2022-12-22, 23:34
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Jag kan inte rysk lag, men varför ska det bli fängelse för Putin om han deklarerar krig?

Han har INTE deklarerat krig..
”Sedan den 4 mars är det förbjudet att offentligt säga att kriget i Ukraina är ett krig. Bara det ryska försvarsministeriets uppgifter om vad som händer i Ukraina får återges. Stenhårda domar kommer nu mot ryssar som kallat kriget i Ukraina för ett krig.”
https://sverigesradio.se/artikel/ny-strafflag-i-ryssland-fangelse-for-att-sprida-falsk-information
Citera
2022-12-22, 23:35
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
USAF skriver så här; "Usually, modern wars and conflicts are won or lost at this level rather than at the operational or tactical levels."

Jag förstår det så här;

.....Strategisk nivå - Policy
........Operationell nivå - Makro
...........Taktisk nivå - Mikro

Således, att vinna ett slag (taktisk nivå) betyder inte att du vinner kriget. Det är så som USAF förklarar hur de här begreppen ska förstås. De påminner också om att det finns en komplexitet i detta. Jag kan ingenting om det här och jag gick inte på officerarhögskolan. Det enda jag kan göra är att citera fältmanualer, böcker och peer-reviews. Så vad gör dig till en sådan expert?
Precis vad jag svarade dig mr Edgerton. Varav min fråga - vilka krig har vunnits på strategisk nivå de senaste 100 åren? = inga
Vilka krig har vunnits överhuvudtaget de senaste 100 åren = inga
Finns då vinst överhuvudtaget? = ja, på taktisk nivå

Sedan har jag inte överhuvudtaget påpekat mig själv vara expert här, visst? Allt jag har gjort är att svarat dig på frågor samt bemött ditt påstående utifrån mina egna kläders bruk.

Ha det nu fint!
Citera
2022-12-22, 23:36
Medlem
Ska bli spännande och se om det sker någon attack med kryssning robotar nu. Kommer det inte så är det ett tydligt tecken på att dom börjar få slut.
Citera
2022-12-22, 23:36
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nja det stämmer inte kryssning robotar har för lång räckvidd för att patriot ska kunna bekämpa flygplanen men kryssning robotarna kan man slå ut.

” Den tidigare armégeneralen Mark Hertling säger till CNN att det kan finnas orealistiska förväntningar på systemet. För det första är räckvidden högst begränsad, även om den når längre än mycket större befintliga luftvärnssystem i Ukraina. Antagligen kan ett Patriotbatteri täcka exempelvis huvudstadsområdet, men långt i från hela den utdragna fronten.

"Det kommer bara att skydda en del av landet mot en viss sorts hot. Den kommer inte att sätta en skyddsbubbla över hela eller ens stora delar av Ukraina", skriver CSIS.”
Citera
2022-12-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
” Den tidigare armégeneralen Mark Hertling säger till CNN att det kan finnas orealistiska förväntningar på systemet. För det första är räckvidden högst begränsad, även om den når längre än mycket större befintliga luftvärnssystem i Ukraina. Antagligen kan ett Patriotbatteri täcka exempelvis huvudstadsområdet, men långt i från hela den utdragna fronten.

"Det kommer bara att skydda en del av landet mot en viss sorts hot. Den kommer inte att sätta en skyddsbubbla över hela eller ens stora delar av Ukraina", skriver CSIS.”
Nej exakt antagligen sätter man det i kiev skulle jag tro.
Citera
2022-12-22, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Efter x antal ”svar” om att jag inte läst den viktiga ”länken” så svarar jag.

Nej jag läste inte länken och jag kommer inte läsa innehållet i länken.

Varför? För att inte Parklane bad läsaren av hans inlägg att göra det. Samt att han inte citerade från källan heller.

Om jag klickade och läste alla länkar som ges i inlägg på FB skulle jag behöva 10 extra år för varje Flashback-år. Så jag skulle behöva bli 110 extra år. Så mycket tänker jag inte dedikera mitt på flashback.

Så nej, jag klickar aldrig på en länk i ett inlägg på FB om postaren inte gjort det klart och tydligt vad det handlar om.

Om ett inägg är intressant och hänvisar till en en länk klickar på den och läser.

Men ett meningslöst inlägg som Parklane gjorde leder inte mig till att klicka på nåt.

Parklane borde ha citerat nåt. Fått mig att bli nyfiken.

Men nix, han fallerade att intressera.
Ok, men du frågade efter en länk.
Citera
2022-12-22, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa

Ett Patriot batteri kan absolut inte skydda Kiev bara delar av det.
Citera
2022-12-22, 23:43
Medlem
moment42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
USAF skriver så här; "Usually, modern wars and conflicts are won or lost at this level rather than at the operational or tactical levels."

Jag förstår det så här;

.....Strategisk nivå - Policy
........Operationell nivå - Makro
...........Taktisk nivå - Mikro

Således, att vinna ett slag (taktisk nivå) betyder inte att du vinner kriget. Det är så som USAF förklarar hur de här begreppen ska förstås. De påminner också om att det finns en komplexitet i detta. Jag kan ingenting om det här och jag gick inte på officerarhögskolan. Det enda jag kan göra är att citera fältmanualer, böcker och peer-reviews. Så vad gör dig till en sådan expert?
Sedan, bara så att vi är på det klara med din hänvisning, så är det USAF som opererar sådant. USAF är flyget och därmed endast verkandes utefter sin part i 'krig'.

Flyg samt operativt luftväsen (robotar, bombningar) bygger alla på att genom strategiskt underlätta för den taktiska fasen som kommer efteråt. Ville bara klargöra att USAF inte talar för hela operationer, vinst eller förlust. Det samma gäller USMCA. Dessa båda falanger bygger på två doktriner - strategiskt utförande, oavsett offensivt eller defensivt.
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu verkar det vara kris med manskap igen i armén för Nazi-Ryssland. De pumpar ut reklamifilmer för att anmäla sig som frivillig till kriget nu.

https://twitter.com/francis_scarr/status/1606037940148113409

Märklig logik ryssarna kör med. Vårt land är uselt och lönerna skräp. Bättre att gå och kriga…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saddam77
Då lär de få skicka en bisvärm med 1 000 mopeddrönare åt gången mot ett och samma batteri…

En missil från ett patriot system kostar mellan 30-60mil kr , tror du dom kommer börja använda dessa emot 1000st ryssarnas gräsklippare? som max kommer Ukraina få ett hundratal av dessa och dem kommer främst användas till och försvara ett mindre område mer än så blir det inte.
Citera
2022-12-22, 23:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Går bra för putler????

Nu vill storebror Kina ha en förklaring

https://www.news.com.au/world/europe/xi-jinping-demands-letter-from-vladimir-putin-explaining-how-and-when-the-ukraine-war-will-end/news-story/909fca841bfbb43dafce7f4b9845a894

And in an extraordinary development, it is also claimed that ex-Russian president Dmitry Medvedev was dispatched to Beijing “as a postman” to deliver the letter.
Tackar så mycket för denna nyheten. Ja stämmer ryktet från "General SVR" på Telegram att Kina har tröttnat på kriget så är det ju mycket bra. Fan man kan bara tänka sig hur mycket det jobbas inom underrättelsetjänster just nu!!

Citat:
Xi “demanded from Putin a detailed plan with dates, where the Russian president was to write how and when he was going to end the war”, according to Telegram channel General SVR
Citera
2022-12-22, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ryssland har värdelös sead förmåga dom kan inte slå ut s300 då kan som inte heller slå ut patriot. Han ljuger eller är okunnig. Vi får se men nasams kommer skydda patriot systemet och då är det omöjligt för Ryssland att slå ut det. Men man vet aldrig om dom sätter in väldigt stora resurser så kanske.
Alla kan inte vara lika kunnig som mrsharpangel2 det måste du väl ändå begripa!

Ryssland har självklart ett topp Lv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in