2022-12-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Ser ingen anledning till att folks förtroende för stat och banker skulle få sig en törn iom detta. Bankerna bör vara stabilare än för femton år sedan, folk lär inte heller anklaga centralbankerna (även om de kunnat göra rätt mycket bättre). Och staterna lär knappast hållas ansvariga.

Det är banker som bestämmer i samhället, klart de är "stabila", de gör ju som de vill
Citera
2022-12-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Visst är det så. Rent krasst kan man säga att vi har gått på steroider under rådande högkonjunktur vilket torde betraktas som grovt tjänstefel i rollen som riksbankschef. Men faktum kvarstår fortfarande att vi hade gått under om alla gick på sparlåga och stoppade pengarna i madrassen. Vilket ”hyresgästerna” i den här tråden inte tycks förstå utan sitter och pekar finger mot alla som har belånat sig.

Nu kommer några år där väldigt många tvingas gå på sparlåga, de är tvingade till det.

Närmsta två eller tre åren kommer bli brutala
Citera
2022-12-22, 17:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Tumskruvarna börjar äntligen skruvas åt för de ytliga dumsvenskor som har gymnasieutbildning, men som ska leva som prinsessor på kredit. Gotcha! Som Jordan Peterson sade...

Bilar, klockor, fritidshus kommer bli köpvärda under Q1,, 2023. Många som sitter pyrt till.
Citera
2022-12-22, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Äsch, det är ju bara fiktivt, vilket var min poäng. Säljer jag så blir det åtskilliga miljoner i skatt på det, men var ska jag då bo? En fiktiv vinst har jag noll nytta av idag. Jag kan inte betala hysteriska politiskt vanstyrda elräkningar med fiktiva pengar. Tvärtom så rusar taxeringsvärdet och därmed ytterligare kostnader den dagen staten inför fastighetsskatt igen baserat på just fiktivt värde.

Nä 1584000 i skatt 5.6 miljoner kvar. Som du kan jobba med och tjäna betydligt mer än 30k i månaden. Och bo i vanlig hyres.
Citera
2022-12-22, 17:25
Medlem
Jag var och hjälpte en äldre släkting idag. Köpte mat och lite saker inför jul så han skulle kunna bjuda besökare och oss andra som kommer på jul. Han tycker det är kul att laga mat men klarar inte att gå och släpa kassar från affären längre.
Hursomhelst så var det som kriget, alla parkeringar var fulla så jag fick ställa mig på en sidogata en bra bit från köp centrat med deras gigantiska parkeringar. Det var kö in och ut från parkeringarna och några var ute och skrek på varandra. Jag såg kön från håll och avvek men vanliga dum jäklar ställde sig snällt där och skulle helst in och försöka stå 1 meter från dörren. jag fick gå en bit men var nog klar med mina inköp innan bilen framför mig som ställde sig i kön kommit in.

Det känns som att alla kör "all in" nu, sista bra julen innan allt går åt helvete, det var känslan jag fick. Jag tror många skiter i framtida räkningar och tycker att julen ska bli bra så får räkningarna bli ett annat lån.
Brukar inte vara så mycket folk som det var nu, detta var EXTREMT.
Citera
2022-12-22, 17:31
Medlem
ichessys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Kanske vi kan få en Svensk variant av "Kronofogden knackar på", eller som den hette på originalspråk Can't Pay? We'll Take it Away!
Kan ersätta den uttjatade lyxfällan som harvat på i för många år.
Hur som helst, verkligheten har kommit ikapp många nu.

Skulle vara bra, människor måste fan lära sig ekonomi! Public Shaming är det bästa som fungerar

Själv har man sparat och investerat i kryptovaluta/aktier under guldåren. Sålde allt innan kriget bröt ut. Ända jag lyxat med är att käka ute.
Citera
2022-12-22, 17:41
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Kanske vi kan få en Svensk variant av "Kronofogden knackar på", eller som den hette på originalspråk Can't Pay? We'll Take it Away!
Kan ersätta den uttjatade lyxfällan som harvat på i för många år.
Hur som helst, verkligheten har kommit ikapp många nu.

Har inte kollat tv på över 10 år men detta hade fått mig att återansluta antenn kabeln, detta hade varit extremt hälsosamt för vårt totalt dekadenta samhälle.

Public shaming skulle inte bara vara otroligt underhållade, man vet också att många av dessa överbelånade lånetorskar sitter just i den båten för att de ville glänsa inför flocken runtomkring, därför väger det extra tungt om det blir public shaming, då kanske folk tänker till en extra gång innan de top lånar 4 mille på en svennebanan lön ala 40k i månaden.
Citera
2022-12-22, 17:50
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Han kan sälja huset, köpa billigare/ta hyresrätt från hyresrättskön (han har precis som jag reggat sig där sedan han var 18 år och har 15år+ kötid) och ha 10 miljoner på banken när som helst han vill.

Han har tjänat på att bo hur du än vrider och vänder på det i ditt huvud. Ja, jag är också avundsjuk precis som du på honom, vem hade inte velat kunna få loss 10 miljoner genom att sälja sitt boende och byta ner sig?

Förstår inte vad det är som är så svårt för människor att fatta detta faktiskt.

Han har alltså inte tjänat på att bo?
Han har inte en enda realiserad krona på bankkontot från sitt boende?
Han har istället ett väldigt stort bundet (spekulativt) kapital i sitt hus?

Ja om det är att ”tjäna på att bo” så begriper jag fortfarande inte… det låter som önsketänkande. Jag drar ju iallafall in lite pengar på vår jordbruks / skogsfastighet som kan användas till att betala diverse räntor och kostnader och eventuella överskott blir ju faktiskt pengar-på-kontot, en av få fastigheter som är en tillgång.
Citera
2022-12-22, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Du sitter i din villa för att du valde lån, få det inte att låta som att du presterat för detta. Du tar ju detta väldigt personligt så jag är lite kluven till hur jag ska tro dig gällande din ekonomi dock, inte mitt problem heller som tur är
Som jag betalade en miljon i insats för. Att vår bostadsmarknad kräver att man ska belåna sig om man inte vill sitta i en lägenhet tills man är pensioner tar jag inget ansvar för.
Citera
2022-12-22, 18:05
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur ska jag rensa när jag redan betalar? Säljer jag bilen så kommer mitt liv gå under och då spelar det ingen roll för min del om jag blir hemlös.
Hoppas det löser sig för dig på något vis.
Citera
2022-12-22, 18:16
Medlem
When the last tree has been cut down, the last fish caught, the last river poisoned, only then will we realise that one cannot eat money.

https://www.youtube.com/@huntprimitive9918
Citera
2022-12-22, 18:31
Medlem
Emasculated-Dhimmis avatar
Vaddå? Var det inte gratis pengar? Känner mig lurad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in