2022-12-21, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Hur har du ännu inte förstått att det är PRECIS det som våra och världens politiker arbetar för? De vill ju ha en massa människor som är beroende av staten för att de då kan kontrollera alla. De enda som kommer anses vara av värde är de som har en viktig funktion. Resten är djuren som kommer användas mot meningsmotståndare osv. En gigantisk arme av ja-sägare.

Ett bryskt uppvaknande väntar många människor märker man.

Om det inte finns stora löneskillnader inom olika yrken och även olika jobb inom samma yrke så finns ju inget att sträva efter.

Det fina är ju att en med samma yrke som mig kan tjäna många tusen mindre än mig, men också många tusen mer än mig.

Det är i grunden bra, för det får folk att söka sig till andra jobb med bättre betalda löner och gör tillräckligt många det så inser företag 1 med dåliga löner att man får bara de sämsta personerna med lägst utbildning och dålig erfarenhet och så tvingas dom ändra på sig.

Samma sak mellan olika yrken. Självklart ger ett jobb på Ica inte samma lön som en programmerare, inte ens i närheten, för det första jobbet kräver ingen utbildning alls mer än det man behöver få veta när man väl är på plats, medans det andra kräver både utbildning och flerårig erfarenhet för att få.
Sånt ska löna sig så att man själv ska kunna påverka om man vill tjäna som Ica eller om man vill tjäna som en programmerare.

Att försöka jämna ut löner är bara skit. Det ska vara stora skillnader så att folk vill göra något för att få sitt liv bättre.
Citera
2022-12-21, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Om det inte finns stora löneskillnader inom olika yrken och även olika jobb inom samma yrke så finns ju inget att sträva efter.

Det fina är ju att en med samma yrke som mig kan tjäna många tusen mindre än mig, men också många tusen mer än mig.

Det är i grunden bra, för det får folk att söka sig till andra jobb med bättre betalda löner och gör tillräckligt många det så inser företag 1 med dåliga löner att man får bara de sämsta personerna med lägst utbildning och dålig erfarenhet och så tvingas dom ändra på sig.

Samma sak mellan olika yrken. Självklart ger ett jobb på Ica inte samma lön som en programmerare, inte ens i närheten, för det första jobbet kräver ingen utbildning alls mer än det man behöver få veta när man väl är på plats, medans det andra kräver både utbildning och flerårig erfarenhet för att få.
Sånt ska löna sig så att man själv ska kunna påverka om man vill tjäna som Ica eller om man vill tjäna som en programmerare.

Att försöka jämna ut löner är bara skit. Det ska vara stora skillnader så att folk vill göra något för att få sitt liv bättre.

Försök att få vänsterfolket att begripa det...

Det viktigaste för dem är att alla ska ha det lika dåligt, även om det innebär att det blir sämre än de som har det sämst idag.
Citera
2022-12-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate.Higgers
Hahaha fan vilka loosers folk är, man lånar så in i helvete för att kunna ha samma saker som vänner och bekanta, trots att man inte har råd med det, ytan är så viktig. Rätt åt dom
Alltid lika kul när folk som kallar andra för losers inte kan stava det.
Citera
2022-12-21, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Försök att få vänsterfolket att begripa det...

Det viktigaste för dem är att alla ska ha det lika dåligt, även om det innebär att det blir sämre än de som har det sämst idag.

Ja den logiken förstår jag inte.

Det finns folk som idag lever i misär, det finns folk som lever fattigt, det finns folk som lever halvgott, de som lever hyfsat gott, de som lever riktigt bra, jävligt bra och sen de som lever som de fan vill för att pengar spelar ingen roll.

Ja hur många skalor man ska dela in det i kan ju diskuteras, men poängen är att skalan är jävligt stor och för många så har man förtjänat sin lön.

Det kan ju diskuteras om det inte borde vara skyhög betalning för att t.ex. rengöra toaletter just för att det är ett skitjobb bokstavligt talat, men så funkar inte världen utan de är de jobb som kräver erfarenhet och utbildning som ger mest pengar.

Det kan ju innebära att vissa sitter på en stol och dricker te eller kaffe hela dagarna och besvarar lite mail och gör några enkla beslut kan få mycket högre i lön än den som rensar äckliga toaletter.

Men den som nu sitter med ett skitjobb hade ju kunnat göra dels ett bättre val i skolan, men även efter skolan kunnat ändra inriktning, helst så tidigt som möjligt, för ju senare man gör det desto mer kostar det.

T.ex. för en enstamstående mamma som lever på marginalerna och jobbar på Ica så blir det svårt att säga upp sig och sedan studera ett par år för att bli någonting bättre. Lever hon däremot tillsammans med en man med heltidslön så blir det mycket enklare.
Citera
2022-12-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Vem vill jobba om man får gratis pengar? Och vart kommer pengarna ifrån om ingen jobbar och producerar något?

Alla våra nuvarande pengar är krediter. https://youtu.be/VWknQBhYHi4?t=1557

Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Att införa medborgarlön skulle vara som att införa cancer i kroppen avsiktligt, likt cancer skulle fler och fler människor avstå från arbete och tillslut har vi 10 miljoner oduglingar som svälter och fryser ihjäl medans dom pillar sig själva i naveln.

Man ska inte döma andra efter sin egen moral.
Citera
2022-12-21, 20:34
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Det här kanske är en nyhet för dig, men att huset går upp i värde generar inga pengar in på kontot (men däremot högre skatt), det är inte förren man säljer det man kan hämta ut ev vinst.

Var är alla som för knappt ett år sedan högljutt proklamerade ”Vi tjänar på att bo!”?!?

Var är alla deras pengar som dom har tjänat?

Vår public service-media skriver själva att tusentals svenskar tjänat på deras boenden:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-rika-har-svenskarna-blivit-pa-sitt-boende

”I några Stockholmskommuner har ”dagsarvodet” varit ända upp emot 2 000 kronor medan det är villaägarna i Skellefteå som haft den största procentuella förmögenhetsökningen följda av dem i Mjölby och Finspång”

Så, vart är realiseringen av alla dessa hundratals miljoner?
Citera
2022-12-21, 20:35
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Varför ska hus rivas 10-40 år efter att de byggts?

Är det något nytt påfund?

Konstigaste jag hört, huset vi bor i är en bit över 100 år gammalt. Skulle det ha rivits 10 gånger om? Låter som ”stadsbo-fasoner”, dom verkar älska att bosätta sig i nya små trånga betonglådor omgiva av glas och rostfritt stål. Modärnt ska det vara!
Citera
2022-12-21, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Var är alla som för knappt ett år sedan högljutt proklamerade ”Vi tjänar på att bo!”?!?

Var är alla deras pengar som dom har tjänat?

Vår public service-media skriver själva att tusentals svenskar tjänat på deras boenden:
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa-rika-har-svenskarna-blivit-pa-sitt-boende

”I några Stockholmskommuner har ”dagsarvodet” varit ända upp emot 2 000 kronor medan det är villaägarna i Skellefteå som haft den största procentuella förmögenhetsökningen följda av dem i Mjölby och Finspång”

Så, vart är realiseringen av alla dessa hundratals miljoner?

Du har nog missförstått resonemanget lite...

Ingen har påstått att de får pengar insatt på kontot, utan när man säger att man "tjänat" på att bo är det i jämförelse med att hyra, där hyran bara försvinner, medans i ett hus som över tid går upp i värde så får man vid flytt i princip alltid ut mer än man gav, om man inte har riktigt oflyt och köper precis innan en dipp och sen måste sälja strax efter.

Att den teoretiska netto förmögenheten gått upp är inte samma sak som att den faktiska förmögenheten gjort detsamma.

Eller så gör du dig bara dum med flit, svårt att säga faktiskt...

Det är ungefär som att ha aktier. Oavsett om de går upp 1000% i värde, så måste man SÄLJA dem för att få ut några pengar (förutom utdelning då). Annars är de på siffror på ett konto som man inte kan använda till nånting.
Citera
2022-12-21, 21:05
Medlem
Citat:
Konstigaste jag hört, huset vi bor i är en bit över 100 år gammalt. Skulle det ha rivits 10 gånger om? Låter som ”stadsbo-fasoner”, dom verkar älska att bosätta sig i nya små trånga betonglådor omgiva av glas och rostfritt stål. Modärnt ska det vara!

Ja, väldigt märkligt resonemang! Vårt hus är nästan 150 år gammalt, och inget fel på det alls.
Citera
2022-12-21, 21:09
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Du har nog missförstått resonemanget lite...

Ingen har påstått att de får pengar insatt på kontot, utan när man säger att man "tjänat" på att bo är det i jämförelse med att hyra, där hyran bara försvinner, medans i ett hus som över tid går upp i värde så får man vid flytt i princip alltid ut mer än man gav, om man inte har riktigt oflyt och köper precis innan en dipp och sen måste sälja strax efter.

Att den teoretiska netto förmögenheten gått upp är inte samma sak som att den faktiska förmögenheten gjort detsamma.

Eller så gör du dig bara dum med flit, svårt att säga faktiskt...

Det är ungefär som att ha aktier. Oavsett om de går upp 1000% i värde, så måste man SÄLJA dem för att få ut några pengar (förutom utdelning då). Annars är de på siffror på ett konto som man inte kan använda till nånting.

Ja jag gör mig dum med flit, jag raljerar över påståendet från en stor mängd människor att de ska ha ”tjänat på att bo”…
Citera
2022-12-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ja jag gör mig dum med flit, jag raljerar över påståendet från en stor mängd människor att de ska ha ”tjänat på att bo”…

Det stämmer om ökningen varit stor och man säljer vid rätt tillfälle, och då flyttar till t.ex lägenhet istället.

Den personen kommer att ha bra mycket mer pengar än den som betalt hyra (förutsatt allt annat samma) under samma tid.

Men håller med om att säga att man "tjänat" pengar på att bo är felaktigt, fram tills att man säljer och summerar alla utlägg och inkomster.

Oavsett så de flesta bor i hus för att man trivs med den boendeformen, och inte pga att man ser det som en investering
Citera
2022-12-21, 21:31
Avslutad
Dom som gjort de största klippen nu innan recessionen, är förmodligen de som ägt privata företag som blivit uppköpta till fantasipriser. Många som blivit riktigt rika. De som köpt upp dem förstår många gånger inte att det kan vara så lite som ett par personer som levererat värde. När dessa sen lämnar uppköpet efter några år med miljoner på fickan,så kan det falla ihop som ett korthus. Hamnade i häftig budstrid bostad och förlorade budgivningen till ett stort överbud. Glad jag förlorade i dagens läge.
Vinnaren visade sig vara en delägare i ett mindre industriföretag som nån månad innan varit med och sålt sitt företag. Inte förvånad om han fick 20 millar i handen. I dag hade nog företaget varit osäljbart, åtminstonde betydligt billigare. Företagsköp har nog varit lika uppblåsta som bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in