2022-12-17, 21:41
Medlem
Hejsan,
för 2 veckor sedan började jag med strikt LCHF (enbart fett och protein)
På en vecka gick jag ner 3kg
(sannolikt vattenvikt)

Den kommande veckan förlorade jag all hunger och därför slutade jag i princip att äta överhuvudtaget
Nu när jag ställde mig på vågen så har jag bara gått ner 2kg.

Fråga: Befinner jag mig i svält-läge och måste äta mer, eller är detta normal viktnedgång på strikt LCHF?

Väger runt 100kg och är 1.80lång
Citera
2022-12-17, 21:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lotusxmw
Hejsan,
(sannolikt vattenvikt)

Den kommande veckan förlorade jag all hunger och därför slutade jag i princip att äta överhuvudtaget

Fråga: Befinner jag mig i svält-läge och måste äta mer, eller är detta normal viktnedgång på strikt LCHF?

Förutom att du även behöver vissa vitaminer, så kanske du även behöver förnuft.
Citera
2022-12-17, 21:54
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lotusxmw
Hejsan,
(sannolikt vattenvikt)

Hurdå menar du ´slutade äta överhuvudtaget´ ? Hur länge då ?
Citera
2022-12-17, 21:55
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Hurdå menar du ´slutade äta överhuvudtaget´ ? Hur länge då ?
Antagligen fortsätter det hela, och nu har ts kommit in i någon form av delirium.
Citera
2022-12-17, 22:00
Medlem
Ätit LCHF i snart 3-år. Du har gjort misstaget att gå för hårt in låter de som.. inte bra. Du måste äta och du måste se till att få i dig av alla vitaminer och mineraler för det som sker nu är att din kropp tror du är i svält och den gör allt den kan för att hålla kvar på fettet i kroppen.

Du behöver absolut inte käka strikt lchf för att gå ner i vikt det går lika bra att käka normal lchf dvs 50 kh om dagen. Det är lättare också att då kunna äta allsidigt och få i sig alla de näringsämnen man behöver..

Glöm inte äta grönsaker!!!

Har själv gått ner 50 kilo, men det tog mig 3 år. Men de tog mig å andra sidan 11 år att gå upp all övervikt så man kan nog inte förvänta sig att gå ner alla kilon på bara några veckor/månader. Inte om man vill leva hälsosamt under tiden
Citera
2022-12-17, 22:04
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Antagligen fortsätter det hela, och nu har ts kommit in i någon form av delirium.

Prövade själv Keto (Lchf) i tre veckor. Gav upp till slut eftersom magen strejkade (Förstoppning) och aldrig gav med sig. Men nog tappar man hungerkänsla eftersom det räckte i princip med två mål om dagen för att känna sig mätt i en massa timmar och inte behövde mellanmål alls. På köpet en ny sorts lätthet och energi tog plats i kroppen. Var tvungen att börja med en liten portion ris (kolhydrater) igen och det fixade matsmältningen tillbaka till normalt
Jättestrikt LCHF ( 0% kolhydrater) är nog inte en patentlösning för alla. Man får pröva sig fram.
Citera
2022-12-17, 22:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Prövade själv Keto (Lchf) i tre veckor. Gav upp till slut eftersom magen strejkade (Förstoppning) och aldrig gav med sig. Men nog tappar man hungerkänsla eftersom det räckte i princip med två mål om dagen för att känna sig mätt i en massa timmar och inte behövde mellanmål alls. På köpet en ny sorts lätthet och energi tog plats i kroppen. Var tvungen att börja med en liten portion ris (kolhydrater) igen och det fixade matsmältningen tillbaka till normalt
Jättestrikt LCHF ( 0% kolhydrater) är nog inte en patentlösning för alla. Man får pröva sig fram.
Man tappar hungerkänsla efter fyra-fem dagar utan kost. Det innebär inte att det är en vettig metod för att gå ner i vikt.

Alla som börjar att banta går ner i vikt, oavsett metod. Det är ett faktum. Man har helt enkelt tagit ett steg i livet, och det handlar inte så mycket om vilken diet man tar till sig, utan det nya sättet.

Hur många känner du som satsade på LCHF när det var riktigt inne, och som nu är smala och fina? Antagligen inte en enda.
Citera
2022-12-17, 22:24
Medlem
Har testat lchf några gånger och anledningen till att la ner var för att lchf är inte är någon hållbar dietplan i längden. Maten suger, man har ingen ork att prestera på gymmet och kropsvätskorka luktar som bensin. Behöver man gå ner snabbt så fungerar lchf nog bäst men efter 2-3 veckor så jämnar resultaten ut sig och fungerar förmodligen sämre efter det...
Försök hitta en diet som du kan leva på, dvs tallriksmodellen typ fast med så mycket whole foods som möjligt för det är den typen av mat som du blir mättas på. Börja lär dig på ett ungefär hur mycket energi dina tallrikar innehåller. Sen så börjar du bara att successivt dra ner på kolhydraterna som allta mest och det säger jag inte för att jag är en lchf entusiast, tvärtom. Utan snarare för att det är dumt att börja dra ner på den typen av intag som håller dig mätt.. förutsatt att dessa redan ligger på en normal nivå då...

Sen hur mycket du väljer att dra ner är helt upp till dig. Men har du aldrig dietat innan eller dietat utan framgång så är det nog en god idé att ta det väldigt långsamt med några pauser då och då som du enbart ligger plus minus noll på... börja studera näringslära lite mer på djupet såhär nu i början, vad som är nyttig mat och inte samt hur dina hormoner påverkas olika typer av mat..
Många missbedömer vikten av rätt hormonbalans när man ska gå ner i vikt men det är oftast helt avgörande för om man ska lyckas eller inte. Vi har inte hormoner, vi är våra hormoner.
Senast redigerad av HejFrans 2022-12-17 kl. 22:26.
Citera
2022-12-17, 22:25
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Man tappar hungerkänsla efter fyra-fem dagar utan kost. Det innebär inte att det är en vettig metod för att gå ner i vikt.

Alla som börjar att banta går ner i vikt, oavsett metod. Det är ett faktum. Man har helt enkelt tagit ett steg i livet, och det handlar inte så mycket om vilken diet man tar till sig, utan det nya sättet.

Hur många känner du som satsade på LCHF när det var riktigt inne, och som nu är smala och fina? Antagligen inte en enda.

Du har tolkat lite fel.

Att tappa en ständig hungerkänsla är första målet i att gå ner i vikt (Om man nu vill det) Jag är själv inte överviktig, men väl påverkat av paltkoma efter varje måltid som hade potatis,pasta eller ris som tillbehör . Och till på köpet ändå inte blev mätt utan bara 2 timmar efter en kolhydratrik måltid var framme vid kylen, spanade efter något att stoppa i mig. Jag var hungrig igen !
Till sist fattade jag att det var kolhydraterna (Som vissa dessutom är överkänsliga för) som orsakade en topp i kroppens insulinutsöndring och när kroppen svarar genom att trycka ner den, så åkte den ner i källaren, och kroppen vill ha mer mat eftersom känslan av en sorts baksmälla (Lågt insulin i blodet) fick en att leta upp snacks igen för då fick man hungerkänslan tillbaka
Tog ett tag att lära känna sina kroppsliga reaktioner, men var glad att jag kom på det till slut. Och allting som LCHF (keto) påstår om metabolism, insulin och blodsocker, stämmer till punkt och pricka.
Citera
2022-12-17, 22:26
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Har testat lchf några gånger och anledningen till att la ner var för att lchf är inte är någon hållbar dietplan i längden. Behöver man gå ner snabbt så fungerar lchf nog bäst men efter 2-3 veckor så jämnar resultaten ut sig och fungerar förmodligen sämre efter det...
Försök hitta en diet som du kan leva på, dvs tallriksmodellen typ fast med så mycket whole foods som möjligt för det är den typen av mat som du blir mättas på. Börja lär dig på ett ungefär hur mycket energi dina tallrikar innehåller. Sen så börjar du bara att successivt dra ner på kolhydraterna som allta mest och det säger jag inte för att jag är en lchf entusiast, tvärtom. Utan snarare för att det är dumt att börja dra ner på den typen av intag som håller dig mätt.. förutsatt att dessa redan ligger på en normal nivå då...

Sen hur mycket du väljer att dra ner är helt upp till dig. Men har du aldrig dietat innan eller dietat utan framgång så är det nog en god idé att ta det väldigt långsamt med några pauser då och då som du enbart ligger plus minus noll på... börja studera näringslära lite mer på djupet såhär nu i början, vad som är nyttig mat och inte samt hur dina hormoner påverkas olika typer av mat..
Många missbedömer vikten av rätt hormonbalans när man ska gå ner i vikt men det är oftast helt avgörande för om man ska lyckas eller inte. Vi har inte hormoner, vi är våra hormoner.
Du verkar ju ha koll på hur man går ner i vikt och bibehåller en normal vikt.

Anser du dig i dag vara smal eller ha en vettig vikt?
Citera
2022-12-17, 22:38
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Kan vi inte vara lite mer objektiva snälla ?

Jag vet att detta är FB, men lite hyfs utan att ställa till ett drama med personangrepp, det kan väl tomten bjuda på ?

Jag försöker förklara för dig min upplevelse med Keto (Lchf) . Hur klämde du in en beroendeproblematik in i bilden ?
Personer som äter mer än de behöver och därav blir stora, har ett beroende. Det var inte menat som personligt mot dig, men så enkelt är det.
Citera
2022-12-17, 22:44
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Personer som äter mer än de behöver och därav blir stora, har ett beroende. Det var inte menat som personligt mot dig, men så enkelt är det.

Leptin.

Googla på det

Hormonet som berättar för hjärnan att kroppen är mätt. Fungerar inte för det överviktiga fast-food käkande klientelet eftersom maten de har i magen inte känns igen som mat utan som skräp (Grovt förenklat)
Senast redigerad av Opaque 2022-12-17 kl. 22:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in