2022-12-23, 17:51
Medlem
12,5% tänkte jag begära.. på våran avdelning (~30 pers) så har jag haft överlägset flest debiteringsbara timmar, räknar man övertid så ligger jag förmodligen över 100% mot normal arbetstid.. får räkna mer exakt när det närmar sig förhandling..
Citera
2022-12-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Haha, exakt så är det hos också, slutade en precis just för att låg under i lön, och nya killen fick 4000 mer, som sen måste läras in i jobbet dessutom och inte leversr full effekt förren efter 1 år, tidigast.

Man MÅSTE byta tjänst för att ta igen ett sånt löneglapp, helt omöjligt om man är kvar på samma tjänst. Det är den officiella hållningen, och något man är helt öppen med och tom lite stolta över, det håller ju ner lönerna. Att man tappar effekt och får fördyringar i andra änden kvittar, pers är bara intresserad av att hålla nere lönenivåerna, och inget annat. Bäst är tydligen om folk slutar frivilligt, blir ännu billigare då...

Finns en amerikansk entreprenör , minns inte namnet nu men han sa i en intervju att ”det som gör att dina anställda är kvar är pengar. Jag har anställda som tjänar mer än på Wall Street”.
Och visst fan är det då. Man jobbar för lön. Man jobbar inte för att den platsen är den bästa man vet!

Precis som du säger. Värt att ge någon högre lön som sen tar 1 år att lära in. Där förlorar man ofta i något annat…
Citera
2022-12-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Finns en amerikansk entreprenör , minns inte namnet nu men han sa i en intervju att ”det som gör att dina anställda är kvar är pengar. Jag har anställda som tjänar mer än på Wall Street”.
Och visst fan är det då. Man jobbar för lön. Man jobbar inte för att den platsen är den bästa man vet!

Precis som du säger. Värt att ge någon högre lön som sen tar 1 år att lära in. Där förlorar man ofta i något annat…

Tyvärr funkar det så i det offentliga, man tittar inte på helheten, utan varje avdelning har sin budget, och att en besparing på ett ställe kostar 10-100 ggr nån annanstans är helt ointressant, för det är inte vinstdrivande verksamhet...

Nu gillar jag mitt jobb och det finns mycket som är bra, men ibland är det så sjukt frustrerande på just HR-avdelningen och deras oförmåga att tänka lite utanför sin egen avdelning.
Citera
2022-12-23, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Nja, i november anmäldes 158 030 lediga platser till Arbetsförmedlingen, det är en mycket hög siffra, och rekord för den tiden på året. Menar du att folk inte söker dessa jobb? (Som jämförelse så anmäldes 139 599 platser samma månad förra året, och bara 78 552 platser i november för två år sedan.)

Det är väl ganska få som byter jobb genom arbetsförmedlingen dock…
Citera
2022-12-23, 19:00
Medlem
Kalle81s avatar
Jag har begärt 25% men chefen säger 20% är Max. Trots mina fina insatser som hon sa.
Tror knappt det täcker inflation men bättre än för andra
Citera
2022-12-23, 19:59
Frågan är hur du har presterat under året. Har du koll på det? Kan du visa chefen några siffror som ser bra ut?
Citera
2022-12-23, 20:06
Man märker att många av humblebraggarna här antingen är kollektivanslutna arbetare eller arbetslösa som inte fattar att 5-10% ökning är ofta inte möjligt för kollektivanslutna tjänstemän med individuell lön.

Ditt företag har bestämt sig för hur mycket av kakan din avdelning får, sen ska din chef dividera den till avdelningens anställda, möjligtvis kan HR justera någons lön lite extra.

Tror man ska vara glad om man får mer än 2.5% i år, jävligt glad. Arbetsgivarorganisationerna kommer dra inflationskortet in absurdum.
Senast redigerad av priz 2022-12-23 kl. 20:09.
Citera
2022-12-23, 20:57
Medlem
Ni kan sluta drömma om 10-15 %. 9 av 10 av er får 3-4 % max. Sa redan till chefen att jag lämnar och söker annat om det blir så. Blev lovad att "de som är viktiga för arbetsplatsen" kommer att få dubbla % av bestämd/förhandlad löneökning...vad det blir nu. Vi får se om löftena uppfylls.
Citera
2022-12-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zjCztVy
Inflationen är 10, säg att du vill ha 15, nöj dig med 10.

Kan begära mer om du vill, men hade inte accepterat en reallönesänkning iaf.

vill man bidra till inflationen så visst , varför nöja dig vid 10 procent, säg minst 40
Citera
2022-12-23, 21:30
Medlem
zjCztVys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
vill man bidra till inflationen så visst , varför nöja dig vid 10 procent, säg minst 40

Det är en gammal myt att höjda löner bidrar till högre inflation. Det är egentligen höga energipriser och printandet av en massa pengar ifrån tomma intet som egentligen driver inflationen. Vidare är det riksbankerna som fixar inflationen genom styrräntan. Men om du vill sänka din reallön för allas bästa, gör det din duktiga obildade idiot. Du har ingen aning om vad du pratar om.

Du är samma sorts individ som tycker det är okej att Sverige fryser i vinter för att rädda klimatet, trots att vår inverkan på klimatet är runt ett par promille om ens det ens. (Det visste du inte va?).

Vidare har Sveriges elförbrukning varit stillastående i 30år (!) medan populationen ökat med 25% (1990, kolla själv, mongo).

Jag är så trött på idioter som ger sig in i ekonomidiskussioner utan att veta, ens grundläggande om hur ekonomi fungerar, ni gör bara mer skada än nytta. Låt bli, fittmongo.
Citera
2022-12-23, 21:39
Medlem
Dilkingtons avatar
Arbetsgivare här. Använd inte inflationen som argument. Biter ej.

Är du bra så kommer du att få en höjning.
Är du riktigt bra så har du med stor sannolikhet redan fått en rejäl höjning.
Jag kommer att ge vissa 0 kr. De har gjort sitt jobb, men inte så att man får mer bara för att man gjort sitt jobb enligt förväntan.
Citera
2022-12-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Arbetsgivare här. Använd inte inflationen som argument. Biter ej.

Är du bra så kommer du att få en höjning.
Är du riktigt bra så har du med stor sannolikhet redan fått en rejäl höjning.
Jag kommer att ge vissa 0 kr. De har gjort sitt jobb, men inte så att man får mer bara för att man gjort sitt jobb enligt förväntan.

Räkna med att folk slutar med den inställningen, vi jobbar för pengar, och erbjuder inte du pengar så finns det någon annan.

Så du kan ju räkna ut vad det kostar att anställa en ny, rekryteringsprocessen, onboarda en person med risk att det inte funkar och får börja om processen igen.

Så jävla dumt.
Senast redigerad av reactvue 2022-12-23 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in