2022-12-25, 02:29
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
När man skall vara i ett förband, så är man en av flera. Därför fungerar inte psykon/krimella i ett lagarbete när man skall lita på varandra.

Facit ser man även nu : Dessa har inte gjort något väsen av sig vid frontlinjen. Bara dött troligen..

Där har du förvisso helt rätt, men personer av dylik kaliber har visat sig fungera utmärkt som blåljuspersonal. Så varför inte i kriget vid fronten i Bakhmut?
Citera
2022-12-25, 02:37
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Som alltid när information från sekundära källor är aktuell så bör man vara lite återhållsam med att dra tvärsäkra slutsatser, även om källorna är trovärdiga. En sak är säker: det verkar dra ihop sig till showdown i Bakhmut. Ukraina går all-in, och har lidit enorma förluster i staden, trots att de påstår att den saknar strategisk betydelse. Alla seriösa analytiker är överens om motsatsen.

Enorma förluster? Knappast
Allt strategiskt tänk lutar mot att Ryssland lider enorma förluster, medans Ukraina lider moderata förluster

Ryssarna gör infanterianfall med artilleristöd mot en motiverad och befäst fiende, med enbart lite erövrad mark.
Ryssarna har ett artilleriövertag, ja. Men det är ett oprecist artilleri, 1 av 20 skott kanske träffar målet, medans Ukrainas ( få, men mycket mer modernt och precist ) träffar kanske 5 av 20 skott. Det finns inte heller något slags flyg som förändrar matematiken, drönare verkar Ukraina ha övertag i ( anektodiskt )

Vi vet ju inte helt säkert, men baserat på historisk krigsföring och analys av situationen pekar starkt på att Ryssarna tar mycket större förluster. Bakhmut har betydelse, men långt ifrån vad Ryssarna har satsat på den. Du är full
Citera
2022-12-25, 02:40
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Där har du förvisso helt rätt, men personer av dylik kaliber har visat sig fungera utmärkt som blåljuspersonal. Så varför inte i kriget vid fronten i Bakhmut?

Inte riktigt enig.., psykon/kriminella drivs utav egna motiv/lustar. Men som du själv säger : det är en fråga för psyk-forat.

Dock skall du fråga dig följande : Detta är personlighetsdrag som man inte önskar i väpnande förband. I resten av världen. Sedan.., och utan säga för mycket. Man önskar inte "egon" inom blåljus. Lagarbete.
Senast redigerad av Snapcount 2022-12-25 kl. 02:43.
Citera
2022-12-25, 02:44
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Enorma förluster? Knappast
Allt strategiskt tänk lutar mot att Ryssland lider enorma förluster, medans Ukraina lider moderata förluster

Ryssarna gör infanterianfall med artilleristöd mot en motiverad och befäst fiende, med enbart lite erövrad mark.
Ryssarna har ett artilleriövertag, ja. Men det är ett oprecist artilleri, 1 av 20 skott kanske träffar målet, medans Ukrainas ( få, men mycket mer modernt och precist ) träffar kanske 5 av 20 skott. Det finns inte heller något slags flyg som förändrar matematiken, drönare verkar Ukraina ha övertag i ( anektodiskt )

Vi vet ju inte helt säkert, men baserat på historisk krigsföring och analys av situationen pekar starkt på att Ryssarna tar mycket större förluster. Bakhmut har betydelse, men långt ifrån vad Ryssarna har satsat på den. Du är full

Som jag tidigare påpekat så innebär det kvantitativa övertaget inom artilleri att Ryssland mal ner Ukrainas försvar gradvis. Just detta är general Surovikins strategi enligt en intervju med detta charmtroll och denna svärmorsdröm i en rysk TV-kanal. Om Ukraina (läs Zelensky och hans amerikanska handlers) vore smarta, så skulle de retirera och återbefästa i Bakhmut. Full? Tyvärr bara salongsberusad, men jag jobbar på det.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-12-25 kl. 02:49.
Citera
2022-12-25, 02:50
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Som jag tidigare påpekat så innebär det kvantitativa övertaget inom artilleri att Rysslands mal ner Ukrainas försvar gradvis. Just detta är general Surovikins strategi enligt en intervju med detta charmtroll och denna svärmorsdröm i en rysk TV-kanal. Om Ukraina (läs Zelensky och hans amerikanska handlers) vore smarta, så skulle de retirera och återbefästa i Bakhmut. Full? Tyvärr bara salongsberusad, men jag jobbar på det.
Bakhmut är redan befäst, så varför skulle de retirera för att efter det återbefästa? Det där låter mer som rysk strategi det. Först annekterar vi, sedan flyr vi i koncentrerad retirering. Men endast för att vi kommer ta tillbaks det.....sedan......senare......någon gång......snart
Citera
2022-12-25, 02:53
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Bakhmut är redan befäst, så varför skulle de retirera för att efter det återbefästa? Det där låter mer som rysk strategi det. Först annekterar vi, sedan flyr vi i koncentrerad retirering. Men endast för att vi kommer ta tillbaks det.....sedan......senare......någon gång......snart

Enkelt. Om de inte retirerar så blir de tillintetgjorda.
Citera
2022-12-25, 02:55
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Enkelt. Om de inte retirerar så blir de tillintetgjorda.
Jaså? Varför har det inte hänt hittills? Eller menar du på att det är därför ryssarna retirerar från varje område? För att slippa bli tillintetgjorda?
Citera
2022-12-25, 02:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Som jag tidigare påpekat så innebär det kvantitativa övertaget inom artilleri att Rysslands mal ner Ukrainas försvar gradvis. Just detta är general Surovikins strategi enligt en intervju med detta charmtroll och denna svärmorsdröm i en rysk TV-kanal. Om Ukraina (läs Zelensky och hans amerikanska handlers) vore smarta, så skulle de retirera och återbefästa i Bakhmut. Full? Tyvärr bara salongsberusad, men jag jobbar på det.

Så, bara för sakens skull : När har ryssarna "befriat" Bakhmut ?

Man har ett "kvantitativt övertag på artilleri, wagners supersoldater bestående bla av psykon/krimella" ? Som dessutom totalt, har orsakat 10-tusentals utav ukrainska förluster (detta är dina egna ord)

Man har varit där i flera månader. Så när sker det.., dagar, veckor, ännu fler månader ?

När har Ryssarna intagit denna obetydliga ort ?
(kan du ge ett datum ?)
Citera
2022-12-25, 02:57
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moment42
Jaså? Varför har det inte hänt hittills? Eller menar du på att det är därför ryssarna retirerar från varje område? För att slippa bli tillintetgjorda?

Händer hittills? Är du totalt förd bakom ljuset? Som jag tidigare visat så tappar Ukraina nästan 1000 man KIA och WIA per dygn. Är det ett vinnande koncept tror du?
Citera
2022-12-25, 03:00
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Händer hittills? Är du totalt förd bakom ljuset? Som jag tidigare visat så tappar Ukraina nästan 1000 man KIA och WIA per dygn. Är det ett vinnande koncept tror du?
Japp, det är jag. Jag har inte en susning om någonting jag, så det är ju därför jag frågar eder om riktmål, hänvisning och direkt fakta. Det är inte lätt när man är både okunnig och blind som jag. Har du lite info om dessa KIA+WIA's? Upplys mig
Citera
2022-12-25, 03:03
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så, bara för sakens skull : När har ryssarna "befriat" Bakhmut ?

Man har ett "kvantitativt övertag på artilleri, wagners supersoldater bestående bla av psykon/krimella" ? Som dessutom totalt, har orsakat 10-tusentals utav ukrainska förluster (detta är dina egna ord)

Man har varit där i flera månader. Så när sker det.., dagar, veckor, ännu fler månader ?

När har Ryssarna intagit denna obetydliga ort ?
(kan du ge ett datum ?)

Återigen: som jag påpekade för någon timme sedan, så har Soledar och Andreevka fallit. Det är endast en tidsfråga innan Bakhmut är omringat och vi bevittnar ett Mariupol 2.0. Redan nu är Ukrainas samtliga försörjningslinjer till staden inom räckhåll för ryskt artilleri. Det ser mycket mörkt ut för Ukraina hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2022-12-25, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej man sätter militär nazzar från azov i koncentrationsläger.

Nassar i azov, som strider för sitt land och en jude? Hur funkar det i praktiken, så att säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in