Citat:
Ursprungligen postat av
Stormpiskare
Man tappar hungerkänsla efter fyra-fem dagar utan kost. Det innebär inte att det är en vettig metod för att gå ner i vikt.
Alla som börjar att banta går ner i vikt, oavsett metod. Det är ett faktum. Man har helt enkelt tagit ett steg i livet, och det handlar inte så mycket om vilken diet man tar till sig, utan det nya sättet.
Hur många känner du som satsade på LCHF när det var riktigt inne, och som nu är smala och fina? Antagligen inte en enda.
Du har tolkat lite fel.
Att tappa en
ständig hungerkänsla är första målet i att gå ner i vikt (Om man nu vill det) Jag är själv inte överviktig, men väl påverkat av paltkoma efter varje måltid som hade potatis,pasta eller ris som tillbehör . Och till på köpet ändå inte blev mätt utan bara 2 timmar efter en kolhydratrik måltid var framme vid kylen, spanade efter något att stoppa i mig. Jag var hungrig igen !
Till sist fattade jag att det var kolhydraterna (Som vissa dessutom är överkänsliga för) som orsakade en topp i kroppens insulinutsöndring och när kroppen svarar genom att trycka ner den, så åkte den ner i källaren, och kroppen vill ha mer mat eftersom känslan av en sorts baksmälla (Lågt insulin i blodet) fick en att leta upp snacks igen för då fick man hungerkänslan tillbaka
Tog ett tag att lära känna sina kroppsliga reaktioner, men var glad att jag kom på det till slut. Och allting som LCHF (keto) påstår om metabolism, insulin och blodsocker, stämmer till punkt och pricka.