2022-12-21, 14:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det förändrar ingenting. "infidel" är Dunning-Kruger-afflikterad.

Nu är ju Dunning–Kruger-effekten inte ensidig. Den har två sidor:
1. Den som saknar kompetens tror sig ha det och drar felaktiga slutsatser från inkorrekta samband.

2. Den som har kompetens beskriver korrekta samband och tror att alla andra har samma kompetens att förstå.
Citera
2022-12-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu är ju Dunning–Kruger-effekten inte ensidig. Den har två sidor:
1. Den som saknar kompetens tror sig ha det och drar felaktiga slutsatser från inkorrekta samband.

2. Den som har kompetens beskriver korrekta samband och tror att alla andra har samma kompetens att förstå.
Jaha? Vad har det med mitt inlägg att göra?
Citera
2022-12-21, 14:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jaha? Vad har det med mitt inlägg att göra?

Att du hade ett platt argument.
Citera
2022-12-21, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Att du hade ett platt argument.
Jaha? Det tror jag inte.
Citera
2022-12-21, 15:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Med den är prissättningen på el finns det ju inga incitament för elproducenter att göra investeringar för att öka elproduktion eftersom detta bidrar till lägre elpriser och lägre intäkter.

Så är det och det har inte föresvävat de teoretiska dårar som fått för sig det. Det är ju även så att det är elkonsumenterna som med ett högt pris ska skapa grunden för en sådan investering. Om jag som producent grundar mitt investeringsbeslut på att priset nått en viss nivå så räcker ju inte det för att investera eftersom det då blir ett sänkt pris. Incitament kommer först att skapas när P*>P'+RP, alltså är jämviktspriset är större än tidigare jämviktspris plus en riskpremie.

Dock finns ju en tendens att elproducenterna ständigt ökar taket för jämviktspriset så egentligen behöver det komma helt nya elproducenter som ser en lukrativ marknad för att detta ska fungera. De som finns är ju nöjda med ett kontinuerligt ökande pris.
Citera
2022-12-21, 17:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Nu har regeringen haft pressträff och varnat för bortkopplingar. Men inget om att ersätta folk ekonomiskt för denna clusterfuck i energipolitiken.

Regeringen: Reell risk att Sverige blir strömlöst

Regeringen vill att varje hem ska ha en radio som går på batterier, flaskor med vatten, stormkök, bränsle, sovsäck och mat som inte förfars.

https://www.expressen.se/nyheter/regeringen-reell-risk-att-sverige-blir-stromlost/?utm_medium=Social&utm_campaign=EchoboxExpressen&u tm_source=Facebook#Echobox=1671636259
Citera
2022-12-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
GM-batteriet kommer 2023.

Tror det när jag ser det. Har varit MÅNGA tekniker som kommer snart, straxt eller om ett par månader, samtliga har ebbat ut i sanden...

EDIT: Misstänker att du refererar till Ultium batteriet. Det är ett vanligt Nickel-Cobalt batteri som inte är något nytt alls. GM kallar det nytt eftersom alla celler kommunicerar trådlöst och är mer namnet på deras nya teknik med det trådlösa. Däremot kan det bli lite billigare.

Så inget nytt där eftersom det är en typ av litium batteri...
Senast redigerad av kapsylen1 2022-12-21 kl. 18:49.
Citera
2022-12-21, 19:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Tror det när jag ser det. Har varit MÅNGA tekniker som kommer snart, straxt eller om ett par månader, samtliga har ebbat ut i sanden...

EDIT: Misstänker att du refererar till Ultium batteriet. Det är ett vanligt Nickel-Cobalt batteri som inte är något nytt alls. GM kallar det nytt eftersom alla celler kommunicerar trådlöst och är mer namnet på deras nya teknik med det trådlösa. Däremot kan det bli lite billigare.

Så inget nytt där eftersom det är en typ av litium batteri...

Lipo verkar funka för upp till 4h ungefär att jämna ut o stabilisera dålig el från solpaneler o vind.

Med flow batterier siktar man på 16h. Räcker inte för vindstilla dagar men för att jämna ut mellan dag/natt o döda tibber typ. Dvs jämna ut elpriset över dygnet.

https://www.technologyreview.com/2022/02/23/1046365/grid-storage-iron-batteries-technology/
Citera
2022-12-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Lipo verkar funka för upp till 4h ungefär att jämna ut o stabilisera dålig el från solpaneler o vind.

Med flow batterier siktar man på 16h. Räcker inte för vindstilla dagar men för att jämna ut mellan dag/natt o döda tibber typ. Dvs jämna ut elpriset över dygnet.

https://www.technologyreview.com/2022/02/23/1046365/grid-storage-iron-batteries-technology/

handlar om storlek på lagringen inte tekniken...problemet är priset. ett vanligt batteri är inte ekonomiskt försvarbart att bygga så det kan driva något en längre tid.
Visst jag skulle kunna höja mitt golv 40cm i hela huset och fylla det med batterier men kostnaden och om ett batteri mitt i golvet blir dåligt gör det helt omöjligt att hantera på ett bra sätt.
Dessa stora batterier gör det lättare och bygger på stora celler...riktigt stora celler istället för tusentals små celler som kräver individuell hantering.
Om det fungerar...ja det får vi se om priset är rätt.
Citera
2022-12-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Ni är alltså besvikna över att den nuvarande regeringen inte på tre månader lyckats reparera allt som regeringen Reinfeldt och regeringen Löven under 16 års tid raserade?
Om man lovar att göra något inom 3 månader och inte levererar är det väl ändå rimligt att bli besviken, men moderater som du gillar väl att bli cuckade?
Citera
2022-12-22, 12:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitchelibitchen
Om man lovar att göra något inom 3 månader och inte levererar är det väl ändå rimligt att bli besviken, men moderater som du gillar väl att bli cuckade?

Precis! Det minsta man skulle kunna begära är att regeringen klargör hur de tänker hantera den extrema situationen i vinter.Ersättningen som kommer till våren gäller ju tiden innan denna vinter.Nu är dessutom även Norrland drabbade....

Jag tror dock regeringen kommer bli tvingade att agera när decemberräkningarna trillar in.
Citera
2022-12-22, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Nej, Sverige generellt är det land i NordPool som har det lägsta elpriserna.

NO4 i Norge är dom det elområde med lägst elpriser.

SE4 har högsta elpriserna i Sverige. (Och kommunerna och Länstyrelse där gör allt de kan för att det skall fortbli så, genom att stoppa alla försök till ny elproduktion).

Men under året har SE4 vanligen varit lägre än Frankrike, Finland, Baltikum, Tyskland, Belgien, Holland osv.

Men vakna upp, därför vi riskerar att stänga ned områden? Och Sverige riskerar nu att bli en netto importör mellan 2023-2027.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in