2022-12-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det som känns rätt är inte alltid bäst.
Om Skogen kommer under 7 kronor då blir de köp.
Kommer den upp i 8.40 blir de över 20%i vinst.
De behövs i dessa tider.
Den kan likväl fortsätta nedåt.

Spana tex. på de tyska bolagen i portföljen! Jag tycker det ser bra ut. Nischade teknikbolag samt en del livsmedel relaterat. Helt klart spännande! Storskogen har även geografisk diversifiering vilket kan vara bra och intressant.

https://www.storskogen.com/storskogens-affarsomraden/alla-bolag/
Citera
2022-12-14, 17:41
Medlem
Inte bra med det sänkta betyget från kreditvärderingsinstitutet Moodys även om Storskogen känner sig trygga med finansieringen. Inga super bra nyheter direkt.

Citat.
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Storskogen känner sig trygga med sin finansiella ställning.

Det uppger bolagets finanschef Lena Glader i ett pressmeddelande där Storskogen kommenterar kreditvärderingsinstitutet Moodys nedgradering av bolagets betyg till Ba3 från tidigare Ba1.

Storskogen påminner om tidigare besked från bolaget att det aktivt arbetar med att förbättra kassaflödet och för att sänka skuldsättningsgraden (definierad som räntebärande nettoskuld/justerad RTM ebitda).

"Vår nuvarande skuldsättningsgrad är inom ramen för vårt finansiella mål på 2-3 gånger. Vi har en ambition att sänka skuldsättningsgraden mot den nedre delen av intervallet och på så vis stärka vår balansräkning. Storskogen har idag en god likviditet och inte något refinansieringsbehov under 2023, vilket gör oss trygga med vår finansiella ställning", säger Storskogens finanschef Lena Glader, enligt pressmeddelandet.
Källa.
Nyhetsbyrån Direkt
Senast redigerad av Truefighter 2022-12-14 kl. 17:52.
Citera
2022-12-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Inte bra med det sänkta betyget från kreditvärderingsinstitutet Moodys även om Storskogen känner sig trygga med finansieringen. Inga super bra nyheter direkt.

Citat.
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Storskogen känner sig trygga med sin finansiella ställning.

Det uppger bolagets finanschef Lena Glader i ett pressmeddelande där Storskogen kommenterar kreditvärderingsinstitutet Moodys nedgradering av bolagets betyg till Ba3 från tidigare Ba1.

Storskogen påminner om tidigare besked från bolaget att det aktivt arbetar med att förbättra kassaflödet och för att sänka skuldsättningsgraden (definierad som räntebärande nettoskuld/justerad RTM ebitda).

"Vår nuvarande skuldsättningsgrad är inom ramen för vårt finansiella mål på 2-3 gånger. Vi har en ambition att sänka skuldsättningsgraden mot den nedre delen av intervallet och på så vis stärka vår balansräkning. Storskogen har idag en god likviditet och inte något refinansieringsbehov under 2023, vilket gör oss trygga med vår finansiella ställning", säger Storskogens finanschef Lena Glader, enligt pressmeddelandet.
Källa.
Nyhetsbyrån Direkt
Ja, man har inget finansieringsbehov förrän man har. VD är ju satt på posten av en anledning.
Klarar Storskogen 2023 är man i hamn, men stålbadet kan bli blodigt. Kan vi till och med se kurser ner emot 5-5.50 kr?
Citera
2022-12-16, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Ja, man har inget finansieringsbehov förrän man har. VD är ju satt på posten av en anledning.
Klarar Storskogen 2023 är man i hamn, men stålbadet kan bli blodigt. Kan vi till och med se kurser ner emot 5-5.50 kr?
Precis! Lite väl hög risk just nu. I alla fall kursmässigt.
Citera
2022-12-16, 09:44
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Precis! Lite väl hög risk just nu. I alla fall kursmässigt.
Vad är det som gått snett för bolaget med tanke på kursen?
Citera
2022-12-16, 09:53
Medlem
Citat:

Jag köpte på 20kr. Men nu tar det emot att köpa på 7kr.

Tror ni det finns nån risk att den kånkar?

Omkostnaderna bör ju inte vara med enorma.
Citera
2022-12-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Vad är det som gått snett för bolaget med tanke på kursen?
Inget har gått snett för Storskogen men de har fått sänkta kreditbetyg. Jag avvaktar köp tillsvidare.
Citera
2022-12-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag köpte på 20kr. Men nu tar det emot att köpa på 7kr.

Tror ni det finns nån risk att den kånkar?

Omkostnaderna bör ju inte vara med enorma.
Jag tror inte på konkurs, men heller inte att köpa mer till den risken som är idag. I så fall finns det mycket annat bra att köpa.
Sälj inte heller. 20 spänn är en hög kurs, men det kan gå snabbt 2025-2026 om räntorna börjar falla igen.
Orosmolnet är väl en spretig företagsbild och höga lån, vilka man kan refinansiera. Dock gav förändrade kreditbetyg högre räntekostnad. Därav min tanke om en kursnivå på 5 kr.
Citera
2022-12-16, 22:38
Medlem
Citat:
Jag tror inte på konkurs, men heller inte att köpa mer till den risken som är idag. I så fall finns det mycket annat bra att köpa.
Sälj inte heller. 20 spänn är en hög kurs, men det kan gå snabbt 2025-2026 om räntorna börjar falla igen.
Orosmolnet är väl en spretig företagsbild och höga lån, vilka man kan refinansiera. Dock gav förändrade kreditbetyg högre räntekostnad. Därav min tanke om en kursnivå på 5 kr.

vänta ända till 2026 på uppgång den borde få upp tidigare än så.

Den har vart hiskligt volatil, inte smidigt att sätta riktkurs.
Citera
2022-12-16, 22:55
Medlem
Glossuss avatar
Jag köpte Storskogen för första gången igår. Trodde det skulle bli en rekyl upp idag, men ack så fel jag hade.. Går de inte över 7:50 under nästa vecka så säljer jag.
Citera
2022-12-17, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Jag köpte Storskogen för första gången igår. Trodde det skulle bli en rekyl upp idag, men ack så fel jag hade.. Går de inte över 7:50 under nästa vecka så säljer jag.
Jag avvaktar men tror på Storskogen och har den ändå via en fond. Men skuldläget är lite problematiskt kanske nu med sänkt kreditbetyg? Jag vet inte men kommer nog gå igen när den sjunkit klart då jag ändå tror på bolaget i det långa loppet.
Citera
2022-12-17, 08:11
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Har "Rika-tillsammans Bolmeson" sålt ut allt nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in