2022-12-21, 18:04
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Ber husägaren någon att lämna, då går man ut genom dörren.
Sen kan man dagen efter höra av sig för att hämta sitt pick och pack.
Man går inte och hämtar bössan.

Ja, det är ovanstående som Lasseliten försöker få till en förmildrande omständighet.

I min värld är det precis tvärtom, det visar att Lydia är livsfarlig och väldigt, väldigt impulsiv.
Klassisk BPD. Det är alltså ingen slump att Lydia begått ett så grovt brott, hon var snarare en tickande bomb.
2022-12-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Ja, det är ovanstående som Lasseliten försöker få till en förmildrande omständighet.

I min värld är det precis tvärtom, det visar att Lydia är livsfarlig och väldigt, väldigt impulsiv.
Klassisk BPD. Det är alltså ingen slump att Lydia begått ett så grovt brott, hon var snarare en tickande bomb.
Tror precis detsamma!
Den sista droppen var ett alkoholmissbruk som eskalerade...
Sen bli avvisad och inte ha nånstans att bo.. Och inte kunna kontrollera situationen längre
Då brast det totalt för Lydia Barth
2022-12-21, 20:03
Medlem
Citat:
Jag har den infon som är offentlig.
Och det räckte ju gott och väl för att döma henne.

Att vara ordentligt full är ingen förmildrande omständighet för att skjuta någon.
Att två fyllbråkar är inte heller ett skäl för mildare dom.
Han bad henne lämna hans hus.
Då ansåg hon sig ha rätten att skjuta honom.
Om du så känt henne sen hon var baby så måste du förstå vad rättsväsendet tittar på för att fälla dom.
Dom skiter i hennes dålig skola, våldtäkter förr osv osv.
Och eftersom hon inte ansågs lämpad för psykvård som påföljd så är inte det heller förmildrande omständighet.
Det hör inte till den aktuella händelsen.

Ber husägaren någon att lämna, då går man ut genom dörren.
Sen kan man dagen efter höra av sig för att hämta sitt pick och pack.
Man går inte och hämtar bössan.

Tydligen inte.

Ingen har sagt att om man är full så är det förmildrande.
Men däremot kan det mycket väl vara en förklaring, ganska logisk förklaring till varför hon höjde och sänkte geväret ex antal gånger. Fulla personer har ju även svårt att gå rakt exempelvis.
Att dom bråkade var heller ingen nyhet, speciellt inte när dom var fulla. Finns ju personer som E pratat med som gav just den beskrivningen att när dom festade och var onyktra ja då skulle dom bryta, medans när dom var nyktra så skulle de fortsätta. Och det var upprepande gånger så. Så det fanns ingen som sa att denna gången var det allvar om man säger så.
Speciellt inte eftersom han satt det i system för att få igenom sina saker.

Som sagt, har man inte all info ska man kanske inte slå sig för bröstet och säga att "jag har rätt, hon ska sitta livet ut" typ.

Vad man däremot skall gå på när man sen sätter ett straff/antal år eller livstid, är om det fanns motiv, om det fanns uppsåt, om det var planlagt m.m. Inget sådan fanns, nada.
2022-12-21, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasseliten2
Tydligen inte.

Ingen har sagt att om man är full så är det förmildrande.
Men däremot kan det mycket väl vara en förklaring, ganska logisk förklaring till varför hon höjde och sänkte geväret ex antal gånger. Fulla personer har ju även svårt att gå rakt exempelvis.
Att dom bråkade var heller ingen nyhet, speciellt inte när dom var fulla. Finns ju personer som E pratat med som gav just den beskrivningen att när dom festade och var onyktra ja då skulle dom bryta, medans när dom var nyktra så skulle de fortsätta. Och det var upprepande gånger så. Så det fanns ingen som sa att denna gången var det allvar om man säger så.
Speciellt inte eftersom han satt det i system för att få igenom sina saker.

Som sagt, har man inte all info ska man kanske inte slå sig för bröstet och säga att "jag har rätt, hon ska sitta livet ut" typ.

Vad man däremot skall gå på när man sen sätter ett straff/antal år eller livstid, är om det fanns motiv, om det fanns uppsåt, om det var planlagt m.m. Inget sådan fanns, nada.

"Inte förmildrande men förklaring"
När ska du förstå att rätten skiter högaktningsfullt i om dom bråkade ofta på fyllan?
Och det är rätten som dömer och bestämmer straff.
Jag har min åsikt , rätten hade en annan och det är deras beslut som gäller.

Jag har inte slagit mig för bröstet och sagt att jag har rätt.
Däremot har jag en åsikt.
Och precis som för dig så står det mig fritt att skriva den.
Rätten har tittat på det dom ansåg att dom behövde och sen utdömt straff.

På tal om det... jag frågade tidigare hur många gånger hon höjde/sänkte bössan. Du kanske vet?
2022-12-21, 20:26
Medlem
Citat:
"Inte förmildrande men förklaring"
När ska du förstå att rätten skiter högaktningsfullt i om dom bråkade ofta på fyllan?
Och det är rätten som dömer och bestämmer straff.
Jag har min åsikt , rätten hade en annan och det är deras beslut som gäller.

Jag har inte slagit mig för bröstet och sagt att jag har rätt.
Däremot har jag en åsikt.
Och precis som för dig så står det mig fritt att skriva den.
Rätten har tittat på det dom ansåg att dom behövde och sen utdömt straff.

På tal om det... jag frågade tidigare hur många gånger hon höjde/sänkte bössan. Du kanske vet?

Rätten skall bedöma ett mål på all fakta och info som finns. Det har inte funnits i detta fallet, långt därifrån. Till stor del p.g.a. den dåliga utredningen / tunna fupen.
2022-12-21, 20:39
Medlem
Citat:
Rätten skall bedöma ett mål på all fakta och info som finns. Det har inte funnits i detta fallet, långt därifrån. Till stor del p.g.a. den dåliga utredningen / tunna fupen.

Men om det varit en så bristfällig utredning varför gick det inte till överprövning?
För enligt dig så har ju advokaten kännedom om alla brister.

Grejen är den att jag tror att den fakta och infon du tragglar om har dragits till HD och dom anser att det inte har betydelse för fallet.
HD tar upp fall där det framkommer ny bevisning som kan ändra hovrättens dom.
Och eftersom dom avvisat resning så har dom gjort bedömningen att hovrätten utdömt rätt straff.
2022-12-21, 21:55
Medlem
Citat:
Men om det varit en så bristfällig utredning varför gick det inte till överprövning?
För enligt dig så har ju advokaten kännedom om alla brister.

Grejen är den att jag tror att den fakta och infon du tragglar om har dragits till HD och dom anser att det inte har betydelse för fallet.
HD tar upp fall där det framkommer ny bevisning som kan ändra hovrättens dom.
Och eftersom dom avvisat resning så har dom gjort bedömningen att hovrätten utdömt rätt straff.

Vem har sagt att advokaterna var bra? Inte jag varje fall. Jag anser dom har missat mycket.
2022-12-21, 22:32
Medlem
Citat:
Vem har sagt att advokaterna var bra? Inte jag varje fall. Jag anser dom har missat mycket.

Du har skrivit att advokaten uttalat sig i en podd om bristerna så advokaten vet om dom.
Och en åtalad kan be om att byta advokat om den anser att den inte gör sitt jobb.

Och eftersom HD nekat prövning har dom fått den fakta/info som inte kom fram i hovrätten.

Jag tror att du fastnat i ett hjul och inte kommer vidare.
Lydia vet garanterat hur man byter advokat, begär ny prövning osv så varför gör hon inte det om hon anser sig fått fel straff? (Det lär dom sig fort på anstalten)
För du sitter väl inte och skriver i hennes sak mot hennes önskan?
2022-12-22, 03:19
Medlem
Citat:

Ja du Lasse du fortsätter att fäkta likt Don Quijote.
Fakta resistent som få, ”du sitter på info som ingen annan har”. Snart kommer boken som visar justitiemordet.
Hennes uppväxt, arv och oansvariga leverne är orsaken till att hon blev som hon blev.
Du tycks inte första att hennes liv var allt annat än normalt. Tillika att hon med berott mod valde att ta Emil av daga.
Istället fäktas du om att hela sanningen inte kommit fram och har genom tråden smutskastat offret på alla tänkbara och otänkbara sätt.
Hade hon försökt att ta emot vården så hade hon troligen varit ute i samhället som icke mördare.
2022-12-22, 08:14
Medlem
Citat:
Du har skrivit att advokaten uttalat sig i en podd om bristerna så advokaten vet om dom.
Och en åtalad kan be om att byta advokat om den anser att den inte gör sitt jobb.

Och eftersom HD nekat prövning har dom fått den fakta/info som inte kom fram i hovrätten.

Jag tror att du fastnat i ett hjul och inte kommer vidare.
Lydia vet garanterat hur man byter advokat, begär ny prövning osv så varför gör hon inte det om hon anser sig fått fel straff? (Det lär dom sig fort på anstalten)
För du sitter väl inte och skriver i hennes sak mot hennes önskan?

Ja jag vet vad jag har skrivit. Återigen, var har jag skrivit att advokaterna var bra? Vem har sagt att Lydia inte bytat advokat? Och nej, all fakta kom aldrig fram.
Så den väldigt enkla sanningen är ju att rådmännen har gjort sin bedömning på för lite info.
Och nej verkligen inte, jag skriver för min sak och inte hennes.
2022-12-22, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Ja du Lasse du fortsätter att fäkta likt Don Quijote.
Fakta resistent som få, ”du sitter på info som ingen annan har”. Snart kommer boken som visar justitiemordet.
Hennes uppväxt, arv och oansvariga leverne är orsaken till att hon blev som hon blev.
Du tycks inte första att hennes liv var allt annat än normalt. Tillika att hon med berott mod valde att ta Emil av daga.
Istället fäktas du om att hela sanningen inte kommit fram och har genom tråden smutskastat offret på alla tänkbara och otänkbara sätt.
Hade hon försökt att ta emot vården så hade hon troligen varit ute i samhället som icke mördare.

Ja det vore kanske något, en bok..
Jag smutskastar ingen, jag har enbart lagt fram sådant som är sant.
2022-12-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ja det vore kanske något, en bok..
Jag smutskastar ingen, jag har enbart lagt fram sådant som är sant.
När kommer även du förstå hur onormalt Lydias liv är./har varit.
och att det är orsaken till att det slutade med ett mord!!

Hon berättar själv i podden med ett skratt att hon rånade en bensinstation när hon var 13 år!!
Senast redigerad av Vemdalen62 2022-12-22 kl. 08:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in