2022-12-25, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Challe12345
Jo vad som betraktas som ett ”nej” i lagens mening beror på vad som betraktas som ett ”ja” i lagens mening.

Ett exempel=Om uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej är att betraktas som ”ja”

Eftersom ett uteblivet ja betraktas som ett nej.

Ja då innebär det att uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej är inte att betraktas som ett nej.

Men däremot!

Om uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej är att betraktas som ”uteblivit ja”

Eftersom ett uteblivet ja betraktas som ett nej.

Ja då innebär det att uteblivit motstånd och uteblivit verbalt nej är att betraktas som ett nej.
Men dåså. Ett uteblivet ja betraktas som ett nej. Då behöver du inte fundera mer.
Citera
2022-12-25, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Hur du anser att lagen egentligen borde fungera om du fick bestämma är rätt irrelevant

Du menar att det är min åsikt och inte fakta att folk som utgångspunkt inte vill att att någon ta sig i deras bostad?

Du menar att det är min åsikt och inte fakta att folk som utgångspunkt är kåta varelse vill ha sex?

Citat:
Nu är det emellertid olagligt att försöka ha sex med folk utan samtycke.

Det har det alltid varit! Eller du menar att våldtäkt har varit lagligt innan samtyckeslagen?
Citera
2022-12-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men dåså. Ett uteblivet ja betraktas som ett nej. Då behöver du inte fundera mer.

Som sagt, Att ett uteblivet ja betraktas som ett nej säger inget som vad betraktas som ett ja.
Citera
2022-12-25, 14:57
Avslutad
Citat:
Som sagt, Att ett uteblivet ja betraktas som ett nej säger inget som vad betraktas som ett ja.
Det räcker att du vet att då är det är ett nej.
Citera
2022-12-25, 15:02
Medlem
Citat:
Det räcker att du vet att då är det är ett nej.

För det första, Vad menar du med ”Då” så jag inte missförstå dig och bygger upp halmgubbar?

För det andra, Så att ha sex med en passiv person som innerst vill är alltså olagligt? I såna fall förbjuder lagen sex som är frivilligt.
Citera
2022-12-25, 15:03
Avslutad
Citat:
För det första, Vad menar du med ”Då” så jag inte missförstå dig och bygger upp halmgubbar?

För det andra, Så att ha sex med en passiv person som innerst vill är alltså olagligt? I såna fall förbjuder lagen sex som är frivilligt.
Ett uteblivet ja är ett nej. Vet du inte vad ett ja är är det ett nej.
Citera
2022-12-25, 15:08
Medlem
Citat:
Vet du inte vad ett ja är är det ett nej.

Vad som betraktas/anses/definieras som ett ja/Samtycke i lagens mening bestämmer såklart lagen och inte jag! Och det står inget i lagtexten om vad som betraktas/definieras/anses som ja/samtycke.
Citera
2022-12-25, 15:21
Avslutad
Citat:
Vad som betraktas/anses/definieras som ett ja/Samtycke i lagens mening bestämmer såklart lagen och inte jag! Och det står inget i lagtexten om vad som betraktas/definieras/anses som ja/samtycke.
Tänk då så här: det står inte i lagtexten att det här betraktas som ja i lagens ögon. Då är det ett nej.
Citera
2022-12-25, 15:47
Medlem
Citat:
Tänk då så här: det står inte i lagtexten att det här betraktas som ja i lagens ögon. Då är det ett nej.

Nu är du vimsig, lagen definierar vad som är brottsligt, inte tvärtom.
Citera
2022-12-25, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nu är du vimsig, lagen definierar vad som är brottsligt, inte tvärtom.
Precis.
Citera
2022-12-25, 16:10
Medlem
Citat:

Citat:
Precis.

Varför skrev du tvärtom då att allt som i lagboken inte definieras som ja är ett nej och därmed brottsligt?
Citera
2022-12-25, 17:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Varför skrev du tvärtom då att allt som i lagboken inte definieras som ja är ett nej och därmed brottsligt?
För att challe skrev ”Och det står inget i lagtexten om vad som betraktas/definieras/anses som ja/samtycke.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in