Citat:
Ursprungligen postat av
Opaque
Du har tolkat lite fel.
Att tappa en ständig hungerkänsla är första målet i att gå ner i vikt (Om man nu vill det) Jag är själv inte överviktig, men väl påverkat av paltkoma efter varje måltid som hade potatis,pasta eller ris som tillbehör . Och till på köpet ändå inte blev mätt utan bara 2 timmar efter en kolhydratrik måltid var framme vid kylen, spanade efter något att stoppa i mig. Jag var hungrig igen !
Till sist fattade jag att det var kolhydraterna (Som vissa dessutom är överkänsliga för) som orsakade en topp i kroppens insulinutsöndring och när kroppen svarar genom att trycka ner den, så åkte den ner i källaren, och kroppen vill ha mer mat eftersom känslan av en sorts baksmälla (Lågt insulin i blodet) fick en att leta upp snacks igen för då fick man hungerkänslan tillbaka
Tog ett tag att lära känna sina kroppsliga reaktioner, men var glad att jag kom på det till slut. Och allting som LCHF (keto) påstår om metabolism, insulin och blodsocker, stämmer till punkt och pricka.
Konkret och kort nu. Ta inte illa upp.
Det som du blir förstoppad av är maten du äter. Du äter fel mat för din kropp för att skriva i klarspråk. 😊 Du behöver äta rätt mat och det vore exemplariskt att äta rätt livsmedel med LCHF.
Keto och LCHF är olika saker. Och du skulle må bra av att inte använda termer du inte förstår som blodsocker, insulin etc etc. Helt onödiga kunskaper som du märker.
Det som jag tror du undviker är att försöka tycka om den maten som din kropp vill att du äter. För det är den enda kunskapen man behöver kunna. 😊