Citat:
Ursprungligen postat av
natteknik
Dagens Industri spekulerar idag om uppköp av Storskogen.
Det vore kanske bra. Jag gillar många av bolagen i Storskogen, men förtroendet för Kaplan är lågt. Det var han och hans pappa - klockhandlaren - som startade Tradera. Det var en katastrof ända fram tills att de köpte upp Mr Bid och de killarna fick ta över ruljangsen.
Kaplans lyckades få investerare att satsa stora summor på Tradera, men de hade inte alls förstått drivkraften/motorn (människorna) i en C-C auktionssajt. De annonserade t.ex. helsidesannonser i Dagens Industri med endast ett fotografi av ett kärnkraftverk och texten "Vi säljer även kakelugnar" (förutom att det var dyra och meningslösa annonser, så sålde ju Tradera ingenting själva (alltså inget "vi" och dessutom fanns det inga kakelugnar till salu på Tradera). Ingen satsning på t.ex. samlare eller varor som såldes mest på Traderas förebild Ebay.
Jag utgår från att det var Daniel Kaplan som låg bakom det mesta av Tradera det första året. De hade noll koll på marknaden, vilka som säljer och köper på en auktionssajt, deras drivkrafter eller vad de köper/säljer. Kaplanfamiljen hade dock sedan flera år en fysisk auktionsfirma för begagnade klockor.
Hursomhelst. Med detta (som möjligen skev bias) tänker jag mig att Kaplan har en massa stålar och på samma sätt som han samlade klockor, ger han sig ut på en köpfest för att samla ihop trevliga småföretag i Europa. En trevlig liten samling. Men sen då? Har han förmågan att leda företagen som en god ägare, utnyttja samordningsfördelar (t.ex. gemensamma inköp, distributionsnät och intern produktion mellan företagen), få företagen att växa och inte minst rekrytera bra analytiker och områdesansvariga till Storskogen-koncernen? Eller är det bara en samling företag i ett vitrinskåp?
Tittar man på Storskogens ledning är det idel civilekonomer från HHS eller SU i Stockholm, förutom en civilingenjör i Industriell Ekonomi. Samtliga yngre än Daniel Kaplan (född 1971) själv. Man kan utgångspunkt från detta utgå från att det är enkelt att fatta beslut inom Storskogens ledning. Alla har i princip samma bakgrund som grundaren själv. Samma referensramar och liknande erfarenheter i livet. Jag skulle vilja se en rikare (bredare/djupare) kompetens i Storskogens ledning. Inte bara "unga" civilekonomer från Handels.
Jag har en post i Storskogen och vill att det skall gå bra.