårbar såg upp till de "äldre" som tack vare sitt sätt att leva kunde gå fria från att bli mobbade eller åka på spö.
För vissa unga människor i orten är våld och kriminalitet ett sätt att genom fruktan bli fri från tidigare eller kommande plågoandar. Även om man är medveten om konsekvenserna av det, så är det ändå värt det, för att bli lämnad ifred och få umgås med likasinnade. Tillsammans känner man sig jäkligt starka.
Vuxna som inte kommer från liknande förhållanden som barn, kan inte förstå hur kriminella ungdomars skildringar av sina liv kan påverka yngre killar negativt. Du har alltid en klick som storögt ser det positiva i deras berättelser och ser en väg ur sin egen personliga misär.
Att han fick utrymme i media ser en del ungdomar som att han fått "fame". Tragiskt att journalisten själv inte kunde koppla samman det hela. Speciellt när det i samma veva gick artiklar i samma tidningar om kvinnan Dumle hade utsatt för grovt våld. Den försvann nästan helt i all den fame Dumle fick.