2022-12-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men om alla håller stenhårt på att bara betala cash kommer priserna att gå ner till handpenningsnivå om man samtidigt förbjuder utlänningar från att handla fast egendom
Mja tror försäljningen upphör isåfall - de som inte absolut måste sälja kommer hellre behålla huset. Men visst jag köper ditt resonemang. Du får försöka lobba detta i nästa val under "Flashback-partiets" logga eller nåt
Citera
2022-12-21, 13:40
Medlem
Citat:
Det var faan vilka lysande affärsmän du känner men jag vet en liknande grej.

Köpte dyrt i högkonjunktur enskede typ sockenvägen.

Sålde billigt i lågkonjunktur o förlorade men köpte samtidigt villa med sjötomt nära
sickla - visade sig vara ett smartdrag
hehe dessa är i min yttre bekantskapskrets och inte de jag håller allra närmst, men det är inga utomjordingar, bara ekonomiska risktagare (eller naiva kanske).
Citera
2022-12-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retarded-dick88
Jag har absolut ingen i min bekantskapskrets som kan köpa ett hus kontakt i Skåne där priserna ligger på >1,5 miljoner kronor. Priserna på husen i min absoluta närhet ligger på mellan 2,2-7 miljoner ungefär. Bara insatsen är tuff att få ihop till när allt annat i livet händer och ska betalas.

Jag skulle nog klassas som över medelklass just nu men lägre medelklass tidigare.

Om jag räknar att man sparar 10 000kr i månaden tar det 12,5 år att spara ihop till 1,5 miljonerkronorshus. Under de 12,5 åren har priset på huset stigit med minst 100%, så då får man fortsätta 12,5 år till osv tills det planar ut (just nu gör det kanske det)?. Alternativt flytta till skogarna i Småland där du kan få ett torp för en halv miljon kanske, men då har man 40 mils pendling varje dag att ta hänsyn till... kanske inget alternativ och i synnerhet kanske inget alternativ för en 25-30åring. Jag är nästan 40 och kan tänka mig det när ungarna är utflugna.

Räknade ut att mitt hus ökat 68% i försäljningsvärde på exakt fem år, visserligen tack vare diverse renoveringar och solceller där investeringskostnaden varit runt 250 000:-

Hur kan det vara möjligt - tjänar o sparar folk så jävla mycket?

Kan ta ett snack med alla jag känner med bostäder i stockholm modell bättre - skulle ni
kunna köpa om era hus idag för vad de kostar om ni inte köpt då - alla utan stora arv under
resans gång sa nej - hur kan man förklara detta på annat sätt än att ankdammsfolket relativt
sett blivit fattigare?
Citera
2022-12-21, 13:47
Medlem
Citat:
Hur kan det vara möjligt - tjänar o sparar folk så jävla mycket?

Kan ta ett snack med alla jag känner med bostäder i stockholm modell bättre - skulle ni
kunna köpa om era hus idag för vad de kostar om ni inte köpt då - alla utan stora arv under
resans gång sa nej - hur kan man förklara detta på annat sätt än att ankdammsfolket relativt
sett blivit fattigare?
Förr i tiden räknades det väl att man via amortering skulle bli fri från skuld efter 30 år (rätta mig gärna om jag har fel) - det har väl påverkat priserna. I takt med att den idén övergetts har priserna stigit och kanske har idén övergetts pga priserna stigit, samtidigt har bostadsmarknaden blivit spekulativ där man köpt på sig fastigheter för att tjäna pengar.
Jag hade fortfarande bott i hyresrätt om jag skulle behöva casha ett hus med dagens priser, hade nog hunnit dö innan jag lyckats..
Citera
2022-12-21, 13:59
Medlem
JustZlatans avatar
Det är samhällets fel eftersom samhället är uppbyggt på och uppmanar till masskonsumtion av skräpprodukter. Då är det inte mer än rätt att samhället ska vara med och betala av skulderna.
Citera
2022-12-21, 14:03
Medlem
Citat:
Förr i tiden räknades det väl att man via amortering skulle bli fri från skuld efter 30 år (rätta mig gärna om jag har fel) - det har väl påverkat priserna. I takt med att den idén övergetts har priserna stigit och kanske har idén övergetts pga priserna stigit, samtidigt har bostadsmarknaden blivit spekulativ där man köpt på sig fastigheter för att tjäna pengar.
Jag hade fortfarande bott i hyresrätt om jag skulle behöva casha ett hus med dagens priser, hade nog hunnit dö innan jag lyckats..

Kul - det stämmar som jag påstår m a o - du skulle inte kunna köpa om ditt hus idag för dagens priser.

Men var får de som köper numera sina pengar i från - eller rättare för fem år sen
Citera
2022-12-21, 14:07
Medlem
Jordgubbes avatar
Trehundra inlägg. Är det nån som ens läst artikeln. Den handlar om småföretag. Konsumenter nämns knappt.
Citera
2022-12-21, 14:08
Medlem
Citat:
Jag har absolut ingen i min bekantskapskrets som kan köpa ett hus kontakt i Skåne där priserna ligger på >1,5 miljoner kronor. Priserna på husen i min absoluta närhet ligger på mellan 2,2-7 miljoner ungefär. Bara insatsen är tuff att få ihop till när allt annat i livet händer och ska betalas.

Jag skulle nog klassas som över medelklass just nu men lägre medelklass tidigare.

Om jag räknar att man sparar 10 000kr i månaden tar det 12,5 år att spara ihop till 1,5 miljonerkronorshus. Under de 12,5 åren har priset på huset stigit med minst 100%, så då får man fortsätta 12,5 år till osv tills det planar ut (just nu gör det kanske det)?. Alternativt flytta till skogarna i Småland där du kan få ett torp för en halv miljon kanske, men då har man 40 mils pendling varje dag att ta hänsyn till... kanske inget alternativ och i synnerhet kanske inget alternativ för en 25-30åring. Jag är nästan 40 och kan tänka mig det när ungarna är utflugna.

Räknade ut att mitt hus ökat 68% i försäljningsvärde på exakt fem år, visserligen tack vare diverse renoveringar och solceller där investeringskostnaden varit runt 250 000:-

Hus är en kostnad och inte en investering. Marken huset står på är
dock en investering. Dock kan ju efterfrågan på var den dyraste marken förändras nu. Vem vill köpa mark inne i städerna när det är mer eller mindre krigszon med en utdöende köpcentrum kultur ingen någonsin mer kommer besöka. Håll ögonen på de där husen i Småland. Kan bli eftertraktade tomter i framtiden.
Citera
2022-12-21, 14:11
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Lånar man ut pengar till nötter som inte kan betala ska man straffas. Nu skyddar vi enbart giriga låneinstitut. Nötterna får hjälp när de får skuldsanering men inte tidigare.
Inför prioordning på skulder så att den sista som lånade ut stålar får stå sist i kön.

Skulle en regel införas att amorteringen ska minst vara på samma belopp som räntan så tror jag att läget skulle bli bättre vad gäller högkostnadskrediter.

Man straffar även dem som tagit ansvar och som försöker spara, iom att inflationen äter upp deras besparingar.. ett omoraliskt system vilket gynnar de som missbrukar mest.
Citera
2022-12-21, 14:12
Medlem
Citat:
Kul - det stämmar som jag påstår m a o - du skulle inte kunna köpa om ditt hus idag för dagens priser.

Men var får de som köper numera sina pengar i från - eller rättare för fem år sen
Nej det hade jag absolut inte kunnat Jag hade kunnat köpa ca 25% av 2017 års värde idag om jag växlade placerade pengar mot casha ett hus.

Idag är det väl lånade pengar på samma sätt som det varit länge - men med betydligt högre summor inblandade, tänker jag?
Citera
2022-12-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Hus är en kostnad och inte en investering. Marken huset står på är
dock en investering. Dock kan ju efterfrågan på var den dyraste marken förändras nu. Vem vill köpa mark inne i städerna när det är mer eller mindre krigszon med en utdöende köpcentrum kultur ingen någonsin mer kommer besöka. Håll ögonen på de där husen i Småland. Kan bli eftertraktade tomter i framtiden.
Kanske jag missförstår dig men historiskt sett är väl hus absolut en investering, sett till värdeökning? Marken vårt hus står på är inte friköpt - att köpa loss det skulle ta 67 år innan breakeven, förutsatt att kostnaden är samma. De tomter som är friköpta värderas inte högre än mitt, marknaden bryr sig inte om det, iallafall i vårt bostadskvarter.
Citera
2022-12-21, 14:18
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Så är det helt klart, det är inte husägarna generellt som drabbas av det här, utan folk med låga inkomster och små marginaler, typ ensamstående föräldrar, pensionärer osv.

Men det är intressant med skadeglädjen hos vissa, man kan ju fundera på vad den grundar sig i...

Skadeglädjen är väldigt stor hos väldigt många.
Med vissa undantag så verkar det påfallande ofta vara hyresrättsfolk som hånar och som säger att ”nu ska jag köpa era hus billigt!!” men dom blir alltid kvar i sina hyresrätter av någon anledning. Undrar varför…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in