Citat:
Ursprungligen postat av
retarded-dick88
Jag har absolut ingen i min bekantskapskrets som kan köpa ett hus kontakt i Skåne där priserna ligger på >1,5 miljoner kronor. Priserna på husen i min absoluta närhet ligger på mellan 2,2-7 miljoner ungefär. Bara insatsen är tuff att få ihop till när allt annat i livet händer och ska betalas.
Jag skulle nog klassas som över medelklass just nu men lägre medelklass tidigare.
Om jag räknar att man sparar 10 000kr i månaden tar det 12,5 år att spara ihop till 1,5 miljonerkronorshus. Under de 12,5 åren har priset på huset stigit med minst 100%, så då får man fortsätta 12,5 år till osv tills det planar ut (just nu gör det kanske det)?. Alternativt flytta till skogarna i Småland där du kan få ett torp för en halv miljon kanske, men då har man 40 mils pendling varje dag att ta hänsyn till... kanske inget alternativ och i synnerhet kanske inget alternativ för en 25-30åring. Jag är nästan 40 och kan tänka mig det när ungarna är utflugna.
Räknade ut att mitt hus ökat 68% i försäljningsvärde på exakt fem år, visserligen tack vare diverse renoveringar och solceller där investeringskostnaden varit runt 250 000:-
Hur kan det vara möjligt - tjänar o sparar folk så jävla mycket?
Kan ta ett snack med alla jag känner med bostäder i stockholm modell bättre - skulle ni
kunna köpa om era hus idag för vad de kostar om ni inte köpt då - alla utan stora arv under
resans gång sa nej - hur kan man förklara detta på annat sätt än att ankdammsfolket relativt
sett blivit fattigare?