2022-12-21, 08:40
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Det borde du inte vara eftersom det drabbar även sparsamma människor när valutan urholkas.

Jag kommer inte hamna på obestånd, så jag bryr mig inte om att ekonomin svajar lite om det innebär att herr Svensson får sig ett stålbad.
Citera
2022-12-21, 08:41
Medlem
CassandraCs avatar
lånetorskarna får äntligen en liten reality check, skulle kommit redan 10-15 år sedan men eftersom vi har värdelösa politiker där ingen vill defkato "ta i problemen" så forsatte men bara skjuta på allt tills det inte finns någon återvändo.
Citera
2022-12-21, 08:42
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Jag tror att 1850 talets Fattigsverige kommer framstå som en liten bris jämfört med det som kommer.

Kan du ge ett exempel på varför?

En familj med ett par barn som tjänar, låt säga 35 - 40 000 var i månaden + barnbidrag. Det är väl den normalaste inkomsten typ
Dom har haft ekonomiska muskler att leva ett "gott" liv.

Skillnaden nu är att den familjen skippar att åka på restaurang nån gång i månaden.
Dom måste skippa skidresan och hyrstugan i fjällen i år.
Istället för att bjuda vänner på middag med amaronevin och oxfilé så föreslår dom knytkalas.
Kanske t om dom reser till och från med buss/tåg istället för att ta bilen helt i onödan som många gör.

Med bara dessa saker så spar en familj många tusenlappar.

Sen är det såklart en helt annan sak om man redan nu lever på marginalen och det är det kanske en del som gör, men för gemene man så att säga. En familj med stabila inkomster som vant sig med att kunna göra det "lilla extra" kommer det inte att göra nån större skillnad. Ja, förutom att dom inte kan göra ovanstående grejer då såklart.
Citera
2022-12-21, 08:44
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen

En familj med ett par barn som tjänar, låt säga 35 - 40 000 var i månaden + barnbidrag. Det är väl den normalaste inkomsten typ

Skillnaden nu är att den familjen skippar att åka på restaurang nån gång i månaden.
Istället för att bjuda vänner på middag med amaronevin och oxfilé så föreslår dom knytkalas.
Kanske t om dom reser till och från med buss/tåg istället för att ta bilen helt i onödan som många gör.

Sen är det såklart en helt annan sak om man redan nu lever på marginalen och det är det kanske en del som gör, men för gemene man så att säga. En familj med stabila inkomster som vant sig med att kunna göra det "lilla extra" kommer det inte att göra nån större skillnad. Ja, förutom att dom inte kan göra ovanstående grejer då såklart.

Detta är bara början och del av "the great reset", medelklassen kommer likvideras och bli i totalberoendeställning till staten, då kommer man införa "universal basic income" under nya CBDC valuta som i sin tur styrs av staten/globala eliten. One world order, one world goverment kommer. You will own nothing and you will be happy. Det är dsgs att vakna nu, det som händer nu är planerat.
Citera
2022-12-21, 08:47
Medlem
K-Glitchens avatar
Jag tror tyvärr att det här kommer att gå ut över de som redan har det värst.
Kommunerna är tvingade att spara pengar.

En bra sak med detta dock är att kommuner runt om i Sverige på allvar måste se över vart dom gödslar sina pengar.
Jag tänker på alla personliga assistenter, vård av närstående osv.
Hur mycket fusk och mygel finns det inte där?
Citera
2022-12-21, 08:51
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Citat:

Det går fort när man har roligt. Idag har vi det bra men det går fort utför nu bubblan som vi levt länge i håller på att spricka pengatryckandet och skuldberget är gigantiskt men jag hoppas att det går bra för dig i framtiden.
Citera
2022-12-21, 08:51
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Detta är bara början och del av "the great reset", medelklassen kommer likvideras och bli i totalberoendeställning till staten, då kommer man införa "universal basic income" under nya CBDC valuta som i sin tur styrs av staten/globala eliten. One world order, one world goverment kommer. You will own nothing and you will be happy. Det är dsgs att vakna nu, det som händer nu är planerat.

Du menar att kriget var planerat?
Citera
2022-12-21, 08:54
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Du menar att kriget var planerat?
HAha klart det var planerat, Merkel gick ju ut och sade det också. Minsköverenskommelsen var inte ens till för att hållas.
Citera
2022-12-21, 08:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jo, men storleken på elräkningen påverkas ju inte av elgigantens avbetalningsplaner, eller hur?

Absolut inte men människor är idioter och kan man köpa saker på avbetalning så gör de gärna det då de bara måste ha saker och ting. Att köpa saker får människan att må bra och är nästan viktigare än att äta för vissa. Att istället spara ihop 10000 kr och köpa telefonen man vill ha kontant så köper man den på avbetalning då det bara är 549 kr/mån. Samma sak blir det med bilen som man leasar, ca 5-6000 kr/mån osv osv.
Nu har folk haft det bra i livet och de har sett värdet på boendet öka och allt bara rullar på tills allt tog tvärstopp och nu är det istället kris. Ingen såg detta komma och som vanligt så har man inte sparat pengar när allt gick bra.
Man lever helt enkelt från lön till lön och pengarna är noll och intet den 24 varje månad för att sen fyllas på den 25:de. Vissa har redan slut tills barnbidraget kommer och ser det som ett välkommet tillskott i kassan för att överleva de sista dagarna.
Citera
2022-12-21, 08:56
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtsforsBois
Det går fort när man har roligt. Idag har vi det bra men det går fort utför nu bubblan som vi levt länge i håller på att spricka pengatryckandet och skuldberget är gigantiskt men jag hoppas att det går bra för dig i framtiden.

Tack, men nu handlade min text inte om mig personligen. Jag tog bara upp exempel på hur en helt vanlig familj i sverige behöver prioritera för att inte behöva lämna hus och hem och bo på gatan.

Jag tycker det här är överdrivet. Visst kommer det att bli tuffare och människor behöver ändra sitt sätt att leva med mindre pengar. Men på nåt sätt så känns det ganska rimligt ändå.
Citera
2022-12-21, 08:57
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Ja du ser.
Fy fan att framtiden den ser inte nå vidare ljus ut.

I Asien där satsas det på produktion. Det som vi överlät åt dem redan då på 70-talet.
Här så ska vi torka varandras rövar, det sk tjänstesamhället att köpa tjänster men för att köpa tjänster då behövs det kapital och kapitalet ska komma av tjänster men där allt färre äger råd till att köpa dem och finns det ens en sund marknad utan subventioner? Det måste finnas ett globalt sug för att kunna generera ett tillräckligt stort kapital.

Tjänster till den privata delen av ekonomin kräver lågt skattetryck.
Citera
2022-12-21, 08:57
Bannlyst
Så är det! Samma skit var det på 1990 talet också, då Ingvar Carlsson lyckades köra Svensk ekonomi i botten. Carl Bildt & co fick slita djur för att rädda Sverige undan stats konkurs. Nu har sitationen upprepat sej. .

Anderssonskan har rensat det dukade bordet, de har tömt skafferi och visthusbodar, de har lagt åkern i träda och ätit sig igenom de internationella bankpalatsens matsalar på svenska folkets kontokort, sådan socialdemokraterna.
Senast redigerad av PalmeKiller 2022-12-21 kl. 09:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in