2022-12-26, 10:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Skynda dig att försöka lura nån att köpa ditt hus snabbt.
Det sjunker i värde med flera tusen varje dag nu och snart finns det inte en enda köpare du kan lura.
Du kan trösta dig med att du slipper skatta så mycket om du kan kränga i väg skiten. Som man annars alltid måste göra på vinster vid fastighetsförsäljning.
Sämsta sättet att låsa upp sina pengar på, månadskostnader vid ägande, lagfartskostnader vid köp och mäklararvode och vinstskatt vid försäljning.
Å andra sidan kan man ganska lätt hyra ut huset och få ett hyfsat kassaflöde. Det kan du inte göra med guld, t.ex.
Citera
2022-12-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excey
Fast då har du inte byggt nån förmögenhet direkt….

Jo om du sålt bostadsrätten med vinst före har du förmögenhet
Citera
2022-12-26, 11:23
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Lotto för 40 spänn.
Hur mycket van du?
Alltid trott att det är pensionärer som drar hem miljoner. Kollar man Tv4 triss är det nästan alltid så.
Citera
2022-12-26, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
Au contraire, jag har nog för att inte behöva titta på priserna när jag handlar. Jag har nog för att handla saker jag behöver till mitt hus utan att oroa mig. Jag samlar på gamla böcker och adderar regelbundet till min samling. Dricker nymalet kaffe, s.k. "single estate" från en gård i Bolivia. Hemma har jag möbler av god kvalitet från ansedda designers. Jag lever ett bekvämt liv och hade kunnat leva i sus och dus om jag ville, men det är min övertygelse att detta är skadligt för det andliga livet.

Jag har ätit på min beskärda del av stjärnkrogar, jag har umgåtts i de finare salongerna och så vidare. Efter ett tag kom jag till insikt att det livet var ihåligt och tomt. Jag la mig av med dyra vanor och att ständigt söka efter materiell välfärd och istället flyttade jag ut på landet och ägnade mig åt andlig tillväxt, och började leva mer som jag skisserade i mitt första inlägg, vilket du citerade. Lustigt nog ökade min förmögenhet genom denna omställning, trots att jag arbetade mindre.

Fattigdom är ett relativt begrepp som är beroende av en jämförelsepunkt, och jämfört med genomsnittet i Sverige lever jag ett bekvämt liv och jag skulle tro att jag har mer än de flesta på banken. Sen att jag inte åker Jaguar längre, eller äter middag på Tranan, betyder inte att jag är fattig, det handlar enbart om prioriteringar.

Ja då lever du inte speciellt fattigt.

Det lät som du var en sån som snålat med precis allt och har ett normalbetalt arbetet och sparat i 30 år tills man har en liten ”hög”.

För det är knappast så man blir välbärgad eller rik. Det blir man såklart av att skaffa mycket pengar.
Citera
2022-12-26, 12:03
Medlem
danne_00s avatar
Tur, rätt i tiden och många mååånga timmar på jobb. Har idag runt 150-200 milj.
Citera
2022-12-26, 12:08
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Ja då lever du inte speciellt fattigt.

Det lät som du var en sån som snålat med precis allt och har ett normalbetalt arbetet och sparat i 30 år tills man har en liten ”hög”.

För det är knappast så man blir välbärgad eller rik. Det blir man såklart av att skaffa mycket pengar.

Jag håller absolut inte med dig där. När jag tjänade relativt bra, som en övre medelklasslön, spenderade vi alla pengar varje månad. Vi köpte espressomaskiner, kläder och resor, och bodde i en finare lägenhet i innerstan och så vidare. Vi levde vad som kan anses vara ett "lyxigt liv" utan att bygga en förmögenhet. När jag senare förenklade mitt liv, koncentrerade mig på andlig utveckling och trappade ner på alla "lyxigheter" kunde jag, paradoxalt nog, istället bygga kapital och bli förmögen på riktigt, trots att min inkomst sjönk.
Citera
2022-12-26, 12:22
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Du är fattig.

Alla som lever fattigt är fattiga.

Vad du indirekt säger är att man ständigt behöver växla upp sin konsumtion och livsstil, ju mer pengar man tjänar.

Det innebär ju att man förblir på plus minus noll i sparande oavsett lön.

Nej så blir man definitivt inte rik!

Hur "lever man fattigt" förresten? Går runt med hål i kläderna och trasiga skor? Långt hår och skägg för att frisören är för dyr? Man sitter på en kartong i gathörnet och tigger? Eller....man kör en välbehållen tio år gammal småbil, köper kläder på Dressman, äter matlåda på jobbet, semestrar inom Sverige?
Citera
2022-12-26, 12:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Jag köpte ett ej färdigbyggdt fritidshus i lågkonjunktur 2003. Byggde om bytte panel. Nästan nytt hus. Sålde på pristoppen förra året.
Slutade jobba för 2 år sedan och nu har jag 4 miljoner att leva för.

Hyr lgh på gård i samma område som jag hade huset.

Mind är göra det billigaste som jag har lust för.

Nu lever jag snålt men jag har rest till nord och syd Amerika, Afrika, Oceanien, Asien och de flesta länder i Europa. Haft båt och vattenskoter mm.

Hur gammal är du? Det är en rätt viktig parameter i det du beskriver.
Citera
2022-12-26, 12:28
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur gammal är du? Det är en rätt viktig parameter i det du beskriver.
47år.
Släkt över 80 så kommer väl in arv också snart.
Citera
2022-12-26, 12:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
47år.
Släkt över 80 så kommer väl in arv också snart.

Ama om det!
Citera
2022-12-26, 12:41
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ama om det!
Det här blir väl raderat, men syrran jobba 3 månader på vattenfall. Hon ska väl ha halva arvet.
Citera
2022-12-26, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
Jag håller absolut inte med dig där. När jag tjänade relativt bra, som en övre medelklasslön, spenderade vi alla pengar varje månad. Vi köpte espressomaskiner, kläder och resor, och bodde i en finare lägenhet i innerstan och så vidare. Vi levde vad som kan anses vara ett "lyxigt liv" utan att bygga en förmögenhet. När jag senare förenklade mitt liv, koncentrerade mig på andlig utveckling och trappade ner på alla "lyxigheter" kunde jag, paradoxalt nog, istället bygga kapital och bli förmögen på riktigt, trots att min inkomst sjönk.

Man blir inte rik på en ”övre medelklasslön”. Heller inte på en överklass lön. Vad är det? 1-2 miljoner om året? Med hus och massa utgifter. Det skulle ta flera år av snålande. Men inte ens då blir man speciellt rik.

Rik blir man av att generera pengar. Stora pengar. Kan göras på många sätt. Investera, starta projekt, handel, producera/utveckla saker som säljs med mycket profit. Starta företag, Trada aktier, råvaror och valutor, ta stora lån köpa, shejpa upp och sälja med stor vinst osv osv. Möjligheterna är näst intill oändliga.

Att snåla på en lön är inte rätt väg. Man kanske kan dra ihop några miljoner efter lite snålande men det är knappast att vara rik. Det kommer man inte långt med idag.

Hade folk lagt mer tid på att faktiskt generera pengar istället för att snåla, så hade fler varit betydligt rikare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in