2022-12-26, 12:58
Avstängd
Finns ju flera som vill bränna ned stenbyggnader, och jag har alltid funderat om det verkligen går. Vad krävs det för medel, eller element eller process för bästa effekt?
Citera
2022-12-26, 13:04
Avstängd
Vet ju att Saltsyra kan lösa upp, men nog måste något kunna skapa en process stark nog att bränna ned en stenbyggnad(vi har ju magma).
Citera
2022-12-26, 13:21
Medlem
Kione211s avatar
När jag läste rubriken tänkte jag att du ville veta hur man bränner lertegel.

https://youtu.be/_zHEnMAnfM8
Citera
2022-12-26, 13:25
Medlem
Glostrups avatar
Sten brinner inte, utan smälter vid runt 1000 grader (+- 200). En termisk lans (syrelans) kan komma upp i flera tusen grader och kan användes för att smälta sten, men det skulle krävas en enorm termisk lans för att smälta (”bränna upp”) en stenbyggnad.
Citera
2022-12-26, 13:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Sten brinner inte, utan smälter vid runt 1000 grader (+- 200). En termisk lans (syrelans) kan komma upp i flera tusen grader och kan användes för att smälta sten, men det skulle krävas en enorm termisk lans för att smälta (”bränna upp”) en stenbyggnad.

Magma brinner väl?
Citera
2022-12-26, 13:45
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Magma brinner väl?

Magma är flytande (smält) sten, den förbränns (brinner) inte. Om sten brann, så skulle den förkolna och försvinna, men den smälter dvs byter form från fast till flytande och sedan tillbaka igen. Men eftersom magmans temperatur är så hög så kan den antända saker som kan brinna.
Citera
2022-12-26, 13:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Magma är flytande (smält) sten, den förbränns (brinner) inte. Om sten brann, så skulle den förkolna och försvinna, men den smälter dvs byter form från fast till flytande och sedan tillbaka igen. Men eftersom magmans temperatur är så hög så kan den antända saker som kan brinna.

Givetvis, men det är rimligt att en del av energin förbränns, eller måste all den energin tillsättas externt?
Citera
2022-12-26, 14:21
Medlem
Citat:
Givetvis, men det är rimligt att en del av energin förbränns, eller måste all den energin tillsättas externt?

Enligt en av termodynamikens grundsatser kan energi vare sig förstöras eller skapas, den kan bara byta form. Därmed kan energi inte förbrännas. Bara fysiska saker kan förbrännas, varpå du kan tänkas få tillbaka en del av energin som gick åt att skapa det du bränt.

I övrigt kan jag bara hålla med tidigare skribenter i tråden: sten kan inte förbrännas. I alla fall inte vid de låga temperaturer vi människor rör oss. Vad som händer över tex 5000 grader vet jag inte, men jag tvivlar på att sten plötsligt skulle bli brännbart.
Citera
2022-12-26, 14:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Enligt en av termodynamikens grundsatser kan energi vare sig förstöras eller skapas, den kan bara byta form. Därmed kan energi inte förbrännas. Bara fysiska saker kan förbrännas, varpå du kan tänkas få tillbaka en del av energin som gick åt att skapa det du bränt.

I övrigt kan jag bara hålla med tidigare skribenter i tråden: sten kan inte förbrännas. I alla fall inte vid de låga temperaturer vi människor rör oss. Vad som händer över tex 5000 grader vet jag inte, men jag tvivlar på att sten plötsligt skulle bli brännbart.

Förbränns här innebär byter form, inte försvinner. Vad tror du vi pratar om när man förbränner ett material, hur mycket energi som förbränns givetvis?
Citera
2022-12-26, 14:39
Medlem
Citat:
Förbränns här innebär byter form, inte försvinner. Vad tror du vi pratar om när man förbränner ett material, hur mycket energi som förbränns givetvis?
Du uttrycker dig felaktigt.

När något förbränns bryts bindningar och bindningsenergin frigörs. Man startar alltså med någon sorts bränsle i ett högre energitillstånd och får förbränningsprodukter i ett lägre energitillstånd. Differensen däremellan är den energi i form av värme man får ut från förbränningen. Ingen energi har "förbränts", den har bara frigjorts!

När material smälter frigörs ingen energi.
Citera
2022-12-26, 16:45
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Du uttrycker dig felaktigt.

När något förbränns bryts bindningar och bindningsenergin frigörs. Man startar alltså med någon sorts bränsle i ett högre energitillstånd och får förbränningsprodukter i ett lägre energitillstånd. Differensen däremellan är den energi i form av värme man får ut från förbränningen. Ingen energi har "förbränts", den har bara frigjorts!

När material smälter frigörs ingen energi.

Fast saker som smälter avger ju också värme?
Citera
2022-12-26, 16:54
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast saker som smälter avger ju också värme?
Inte mer värme än som tillförts för att få materialet att smälta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in