2022-12-26, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Fast saker som smälter avger ju också värme?

Absolut, men det är bara för att värmen har tillförts utifrån. Sedan finns det ett annat krav: att den smälta massan måste vara varmare än sin omgivning för att avge någon värmeenergi, annars kommer det inte att hända något.
Citera
2022-12-26, 23:30
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Bara fysiska saker kan förbrännas, varpå du kan tänkas få tillbaka en del av energin som gick åt att skapa det du bränt.

Finns det saker som inte är fysiska i sinnesvärlden?
....och vad skulle sakerna vara i så fall, virtuella?
Citera
2022-12-26, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Finns det saker som inte är fysiska i sinnesvärlden?
....och vad skulle sakerna vara i så fall, virtuella?

Jag kommer på följande saker som är lite svåra att bränna: drömmar, känslor, tid. Alla är de saker, men de har för det mesta ingen fysisk form. Därmed är de också svåra att bränna.
Citera
2022-12-27, 03:24
Medlem
trngws avatar
Om du menar att du vill elda upp själva stenmaterialet, så går inte det.
Som du säkert känner till krävs tre saker för att skapa en brand, syre, värme och bränsle.
Det som sker vid en brand är att värmen gör att bränslet reagerar med syret, och brand uppstår.
I sten har materialet så att säga redan reagerat med syre, sten kan man säga är ett slags aska, och sten brinner därför inte. Det är som med vatten, även där har reaktionen med syre redan skett, och inte heller vatten kan man elda upp. Vatten är "askan" som bildas när man bränner t.ex. vätgas.
Citera
2022-12-27, 09:01
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Finns ju flera som vill bränna ned stenbyggnader, och jag har alltid funderat om det verkligen går. Vad krävs det för medel, eller element eller process för bästa effekt?
När en stenbyggnad brinner, tänker man oftast på att tak, inredning osv blir lågornas rov, så att det bara återstår ett tomt skal.
Borgholms slottsruin är ett exempel på detta.
http://wikimapia.org/2477580/sv/Borgholms-slottsruin#/photo/3211319
Citera
2022-12-28, 05:40
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanthegreat
Finns ju flera som vill bränna ned stenbyggnader, och jag har alltid funderat om det verkligen går. Vad krävs det för medel, eller element eller process för bästa effekt?

Lättast vore nog att tända eld på tak, innerväggar, golv, möbler, osv. Själva Stenstommen är nog i princip omöjligt
Citera
2022-12-28, 07:00
Medlem
tja.. Napalm brinner på allt...hur det slutar har jag aldrig funderat på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in