2022-12-17, 09:51
Medlem
knarkhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Har "Rika-tillsammans Bolmeson" sålt ut allt nu?
Får hoppas det, annars sitter han med dolmen i brevlådan nu. Way under gavet.
Citera
2022-12-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Får hoppas det, annars sitter han med dolmen i brevlådan nu. Way under gavet.
Men vem bryr sig igentligen om honom här på Flashback? Han hade en ide om Storskogen när räntorna var till noll och framtiden så ljus ut. Alla kan ju ha fel och ingen perfekt.
Citera
2022-12-21, 15:37
Medlem
nattekniks avatar
Dagens Industri spekulerar idag om uppköp av Storskogen.
Helt klart kommer Storskogen resa sig under den kommande månaden. Frågan om det blir 10 eller 30%. Det kommer vara rätt stora förväntningar på nästa rapport i februari.
Citera
2022-12-21, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Helt klart kommer Storskogen resa sig under den kommande månaden. Frågan om det blir 10 eller 30%. Det kommer vara rätt stora förväntningar på nästa rapport i februari.
Lite hoppfullt ändå och insyns-köpen fortsätter de med. Denna aktie har jag svårt att släppa taget om.
Citera
2022-12-22, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Lite hoppfullt ändå och insyns-köpen fortsätter de med. Denna aktie har jag svårt att släppa taget om.
När man talar om skogen!
Nytt signifikant insynsköp av VD.

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Daniel Kaplan, vd för Storskogen, har köpt 290 tusen aktier för 2 miljoner kronor i bolaget.

Det framgår av Finansinspektionens insynsrapportering.

Transaktionen ägde rum på tisdagen till kursen 6:91 kronor per aktie.

Enligt ägardatatjänsten Holdings ägde Daniel Kaplan 37 miljoner aktier till ett värde av 262 miljoner kronor i bolaget i slutet av november

Sedan årsskiftet har Storskogens aktie tappat omkring 88 procent.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt
Citera
2022-12-22, 10:04
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik

Det vore kanske bra. Jag gillar många av bolagen i Storskogen, men förtroendet för Kaplan är lågt. Det var han och hans pappa - klockhandlaren - som startade Tradera. Det var en katastrof ända fram tills att de köpte upp Mr Bid och de killarna fick ta över ruljangsen.

Kaplans lyckades få investerare att satsa stora summor på Tradera, men de hade inte alls förstått drivkraften/motorn (människorna) i en C-C auktionssajt. De annonserade t.ex. helsidesannonser i Dagens Industri med endast ett fotografi av ett kärnkraftverk och texten "Vi säljer även kakelugnar" (förutom att det var dyra och meningslösa annonser, så sålde ju Tradera ingenting själva (alltså inget "vi" och dessutom fanns det inga kakelugnar till salu på Tradera). Ingen satsning på t.ex. samlare eller varor som såldes mest på Traderas förebild Ebay.

Jag utgår från att det var Daniel Kaplan som låg bakom det mesta av Tradera det första året. De hade noll koll på marknaden, vilka som säljer och köper på en auktionssajt, deras drivkrafter eller vad de köper/säljer. Kaplanfamiljen hade dock sedan flera år en fysisk auktionsfirma för begagnade klockor.

Hursomhelst. Med detta (som möjligen skev bias) tänker jag mig att Kaplan har en massa stålar och på samma sätt som han samlade klockor, ger han sig ut på en köpfest för att samla ihop trevliga småföretag i Europa. En trevlig liten samling. Men sen då? Har han förmågan att leda företagen som en god ägare, utnyttja samordningsfördelar (t.ex. gemensamma inköp, distributionsnät och intern produktion mellan företagen), få företagen att växa och inte minst rekrytera bra analytiker och områdesansvariga till Storskogen-koncernen? Eller är det bara en samling företag i ett vitrinskåp?

Tittar man på Storskogens ledning är det idel civilekonomer från HHS eller SU i Stockholm, förutom en civilingenjör i Industriell Ekonomi. Samtliga yngre än Daniel Kaplan (född 1971) själv. Man kan utgångspunkt från detta utgå från att det är enkelt att fatta beslut inom Storskogens ledning. Alla har i princip samma bakgrund som grundaren själv. Samma referensramar och liknande erfarenheter i livet. Jag skulle vilja se en rikare (bredare/djupare) kompetens i Storskogens ledning. Inte bara "unga" civilekonomer från Handels.

Jag har en post i Storskogen och vill att det skall gå bra.
Citera
2022-12-22, 11:18
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
En rejäl kursökning på Storskogen från 6,54 till 7,722 på mindre än en vecka.Det innebär en ökning på mer än 18,07%.
Knappast att det är en bra affär att köpa nu.Varför ska man köpa nu när storskogen gick att köpa betydligt billigare förut?
Storskogen ska man släppa taget om ofta och köpa igen i rätt läge.Inget man ska investera i långsiktigt.
Citera
2022-12-22, 11:25
Bannlyst
Citat:
När man talar om skogen!
Nytt signifikant insynsköp av VD.

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Daniel Kaplan, vd för Storskogen, har köpt 290 tusen aktier för 2 miljoner kronor i bolaget.

Det framgår av Finansinspektionens insynsrapportering.

Transaktionen ägde rum på tisdagen till kursen 6:91 kronor per aktie.

Enligt ägardatatjänsten Holdings ägde Daniel Kaplan 37 miljoner aktier till ett värde av 262 miljoner kronor i bolaget i slutet av november

Sedan årsskiftet har Storskogens aktie tappat omkring 88 procent.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt
Lugnet före stormen. Snart konkurs där
Citera
2022-12-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
En rejäl kursökning på Storskogen från 6,54 till 7,722 på mindre än en vecka.Det innebär en ökning på mer än 18,07%.
Knappast att det är en bra affär att köpa nu.Varför ska man köpa nu när storskogen gick att köpa betydligt billigare förut?
Storskogen ska man släppa taget om ofta och köpa igen i rätt läge.Inget man ska investera i långsiktigt.
Kanske, kanske inte! Men som sagt så ter den sig billig redan nu. Fast vinsthemtagning är inget som jag är främmande för rent generellt.
Citera
2022-12-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Vad grundar du din analys på?
Citera
2022-12-22, 12:04
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Vad går i konkurs?Hela bolaget eller Kaplan?Det är nog en stor risk att köpa mer oavsett kurs.
Citat:
Kanske, kanske inte! Men som sagt så ter den sig billig redan nu. Fast vinsthemtagning är inget som jag är främmande för rent generellt.
Börjar större ägare sälja för att rädda det som räddas kan. Då är säkert 5 kronor för högt.Tror fallhöjden är stor fortfarande.
Citera
2022-12-22, 12:05
Bannlyst
Citat:
Vad grundar du din analys på?
-85% sedan notering. Att VD försöker stödköpa här känns bara löjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto