2022-12-18, 07:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dimpadool
Finns det verkligen några seriösa belägg för att "svältläge" existerar? Varför skulle kroppen göra allt för att behålla allt fett? Det är ju just reserver ifall man skulle hamna i svält.

Du har helt rätt, och något "svältläge" umi den meningen som TS åsyftar existerar förstås inte. Det hade brutit mot termodynamikens lagar.

Om kroppen kunde "välja" att helt plötsligt inte göra av med någon energi att tala om, varför skulle den inte alltid göra så? Det är ju inte superlogiskt att kroppen skulle gå runt och vaska massa energi dagarna i ända - mat har nästan aldrig funnits i överflöd under långa perioder i människans historia.
Citera
2022-12-18, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lotusxmw
Hejsan,
för 2 veckor sedan började jag med strikt LCHF (enbart fett och protein)
På en vecka gick jag ner 3kg
(sannolikt vattenvikt)

Den kommande veckan förlorade jag all hunger och därför slutade jag i princip att äta överhuvudtaget
Nu när jag ställde mig på vågen så har jag bara gått ner 2kg.

Fråga: Befinner jag mig i svält-läge och måste äta mer, eller är detta normal viktnedgång på strikt LCHF?

Väger runt 100kg och är 1.80lång

Du har bara fel förväntningar och blandar dessa med okunskap. Blir alltid den cocktail av felaktiga slutsatser som du beskriver. Att någon skulle dra rätt slutsats är osannolikt.
Du får försöka lära dig hur kroppen fungerar skulle jag tro. Det var iaf så jag lärde mig.
Citera
2022-12-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du har helt rätt, och något "svältläge" umi den meningen som TS åsyftar existerar förstås inte. Det hade brutit mot termodynamikens lagar.

Om kroppen kunde "välja" att helt plötsligt inte göra av med någon energi att tala om, varför skulle den inte alltid göra så? Det är ju inte superlogiskt att kroppen skulle gå runt och vaska massa energi dagarna i ända - mat har nästan aldrig funnits i överflöd under långa perioder i människans historia.
Exakt, tack. Kroppen måste hålla sin temperatur oavsett. Skulle man vilja öka sin ämnesomsättning får man börja röra på sig.
Citera
2022-12-18, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Du har tolkat lite fel.

Att tappa en ständig hungerkänsla är första målet i att gå ner i vikt (Om man nu vill det) Jag är själv inte överviktig, men väl påverkat av paltkoma efter varje måltid som hade potatis,pasta eller ris som tillbehör . Och till på köpet ändå inte blev mätt utan bara 2 timmar efter en kolhydratrik måltid var framme vid kylen, spanade efter något att stoppa i mig. Jag var hungrig igen !
Till sist fattade jag att det var kolhydraterna (Som vissa dessutom är överkänsliga för) som orsakade en topp i kroppens insulinutsöndring och när kroppen svarar genom att trycka ner den, så åkte den ner i källaren, och kroppen vill ha mer mat eftersom känslan av en sorts baksmälla (Lågt insulin i blodet) fick en att leta upp snacks igen för då fick man hungerkänslan tillbaka
Tog ett tag att lära känna sina kroppsliga reaktioner, men var glad att jag kom på det till slut. Och allting som LCHF (keto) påstår om metabolism, insulin och blodsocker, stämmer till punkt och pricka.

Konkret och kort nu. Ta inte illa upp.
Det som du blir förstoppad av är maten du äter. Du äter fel mat för din kropp för att skriva i klarspråk. 😊 Du behöver äta rätt mat och det vore exemplariskt att äta rätt livsmedel med LCHF.
Keto och LCHF är olika saker. Och du skulle må bra av att inte använda termer du inte förstår som blodsocker, insulin etc etc. Helt onödiga kunskaper som du märker.
Det som jag tror du undviker är att försöka tycka om den maten som din kropp vill att du äter. För det är den enda kunskapen man behöver kunna. 😊
Citera
2022-12-18, 11:14
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Äter man mer än man förbränner så ökar man i vikt.

Missade du totalt fysiken i grundskolan? Sedan som jag har skrivit så väger saker olika. Det ingick också i fysiken :-)

Det är ett meningslöst påstående. Lika innehållslöst som att säga att Bill Gates blev stenrik genom att tjäna mer pengar än han spenderade.

En person med obehandlad diabetes typ 1 blir inte tjock av att äta fler kalorier än vad vederbörande förbränner eftersom de inte kan tillgodogöra energin.

Studier på möss har visat att de med rubbade hormonsystem blir feta på hälften av det kaloriintag som kontrollgruppen fick för att hålla vikten stabil.
Citera
2022-12-18, 13:14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det är ett meningslöst påstående. Lika innehållslöst som att säga att Bill Gates blev stenrik genom att tjäna mer pengar än han spenderade.

En person med obehandlad diabetes typ 1 blir inte tjock av att äta fler kalorier än vad vederbörande förbränner eftersom de inte kan tillgodogöra energin.

Studier på möss har visat att de med rubbade hormonsystem blir feta på hälften av det kaloriintag som kontrollgruppen fick för att hålla vikten stabil.
Och fortfarande gäller, det man äter och inte förbränner gör att man går upp i vikt.

Det vi lärde oss om fysik i grundskolan gäller fortfarande, och det oavsett hormoner och dieter.

Har du något annat svar så står Nobelpriset och väntar på dig.
Citera
2022-12-23, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n

Du har fel. Läst aftonbladet?

Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Och fortfarande gäller, det man äter och inte förbränner gör att man går upp i vikt.

Det vi lärde oss om fysik i grundskolan gäller fortfarande, och det oavsett hormoner och dieter.

Har du något annat svar så står Nobelpriset och väntar på dig.

Du har rätt. Läst böcker inom näringslära?
Många som tror på saker de läser i alternativ media. Tyvärr. Men bra du rättar de obildade.
Citera
2022-12-23, 09:50
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Du har fel. Läst aftonbladet?
Du har rätt. Läst böcker inom näringslära?
Många som tror på saker de läser i alternativ media. Tyvärr. Men bra du rättar de obildade.

Du vet inte vad du pratar om.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in