Citat:
Ursprungligen postat av
Suffleuren
Jag håller absolut inte med dig där. När jag tjänade relativt bra, som en övre medelklasslön, spenderade vi alla pengar varje månad. Vi köpte espressomaskiner, kläder och resor, och bodde i en finare lägenhet i innerstan och så vidare. Vi levde vad som kan anses vara ett "lyxigt liv" utan att bygga en förmögenhet. När jag senare förenklade mitt liv, koncentrerade mig på andlig utveckling och trappade ner på alla "lyxigheter" kunde jag, paradoxalt nog, istället bygga kapital och bli förmögen på riktigt, trots att min inkomst sjönk.
Man blir inte rik på en ”övre medelklasslön”. Heller inte på en överklass lön. Vad är det? 1-2 miljoner om året? Med hus och massa utgifter. Det skulle ta flera år av snålande. Men inte ens då blir man speciellt rik.
Rik blir man av att generera pengar. Stora pengar. Kan göras på många sätt. Investera, starta projekt, handel, producera/utveckla saker som säljs med mycket profit. Starta företag, Trada aktier, råvaror och valutor, ta stora lån köpa, shejpa upp och sälja med stor vinst osv osv. Möjligheterna är näst intill oändliga.
Att snåla på en lön är inte rätt väg. Man kanske kan dra ihop några miljoner efter lite snålande men det är knappast att vara rik. Det kommer man inte långt med idag.
Hade folk lagt mer tid på att faktiskt generera pengar istället för att snåla, så hade fler varit betydligt rikare.