Citat:
Ursprungligen postat av
trekantshatt
Förstår inte detta alls faktiskt. På vilket sätt är man partisk om man är opartisk när man jobbar? Är de som läser telegramen så lättpåverkade? Är de som intervjuas så lättpåverkade? Vem är det egentligen som ändrar sitt beteende beroende på personens privatliv? Är det läsaren som misstänkliggör journalisten eller vaddå. "Åh han röstar si och så, då ställer han säkert fel frågor"?
Jag tycker
Pansarvecket ovan uttrycker det bra:
Citat:
Uppdraget TT har är oberoende och opartisk rapportering. Annars saknar de existensberättigande, oavset tvilket håll de kantrar åt.
TT är en nyhetsbyrå som publicerar texter som sedan sprids i alla de tidningar som prenummererar på TT:s tjänster. Texterna är anonyma. Deras vd saluför dem med orden "Trovärdighet är ett nyckelord för oss på TT". Så klart den trovärdigheten naggas i kanten när en av journalisterna tar politisk ställning.
Jag tycker du tar för lätt på detta. Opartiskhet uttrycks inte bara i hur du uttrycker dig i text utan också
vilka nyheter du väljer att rapportera om. Det senare är väldigt svårt att granska. Har man då en reporter som slår fast att han personligen tar ställning mot sittande regering så uppstår givetvis misstanken att denna reporter i sina texter och ämnesval faktiskt inte längre förhåller sig helt opartisk. Det misstänkliggör hela nyhetsbyrån TT och därför förstår jag att arbetsgivaren agerade.