• 1
  • 2
2022-12-20, 13:24
Medlem
Ska flytta till hus om 2 månader ( 1 planare med källare ) och planerar mitt nya nätverk. Jag tänkte testa ett mesh nätverk men är dåligt insatt.

Kommer att köra tele2 för att jag har bindingstid kvar och det är fiber i nya huset. Jag undrar dock, måste jag använda routern från tele2 eller räcker det med att använda 2-3 mesh noder? Alltså 1 mesh vid nätverksuttaget som "huvudrouter" och sedan 1-2 noder som mottagare per våning? Eller behövs routern från tele2 för att få in nätverket i huset som sen skickas vidare till mina mesh noder? Eller behövs ett modem från tele2 som sen skickas vidare till mesh? Eller hur funkar det?
Citera
2022-12-20, 14:32
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolten85
Ska flytta till hus om 2 månader ( 1 planare med källare ) och planerar mitt nya nätverk. Jag tänkte testa ett mesh nätverk men är dåligt insatt.

Kommer att köra tele2 för att jag har bindingstid kvar och det är fiber i nya huset. Jag undrar dock, måste jag använda routern från tele2 eller räcker det med att använda 2-3 mesh noder? Alltså 1 mesh vid nätverksuttaget som "huvudrouter" och sedan 1-2 noder som mottagare per våning? Eller behövs routern från tele2 för att få in nätverket i huset som sen skickas vidare till mina mesh noder? Eller behövs ett modem från tele2 som sen skickas vidare till mesh? Eller hur funkar det?

Modem—router med mesh—extra meshpuckar.
I ett paket brukar en vara routern och sedan resten vanliga meshpuckar.
En del kan man använda vilken som till router.
Citera
2022-12-20, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Modem—router med mesh—extra meshpuckar.
I ett paket brukar en vara routern och sedan resten vanliga meshpuckar.
En del kan man använda vilken som till router.
men t e x Tele2 WiFi Hub L2 som jag ska få hem av dom till fiber i huset, funkar den även som modem tro eller är det bara en router? behövs det att jag införskaffar ett modem nån annan stans?
Citera
2022-12-20, 16:42
Medlem
hashs avatar
Citat:
men t e x Tele2 WiFi Hub L2 som jag ska få hem av dom till fiber i huset, funkar den även som modem tro eller är det bara en router? behövs det att jag införskaffar ett modem nån annan stans?

Det är en router enligt Tele2 själva, men den saknar Mesh.
Vill du ha Mesh, köp ett komplett paket med router och mesh-puckar eller vad som nu erbjuds.
Släng din Tele2 WiFi Hub L2.
Citera
2022-12-21, 09:45
Medlem
PeterNosters avatar
För Deco M5 rekommenderas att en av burkarna ersätter befintlig router:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur...kning-overallt

Tänk på att trådlöst inte fungerar så bra mellan flera våningar.
En lösning med kabel från centrala routern till de olika våningarna och accesspunkt på varje våning är säkrare. Deco M5 kan användas som accesspunkter.
Citera
2022-12-21, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Det är en router enligt Tele2 själva, men den saknar Mesh.
Vill du ha Mesh, köp ett komplett paket med router och mesh-puckar eller vad som nu erbjuds.
Släng din Tele2 WiFi Hub L2.
men jag behöver fortfarande ett modem eller?
Citera
2022-12-21, 10:22
Medlem
hashs avatar
Citat:

I de flesta fall sitter det en fiberkonverterare någonstans i huset.
Det är dit fibern dragen, i en fiberkonverterare finns det några RJ45 uttag, d v s dit du drar på TP-kabel från din router.

Jag vet inte hur vanligt det är modem längre, men det är kanske bäst att du kollar med din ISP.
Citera
2022-12-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
I de flesta fall sitter det en fiberkonverterare någonstans i huset.
Det är dit fibern dragen, i en fiberkonverterare finns det några RJ45 uttag, d v s dit du drar på TP-kabel från din router.

Jag vet inte hur vanligt det är modem längre, men det är kanske bäst att du kollar med din ISP.
ok, flyttar in i huset 20 feb och vet bara att det är fiber indraget i huset 2019. Kan man nästa förutsätta att det finns nån mediabox nånstans i huset och att man kopplar routern direkt in i mediaboxen?
Citera
2022-12-21, 17:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
ok, flyttar in i huset 20 feb och vet bara att det är fiber indraget i huset 2019. Kan man nästa förutsätta att det finns nån mediabox nånstans i huset och att man kopplar routern direkt in i mediaboxen?
Mediabox, fiberkonverterare, fiberkonverter, CPE, tjänstefördelare, bredbandsswitch, låda på väggen... hur många namn finns det?

Ja, du kan förutsätta att det sitter en CPE som du kan koppla in ditt mess-nätverk i.
Om du ändå är osäker kolla med nätägaren.
Citera
2022-12-22, 07:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Bara för att glänsa:

Modulator/Demodulator används bara för internet via kabel eller telefonledning.
Rent språkligt heter det därför en modem.
Modem skickar och tar emot digital info med hjälp av frekvenser.

Motsvarande funktion vid fiber heter bl.a fiberomvandlare där man skickar och tar emot digital info med hjälp av ljus.
Citera
2022-12-22, 16:28
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bara för att glänsa:

Modulator/Demodulator används bara för internet via kabel eller telefonledning.
Rent språkligt heter det därför en modem.
Källa på det, eller är det ditt eget påhitt?
Enl. Svenska Akademin har modem t-genus:
https://svenska.se/saol/?sok=modem&pz=4

Citat:
Bara för att glänsa:

Modem skickar och tar emot digital info med hjälp av frekvenser.

Motsvarande funktion vid fiber heter bl.a fiberomvandlare där man skickar och tar emot digital info med hjälp av ljus.
Ljus har väl också en frekvens?

Citat:
Bara för att glänsa:

Så varför heter det fiberomvandlare? Den omvandlar väl inte fibrer?
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2022-12-22 kl. 16:41.
Citera
2022-12-22, 21:03
Medlem
hashs avatar
Citat:
För Deco M5 rekommenderas att en av burkarna ersätter befintlig router:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur...kning-overallt

Tänk på att trådlöst inte fungerar så bra mellan flera våningar.
En lösning med kabel från centrala routern till de olika våningarna och accesspunkt på varje våning är säkrare. Deco M5 kan användas som accesspunkter.

Jag har sagt till dig några gånger förr, som du säkert minns.
Kinesiska produkter är inte att lita på. ett land som älskar att övervaka så mycket som möjligt.
Köp inte några TP-Link produkter, även om dom har bra prestanda för billiga pengar.

TP-Link routers and Deco Wi-Fi mesh systems caught sharing traffic with third-party vendors
Senast redigerad av hash 2022-12-22 kl. 21:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in