2022-12-23, 12:09
Medlem
Ska ta operera bort min visdomstand den 28 och undrar hur man kommer må efter? Måste man vara hemma och vila eller kan man fortsätta som vanligt?
Största frågan är om man kan dricka på nyår.

Tacksam för svar
Citera
2022-12-23, 12:13
Medlem
Du kommer ha ont dan efter.

Du kan dricka, kanske smakar lite blod bara.
Citera
2022-12-23, 12:14
Medlem
Grin-Days avatar
Ja det går bra att dricka, en redig karl börjar snickra direkt efter tandläkarbesöket.
Citera
2022-12-23, 12:55
Medlem
VoktorDodkas avatar
Köp hem hexident och skölj fram till att du ska dricka. Drick så ren alkohol som möjligt, det är bara bra för sår, det renar. Nackdelen är att det kanske läker något ytterst lite sämre dagen efter medan kroppen renar kroppen på alkoholen men det gör knappast någon skillnad.

Ett tips av personlig erfarenhet, ät inte strips på fyllan, typiskt nog så sätter sig en på högkant och går rakt ner i hålet efter tanden, det är inte mysigt.
Citera
2022-12-23, 13:01
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Köp hem hexident och skölj fram till att du ska dricka. Drick så ren alkohol som möjligt, det är bara bra för sår, det renar. Nackdelen är att det kanske läker något ytterst lite sämre dagen efter medan kroppen renar kroppen på alkoholen men det gör knappast någon skillnad.

Ett tips av personlig erfarenhet, ät inte strips på fyllan, typiskt nog så sätter sig en på högkant och går rakt ner i hålet efter tanden, det är inte mysigt.

BÖG!
Man dricker givetvis vad man vill och äter vad man vill, om man får mat som sticker ner i hålan där tanden har varit så gör det lite ont några sekunder inte märkvärdigare än så.

GOD JUL
Citera
2022-12-23, 13:56
Medlem
Du funderar på att avstå sprit för något annat desinficerande och smärtstillande?

Var det va visdom den beten besatt, förstår jag den var en belastning och bör avlägsnas.
Citera
2022-12-23, 14:37
Medlem
Det går bra. Tänk dock på att inte ta värktabletter samtidigt. Paracetamol och alkohol är ingen höjdare.
Citera
2022-12-23, 16:00
Medlem
Razkolnikows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximilanvon
Ska ta operera bort min visdomstand den 28 och undrar hur man kommer må efter? Måste man vara hemma och vila eller kan man fortsätta som vanligt?
Största frågan är om man kan dricka på nyår.

Tacksam för svar
Sannolikt inga problem efter att det gått ett dygn sedan ingreppet utfördes.
Bör dock å det bestämdaste undvikas om du fått Metronidazol/Flagyl utskrivet .
Tar du detta som combo med sprit , så lär du inleda 2023 med att kaskadkräkas ned både dig själv och alla i din omgivning ! 😆🤮
Citera
2022-12-23, 23:21
Medlem
Skulle nog ta det lugnt. Tog också ut en visdomstand hos tandläkaren och det tog nog en fyra dagar innan såret i munnen hade läkt så pass att man inte behövde tänka på när man drack och åt. Du lär garanterat ta smärtstillande i en 2-4 dagar efteråt också.
Citera
2022-12-23, 23:25
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det går bra. Tänk dock på att inte ta värktabletter samtidigt. Paracetamol och alkohol är ingen höjdare.

Poäng där, drickat i sig är inte problemet, värktabletterna är. Fixade tänder i Thailand ett år, fick deras ganska starka piller och rådet att inte dricka, det glömde jag såklart några timmar senare och rasade i golvet när jag reste mig upp, snudd på mer tandläkarbesök.
Citera
2022-12-24, 01:49
Medlem
Beror helt hur du reagerar på bedövningen. Tror inte du ska dricka inom någon timme, men jag var helt utslagen hela kvällen efter senaste tanden, dels av obehag i den öppna såret som jag hade bomullsbitar på konstant efter varandra + tål inte bedövningen.

Men om du mår bra och bedövningen släppt ska det inte vara några problem.

Men vill du inte riskera kvällen, försöka boka om operationen, låter inte extremt akut om du kan vänta tills 28e.
Citera
2022-12-25, 23:19
Medlem
Risken finns ju att du rejält svullen och allmänpåverkad. = har sjukdomskänsla, inte festsugen
Alkohol 3 dagar senare är i sig inget problem. Mer kanske hur ditt omdöme blir.
Så det kan göra mer än ont i huvudet 1/1-2023.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in