• 3
  • 4
2022-12-12, 02:02
Medlem
Det beror helt p resten av ntverket. Finns det kusiner i nra lder dr man har tt kontakt? r man en social familj som har ltt att f kompisar och knyta nya bekantskaper? Bor man nra andra barnfamiljer? Ja, d kan ett barn rcka.

Bor man lngt frn andra familjer, inga slktingar i nra lder, lite av ensamvargar som inte bjuder in s ltt ja, d riskerar barnet bli vldigt, vldigt ensamt. Kanske socialt hmmat rentav. Sen tror jag det r bra fr alla barn att ha syskon egentligen, men hur mycket det pverkar beror p faktorer som ovan.

Kommer syskonen verens underlttar det MYCKET genom livet att ha syskon. Man fljs t och hjlps t, srskilt nr frldrarna r gamla. Strst chans r det ju om syskonen r av samma kn men det gr ju inte att vlja. Sen vet man sklart inte hur det blir nd, men finns det syskon finns iallafall frutsttningar fr en syskonrelation.
Citera
2022-12-12, 16:20
Medlem
Ett barn kan rcka fint.

Men sklart roligt med syskon, ngon att dela sin uppvxt med och brdan av att ha gamla frldrar osv.

Men om man bara klarar av ett barn, ska man inte skaffa fler bara fr det barnets skull. Bttre att vara en bra frlder till ett barn n en kass frlder till tv.
Citera
2022-12-12, 16:24
Medlem
Det rcker med ett, men jag r glad jag har tv med drygt r emellan. De r bsta vnner och varit sedan 4-5 rs ldern. Semestrar r roligare, vara ensam hemma nr de r stora r det roligare. De tar hand om varandra och lskar varandra innerligt, ven om de fr fr sig ibland att den andre borde skickas till barnhem.
Citera
2022-12-12, 16:28
Medlem
Beroende p ekonomi, utrymme, partner och hur barnen utvecklar sig tycker jag att tminstone 3 barn r det ultimata. D fr alla plats i bilen, befolkningen kar i lagom takt, det blir inte heller lika traumatiskt om ett syskon skulle d och strre chans till barnbarn. 3 r ganska s bra dynamik i en grupp och med 2 r man ju mer utsatt om man inte trivs med sitt syskon. Barnen kan ocks mer ta hand om varandra med lite ldersskillnad och rva saker av varandra.
Citera
2022-12-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Rcker det med ett barn eller ska man ha flera?
r det viktigt att ha syskon?
Finns bde plus och minus.

Plus:
(1) Bra fr barnet med ett syskon att relatera till. Det r trots allt den enda person i vrlden som har samma gemensamma grund.
(2) Blir inte svrare utan tvrtom lttare fr frldrarna i o m att de kan hantera dem "i grupp" s a s. Detta r ven nyttigt fr barnen.
(3) kvinnor med tv barn r mest lnglivade (osker p kllorna hr, dock)

Minus:
(1) tv graviditeter i st f en r mer fysiskt belastande fr kvinnan och strre avbrck i hennes arbetsliv.
(2) (varning otck synpunkt): om ngot hnder ett av barnen kan man inte ta sig av daga. Man mste steppa upp och fortstta vara frlder.
Citera
2022-12-19, 07:03
Medlem
Jag och mina syskon slogs jmt och var elaka mot varandra, men vi lekte med varandra en hel del ocks. I det stora hela tror jag vi hade klarat oss ganska bra utan varandra frn 7-20 r lder. Men nr man r vuxen r det kul med syskon.

Min mor som r ensambarn har alltid saknat att ha syskon, min far som tillhrde en skara p tta har jag aldrig hrt klaga.

Tillgg. Det blir vl oftast vad den kvinna man har klarar av som bestmmer antalet barn, r nog inte speciellt kul nr det r svra frlossningar. Men om man r som en sugga s det bara flyger ut kultingar d fattat ag att det r ltt med en hel flock barn.
Senast redigerad av marcandrew 2022-12-19 kl. 07:05.
Citera
2022-12-19, 22:51
Bannlyst
Om man nu ska ha flera barn r det nog bst att se till att f dem ttt. Fr barnens och sin egna skull.

Har ett halvsyskon som r 7-10 r ldre n mig (vet ej p rak arm). Vem fan orkar brja om frn brjan d egentligen? Mellan mig och mitt helsyskon r det 1,5 r mellan. Klart man har nytta av varandra d under uppvxten. Mycket lttare fr frldrar att anpassa sig d ocks. Skaffar man sladdbarn kan det bli svrt att gra saker alla uppskattar (tonringar blandat med smbarn = dlig kombination). r man ver 6 r nr man fr syskon fr man ingen riktig syskonrelation heller, s ett ensamt sladdbarn blir ungefr som ett ensambarn (= bortskmt, ltt uttrkad mm).
Senast redigerad av Roxic 2022-12-19 kl. 22:55.
Citera
2022-12-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Beroende p ekonomi, utrymme, partner och hur barnen utvecklar sig tycker jag att tminstone 3 barn r det ultimata. D fr alla plats i bilen, befolkningen kar i lagom takt, det blir inte heller lika traumatiskt om ett syskon skulle d och strre chans till barnbarn. 3 r ganska s bra dynamik i en grupp och med 2 r man ju mer utsatt om man inte trivs med sitt syskon. Barnen kan ocks mer ta hand om varandra med lite ldersskillnad och rva saker av varandra.

"befolkningen kar i lagom takt" och "3 r ganska s bra dynamik i en grupp" r ngot av det mest efterblivna jag lst p detta forum. Vi har redan klimatproblem pga antal mnniskor och hur mkt de konsumerar och 3 grupp leder till att tv r tajtare (ndras vilka d och d), 2 r definitivt bttre dynamik.
Citera
2022-12-23, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dhwaaa
"befolkningen kar i lagom takt" och "3 r ganska s bra dynamik i en grupp" r ngot av det mest efterblivna jag lst p detta forum. Vi har redan klimatproblem pga antal mnniskor och hur mkt de konsumerar och 3 grupp leder till att tv r tajtare (ndras vilka d och d), 2 r definitivt bttre dynamik.

Det r ju inte s att alla skaffar barn s folk som vljer att skaffa barn och har resurser br satsa p 3 barn. Om man nu gtt p klimat och resursbristen s behver man vl inte skaffa ngra barn alls??

r vl strre chans att man diggar ngot av sina syskon om man har 2 att vlja mellan? Sedan handlar tajtheten mellan syskonen oftar mer om hur nra man r i ldern.

Med 3 syskon blir det inte heller lika traumatiskt om ett barn skadas, r handikappat eller d. Ocks bttre chans till barnbarn och att ngon kan stlla upp mot lderns hst.
Citera
2023-01-13, 09:48
Medlem
Nstan alla ensambarn jag har trffat genom livet har blivit mrkliga. Jag tror att det r viktigt att lra sig socialt samspel av syskon, utver den kontakt man har p dagis och skola. Ensambarn r oftast vldigt bortskmda och det ger en vldigt skev syn p livet. Hade en kompis som vid 14 rs lder inte kunde bdda sin egna sng d mamman alltid gjorde det t honom.
Citera
2023-01-13, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knostertavlan
Nstan alla ensambarn jag har trffat genom livet har blivit mrkliga. Jag tror att det r viktigt att lra sig socialt samspel av syskon, utver den kontakt man har p dagis och skola. Ensambarn r oftast vldigt bortskmda och det ger en vldigt skev syn p livet. Hade en kompis som vid 14 rs lder inte kunde bdda sin egna sng d mamman alltid gjorde det t honom.

Lr man sig bdda sngen om man har syskon?
Citera
2023-01-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Det rcker med 1 barn men det r bra att 2 utifall ngot barn avlider. Det r ocks bra att ha 2 barn s barnbarnen blir skrade. Trist att bli utan barnbarn.
Ett barn r egentligen allt en behver. D kan en f barnbarn.
Fr barnet r det bttre med flera syskon. Det ger en trygghet ifall en behver flytthjlp eller skjuts till akuten. Det r ocks bra med syskon nr en ska hjlpa sina gamla frldrar, ddsbon. En kan dela upp saker och behver inte gra allt sjlv.
Jag hade tre syskon.......numer tv. Det r mnga r sedan jag trffade de nnu levande fast vi bor inom en radie av ett par mil. INGEN relation kan bli s frgiftad som den mellan syskon.....
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in