2022-12-23, 09:34
Medlem
TT är privatägt och får väl ha vänsterjournalister i farten hur mycket de vill.
Det allvarliga är ju att "oberoende public service" inte gör upp med sin vänsterextremism eller att de bara tar in en nyhet från t.ex. TT utan tanke på att ifrågasätta den.

(Det bästa vore om nuvarande regering fick till en ny journalisthögskola där kraven på saklighet, verklighetsnärhet och oberoende osv. redan från början var väldigt höga.)
Citera
2022-12-23, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vilket förtroende, hela SR befolkas av personer som Owe?
Det är ett sådant hyckleri, alla vet väl vid det här laget att han har vänsteråsikter?
Varför kan han inte få stå för dem istället? Varför låtsas SR vara opartiskt när SR inte är opartiskt?
Bättre att lägga ned hela skiten än att fortsätta låtsas som att det är en opartisk och neutral organisation.

Om du inte vet vad TT Nyhetsbyrån är för något så har du uppenbarligen aldrig besökt Sverige?
Citera
2022-12-23, 10:00
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
Tycker det låter som politisk förföljelse av journalist på dennes fritid. Fan vad illa, får man inte säga vad man vill på fritiden? Han var väl knappast offentlig person, bara superinsatta politiknördar kunde väl hans namn. Jävligt svagt av TT att inte försvara sin anställdas yttrandefrihet.
På twitterkontot angav han som profil "Politikreporter på TT. Som om det nu skulle hjälpa" (han har nu lagt till "F d" innan). Han säger själv att han insåg att han gjorde bort sig, så han verkar ha mer insikt än du uppvisar. Att du inte känner till hans namn eller ser inte ser honom som offentlig person säger nog mer om dig.

Det här handlade om ett uttalat ställningstagande mot sittande regering i en fråga han dessutom var dåligt insatt i (samt ett upprepat beteende men mindre genomtänkta meddelanden på twitterkontot). Jag förstår att arbetsgivaren fick nog.
Citera
2022-12-23, 10:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
En politisk journalist ska vara opartisk. Så det är rätt agerat.
Citera
2022-12-23, 10:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Om du inte vet vad TT Nyhetsbyrån är för något så har du uppenbarligen aldrig besökt Sverige?
Sorry, TT ska det vara givetvis. Men skiljelinjen är minimal. Det är samma folk som befolkar SR och TT.
Citera
2022-12-23, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
På twitterkontot angav han som profil "Politikreporter på TT. Som om det nu skulle hjälpa" (han har nu lagt till "F d" innan). Han säger själv att han insåg att han gjorde bort sig, så han verkar ha mer insikt än du uppvisar. Att du inte känner till hans namn eller ser inte ser honom som offentlig person säger nog mer om dig.

Det här handlade om ett uttalat ställningstagande mot sittande regering i en fråga han dessutom var dåligt insatt i (samt ett upprepat beteende men mindre genomtänkta meddelanden på twitterkontot). Jag förstår att arbetsgivaren fick nog.
Skiter väl i om han pudlar (igen, på sin fritid, antar jag), vet inte vem det är. Jag läser inte vem som har skrivit nyheten i TT telegram. Är du säker på att han inte bara fyllt i yrkesfältet som brukar finnas i sociala medier? Oavsett ska man skilja på person och yrke. Det finns kvinnomisshandlande knarkande musiker som gör jättebra musik. Det tycker jag är flera resor värre för det är olagligt. Inte slutar jag lyssna på musiken för det, kanske musikern är död nu t.o.m. Bojkottar du den musiken du gillar också baserat på personens fritidsaktiviteter?
Citera
2022-12-23, 10:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Skiter väl i om han pudlar (igen, på sin fritid, antar jag), vet inte vem det är. Jag läser inte vem som har skrivit nyheten i TT telegram. Är du säker på att han inte bara fyllt i yrkesfältet som brukar finnas i sociala medier? Oavsett ska man skilja på person och yrke. Det finns kvinnomisshandlande knarkande musiker som gör jättebra musik. Det tycker jag är flera resor värre för det är olagligt. Inte slutar jag lyssna på musiken för det, kanske musikern är död nu t.o.m. Bojkottar du den musiken du gillar också baserat på personens fritidsaktiviteter?
Om man arbetar som politisk journalist ska man förhålla sig opartisk och granskande. Vill man syssla med opinionsjournalistik får man arbeta på en ledarsida. Givetvis blir det problem för en arbetsgivare om en av journalisterna då öppet på ett twitterkonto där denne uppger sig som TT-reporter (utan tillägget att han twittrar privat) på vad man får förmoda arbetstid (kl 10.00 en fredag) öppet tar ställning mot den sittande regeringen.

Detta var ju så grovt så att även journalisten själv insåg att han gjort bort sig.
Citera
2022-12-23, 10:44
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Det var ju den här utvecklingen Ulf Kristersson, Jimmy och Ebba B Usch ville ha - Styra media och avsätta kritiska röster.
Så har vi ju sett att det går till i alla högernazialistiska länder/diktaturer.
Det är ännu en medveten fultolkning.
Du är en fåntratt och det ser vi på dina nya hittepåord först och främst, men även på det du säger.

Uppdraget TT har är oberoende och opartisk rapportering. Annars saknar de existensberättigande, oavset tvilket håll de kantrar åt.
Citera
2022-12-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Den vänsterlutande journalisten Owe Nilsson, Tidningarnas Telegrambyrå, slutar efter en politiskt tillspetsad tweet.

https://twitter.com/owenil/status/1598788476295647244

Tweeten mötte mycket kritik, till exempel från liberalen Robert Hannah:

https://twitter.com/RobertHannah85/status/1598790535791054850
och till sist blev det för mycket för ledningen som kallade upp Nilsson och meddelade att förtroendet var förbrukat, han skulle inte längre få bevaka politik för TT.
Nilsson hade då skrivit för TT i 38 år och skulle gått i pension nästa år.
Det hör till saken att Nilsson tidigare varnats av TT:s ledning för att ha tagit för tydlig politisk ställning i sitt privata twittrande.

Andra twitterprofiler som Annika Strandhäll slöt upp bakom den sparkade vänsteristen:

Vad tycker ni, var det rätt av TT att skicka av en journalist som inte kunde skilja på jobbet och sin egen politiska uppfattning? Kan detta bli början till en upprensning i vänsterträsket av den politiska journalistiken?
https://www.expressen.se/kultur/tweeten-som-blev-slutet-pa-owe-nilssons-karriar/

Tror inte att SD och antisemitism hör ihop. Aldrig hört Jimmie uttrycker sig något om judar på ett negativt sätt. Däremot de med Palestinska rötter och hela Mellanöstern som sitter i riksdagen.
Citera
2022-12-23, 10:54
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Tycker det låter som politisk förföljelse av journalist på dennes fritid. Fan vad illa, får man inte säga vad man vill på fritiden? Han var väl knappast offentlig person, bara superinsatta politiknördar kunde väl hans namn. Jävligt svagt av TT att inte försvara sin anställdas yttrandefrihet.

Du menar som med Marcus Birro. Han var inte ens politiskt kommentator för Expressen utan enbart krönikör. Vem blev förföljd på fritiden och utslängd när det upptäcktes att han fikade med en Sverigedemokrat?

Nu blev inte ens Owe sparkad.
Citera
2022-12-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om man arbetar som politisk journalist ska man förhålla sig opartisk och granskande. Vill man syssla med opinionsjournalistik får man arbeta på en ledarsida. Givetvis blir det problem för en arbetsgivare om en av journalisterna då öppet på ett twitterkonto där denne uppger sig som TT-reporter (utan tillägget att han twittrar privat) på vad man får förmoda arbetstid (kl 10.00 en fredag) öppet tar ställning mot den sittande regeringen.

Detta var ju så grovt så att även journalisten själv insåg att han gjort bort sig.
Förstår inte detta alls faktiskt. På vilket sätt är man partisk om man är opartisk när man jobbar? Är de som läser telegramen så lättpåverkade? Är de som intervjuas så lättpåverkade? Vem är det egentligen som ändrar sitt beteende beroende på personens privatliv? Är det läsaren som misstänkliggör journalisten eller vaddå. "Åh han röstar si och så, då ställer han säkert fel frågor"? Är det TT som tycker "han utnyttjar vårt varumärke för att nå fler personer på twitter"?
Senast redigerad av trekantshatt 2022-12-23 kl. 11:13.
Citera
2022-12-23, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Du menar som med Marcus Birro. Han var inte ens politiskt kommentator för Expressen utan enbart krönikör. Vem blev förföljd på fritiden och utslängd när det upptäcktes att han fikade med en Sverigedemokrat?

Nu blev inte ens Owe sparkad.
Då misstänker jag förstås att han blivit mutad med en dammsugare, han kommer säkert vinkla sina reportage! Nej vet inte riktigt om jag bryr mig, ogillar SD men så länge reportagen är bra ska det i princip inte spela roll. Men om de luktar som han undvikar svåra frågor är det kasst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in