2022-12-21, 01:11
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Det är knappast medelklassen som inte har råd att betala sina räkningar. Har man en inkomst till hushållet på 80k i månaden med två vuxna och två barn lever man fortfarande väldigt gott.

Det är de som redan hade det knapert som får det värre. Man prioriterar sin räkningar helt enkelt. Klassklyftorna bara ökar och ökar..

Har en bekant som var i Mall of scandinavia på black friday.
Han konstaterade att de ikke kreditvärdiga numera tycks vara stommen i ekonomin. O de handlar obekymrat på kredit..,
Citera
2022-12-21, 01:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Vi får nog gå långt tillbaka för att finna på folk med fötterna på jorden.
Jag klarade 90 krisen med att inte följa alla de råd som fanns, jag hade fått låna två mille inom 15 minuter, bara att skriva under! Jag gick till en annan bank och fick där efter mycket om och men låna en betydlig lägre summa då att dem tog inte i vilken luffare som helst.
Helt i min smak och att jag har aldrig ångrat detta.
Klart att jag kan vara mallig i mina mörka stunder men att fan att folk blir invallade i fållor som sedan faller igen och pressar, det är uträknat och att det blir en domino effekt som till slut slår på hela samhället då att det är så många näringar som lever helt på att pengarna dom ska rulla, inga pengar och att folk får gå.

De första brickorna faller nu.
Hur stor spridningen blir vet ingen.

Var dras det inbförst. Kaffe on the go? Företags event? Hotellnätter? Restaurang besök? Klädinköp? Bilbyte?
Citera
2022-12-21, 01:22
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
De enda jag tycker synd om är våra pensionärer med kass pension som bott i samma avbetalda hus i 30-40 år nu när elen blir skitdyr. Många har dålig koll på elförbrukningen samtidigt som de lär ha det varmt inomhus. Dessutom orenoverade och energislukande kåkar

Ja men att samtidigt så får man inte bara släppa!
Jag har detta i mitt liv och vete fan hur jag ska ställa mig till det.
Självgoda sossar vilka har kört grisfesten, fan i mig noll koll på det mesta dem släppte styrkulten redan för ja om de någonsin har haft något grepp om styret men att skrattat gott åt andra det har dem.

Att nu så har dem det inte så kul nej och att jag vet inte jag då jag måste se till mitt och de mina, kretsen av nära och kära den har dragits åt.
Citera
2022-12-21, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
ok. Men du kommer nog se värre problem än pensionärer med obelånade kåkar. Men de är det kanske inte synd om?
Har de belånat sig får de skylla sig själv till vid grad
Citera
2022-12-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Ja men att samtidigt så får man inte bara släppa!
Jag har detta i mitt liv och vete fan hur jag ska ställa mig till det.
Självgoda sossar vilka har kört grisfesten, fan i mig noll koll på det mesta dem släppte styrkulten redan för ja om de någonsin har haft något grepp om styret men att skrattat gott åt andra det har dem.

Att nu så har dem det inte så kul nej och att jag vet inte jag då jag måste se till mitt och de mina, kretsen av nära och kära den har dragits åt.
Vad fan babblar du om? Är du onykter?
Citera
2022-12-21, 01:25
Bannlyst
Älskar den här tråden, skadeglädjen riktigt lyser igenom
Citera
2022-12-21, 01:31
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Nu kommer ni få det ännu tuffare. EU skärper nämligen miljökraven.

https://sverigesradio.se/artikel/eu-overens-om-okad-utslappshandel?fbclid=iwar1pod8lg2ip1npjqlqmexehnb brbrlw0puhcafos3siausmcvcjulfec ge

Mat kommer bli dyrt dyyyyyrt
Citera
2022-12-21, 01:34
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
De första brickorna faller nu.
Hur stor spridningen blir vet ingen.

Var dras det inbförst. Kaffe on the go? Företags event? Hotellnätter? Restaurang besök? Klädinköp? Bilbyte?

Ja du ser.
Fy fan att framtiden den ser inte nå vidare ljus ut.

I Asien där satsas det på produktion. Det som vi överlät åt dem redan då på 70-talet.
Här så ska vi torka varandras rövar, det sk tjänstesamhället att köpa tjänster men för att köpa tjänster då behövs det kapital och kapitalet ska komma av tjänster men där allt färre äger råd till att köpa dem och finns det ens en sund marknad utan subventioner? Det måste finnas ett globalt sug för att kunna generera ett tillräckligt stort kapital.
Citera
2022-12-21, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det kostar 600 spänn om jag minns rätt att lämna över ett ärende till Kronofogden, men den summan läggs på skulden.
Men om skulden inte betalas in vet jag inte om den då faktureras den som anlitat kronofogden eller ligger kvar på den är skyldig pengar.
Det kostar 300, däremot är avgiften för utmätning 600.
Citera
2022-12-21, 01:41
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Tur att man aldrig lpnat en krona i hela sitt liv. Alltid cashat allt. Mat, krogen - you name it. Aldrig kredit. Och nu sitter man här, fet och trind och ser på medans världen ramlar ihop utanför. Var det värt det?

Jag undrar genuint. Var det värt det?
Citera
2022-12-21, 01:45
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Vad fan babblar du om? Är du onykter?

Nej, varför är du oförskämd?

Vad jag säger är att så som man har bäddat så får man också ligga!
Bara det för att man är äldre så får man inte bara släppa utan att man måste hänga med i tiden och min erfarenhet av den gruppen äldre som du har tagit upp är den att många av dom vart kvar på 80-talet vad gäller allt, dom lever i en bubbla.
Att man stänger inte ned och lutar sig gött bakåt vid 40-50-60 bast utan att det är då som man måste blicka framåt.
Citera
2022-12-21, 01:49
Medlem
Polis2010s avatar
Enligt reklamen så ska kärnfamiljen vara en färgad man och en svensk kvinna. Det är dessa som har mest pengar att röra sig med. De kör elbil och handlar soffor. Allt naturligtvis på kredit, leasing eller avbetalning. Vi vanliga nordbor är inte intressanta för storkapitalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in