2022-12-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det är samhällets fel eftersom samhället är uppbyggt på och uppmanar till masskonsumtion av skräpprodukter. Då är det inte mer än rätt att samhället ska vara med och betala av skulderna.

Du har en poäng. Måste man köpa en super Mario kopp för 199 sek?
Citera
2022-12-21, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Du har en poäng. Måste man köpa en super Mario kopp för 199 sek?

Är verkligen en kopp problemet? Du låter som en av boomersen som säger att de yngre generationerna inte kan köpa hus pga att de äter avokadotoast.

Har inte direkt att göra med att kostnaden på bostäder har typ 10-faldigats medan lönerna på sin höjd dubblats under 30år.
Citera
2022-12-21, 14:34
Medlem
Citat:
Det är samhällets fel eftersom samhället är uppbyggt på och uppmanar till masskonsumtion av skräpprodukter. Då är det inte mer än rätt att samhället ska vara med och betala av skulderna.

Samhället betala?? Trollar du? Det är väl vuxna myndiga egentänkande människor vi pratar om?
Var och en får stå för sina skulder, kan fan inte få bidrag för allt hela tiden!!
Citera
2022-12-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Samhället betala?? Trollar du? Det är väl vuxna myndiga egentänkande människor vi pratar om?
Var och en får stå för sina skulder, kan fan inte få bidrag för allt hela tiden!!

Du får ursäkta honom, han är blatte. Han förstår inte bättre. Inte konstigt att det bara är en massa diktatorer i deras hemländer, de kan inte råda över sig själva.
Citera
2022-12-21, 14:40
Medlem
Palisongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Hur fan kan de vara möjligt när du har NOLL i skulder?

Enkelt förklarat så har jag fått vård som jag själv ska bekosta, så jag visste naturligtvis att det skulle bli en utgift för mig.

Tyvärr så har det varit otydligt från regionens sida så har fått väldigt svävande svar, man "har inte varit säker" och hänvisat till någon annan, visat en prislista som var ofullständig etc. Gick inte riktigt att beräkna varken slutsumma eller när det skulle betalas.

Får såklart skylla mig själv på så vis att ingen har tvingat mig till detta, utan fick se det som ett nödvändigt ont. Så här med facit i hand skulle jag aldrig gjort det men nu är det som det är så jag hoppas att jag kan hitta en hållbar lösning.
Citera
2022-12-21, 14:43
Avslutad
Detta är bra. Kredit-torskarna behöver rensas ur systemet. Det behöver återskapas balans mellan vad företag erbjuder konsumenter för priser och villkor och vad de faktiskt kan betala med sina inkomster och inte genom lån.
Senast redigerad av Sickmyduck 2022-12-21 kl. 14:50.
Citera
2022-12-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Skadeglädjen är väldigt stor hos väldigt många.
Med vissa undantag så verkar det påfallande ofta vara hyresrättsfolk som hånar och som säger att ”nu ska jag köpa era hus billigt!!” men dom blir alltid kvar i sina hyresrätter av någon anledning. Undrar varför…

Haha, precis!

Han som tyckte att de "vunnit" var fan bäst... Sen när blev boendeform en tävling, och vad vann han egentligen?

Och vad vinner man på att samhället går in en djup ekonomiskt svacka?
Citera
2022-12-21, 14:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Detta är bra. Kredit-torskarna behöver rensas ur systemet. Det behöver återskapas balans mellan vad företag erbjuder konsumenter för priser och villkor och vad de faktiskt kan betala med sina inkomster och inte genom lån.

Det är skräpprodukterna som behöver rensas ur systemet. Finns ingen bra anledning att fortsätta sälja en massa skräp, oftast billigt sådant, som förgiftar vår planet och miljö. Samtidigt när detta skräp rensas bort så blir människor mindre konsumtionssugna och då får de mindre skulder.
Citera
2022-12-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retarded-dick88
Nej det hade jag absolut inte kunnat Jag hade kunnat köpa ca 25% av 2017 års värde idag om jag växlade placerade pengar mot casha ett hus.

Idag är det väl lånade pengar på samma sätt som det varit länge - men med betydligt högre summor inblandade, tänker jag?

Men varför skulle du o andra gamla förstagångsköpare inte kunna köpa om med höga lån (om ni inte är retired) - dvs vilka köper numera? Varifrån kommer deras pengar.

O vad händer när paren skiljer sig - har själv alltid vägrat att köpa med någon
Citera
2022-12-21, 15:03
Medlem
Citat:
Det är skräpprodukterna som behöver rensas ur systemet. Finns ingen bra anledning att fortsätta sälja en massa skräp, oftast billigt sådant, som förgiftar vår planet och miljö. Samtidigt när detta skräp rensas bort så blir människor mindre konsumtionssugna och då får de mindre skulder.

Skall du säga som livnär dig på fossila utsläpp
Citera
2022-12-21, 15:08
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Haha, precis!

Han som tyckte att de "vunnit" var fan bäst... Sen när blev boendeform en tävling, och vad vann han egentligen?

Och vad vinner man på att samhället går in en djup ekonomiskt svacka?

Dom vinner ingenting.
Deras hyror blir dyrare och dom tror att hyresgästföreningen ska kunna stoppa riktigt stora höjningar. Men vad händer när hyresvärden inte kan betala sina fakturor?
Deras mat blir dyrare.
Hus kan dom inte köpa för ingen säljer och deras egna pengar minskar i värde och låna går ju inte med dom höga räntorna.
Deras arbetsplatser riskerar gå i konkurs.

Dom tänkte nog inte riktigt…
Citera
2022-12-21, 15:10
Medlem
Det är väl naturligt att inkassokraven ökar när räntorna ökar.

Det handlar dock knappast om att folk blir av med hus och bilar, som majoriteten av den här tråden verkar tro och hoppas på. Det är ofta människor i de lägre smhällsskikten som tagit för stora konsumtionslån som de inte klarar av att betala nu när räntan ökar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in