2022-12-21, 07:14
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Ja du om du tror att en hund passar in i en barn familj är du född på fel sida av universum. En hundvalp kräver din tid nästan 24/7 tills dens är rumsren, man sover 2-3h åt gången för att springa ut å rasta så fort den gnäller.

Att ha en hund är miljontals gånger jobbigare än att ha en bebis.

Nog bättre att du läser på vem som ska ha en hund. Pensionärer och familjer med barn.. vilken seriös kenneln hade ratat den personen omgående skaffa en hamster vetja.

Vilken idiot skaffar hund för att barnen ska gå ut och gå med den? Barn kan inte fostra en hund och ännu mindre pensionärer det är det första man får lära sig hos seriösa kennlar. Iof köper jag endast hundar ämnade åt polisen och militären dvs stamtavlor med ”perfekta” MH värden och tävling i högsta IGP klass i hela släktet. Gå och lägg din blocket hund pajas

Om jag blir sjuk? Dödssjuk då eller? En hund klarar sig utan problem att ligga inne och gå korta raster runt huset tills man är frisk. för övrigt bor jag på landet. Unga människor med driv och vilja att träna hundar är de exakta egenskaperna normala kennlar söker. Antingen tränar aktivt i bruks eller är intresserade av bruks och ska börja.

Att sälja hundar till pensionärer gör man inte om man inte är desperat efter pengar, dom ligger på soffan hela dagarna med korta promenerandet ute. Totalt noll tränande förutom sitt och ligg som tar några dagar att träna in förutom.

Barnfamiljer? Vem tror du tar han och lär hunden? Oftast mannen, vad tror du mamman känner när hon får ta hand om barnen på egen hand eller vice versa, Visst det är roligt första veckorna, månaderna tills man inser att en hund är inte vuxen dörren 2-3 års åldern. Att en hund kräver träning exakt varje dag att din hund kan bli aggressiv för att du har barn som är dum i huvudet och tror det är leksaker.

Varför tror du hundar som säljs på facebook blocket kommer från mestadels barnfamiljer eller pensionärer som ”inte har tid” orkar inte plocka skit och piss längre för dom saknat noll träning i flera år.

Nu har jag haft både bebisar och hundvalp och jag kan säga att en hundvalp är lättare än en bebis. Att du måste ut med en valp och kissa under en kort period är inte jämförbart med en bebis. En människa kräver mer stöd under en längre period än en hund och om du får barn någon gång så ska du nog stålsätta dig för utmaningen
Citera
2022-12-21, 08:39
Medlem
FriedrunVonSchlitzs avatar
Pratas mycket om vad hundar klarade av förr, det är kanske inte riktigt det som är det viktiga?
Lite som att resonera om att det fanns folk som överlevde förintelseläger så det kan inte ha varit något problem vara där.
Vi kanske har gått till den allmänna förståelsen att även djur är en individ och inte en sak och därför bör behandlas som sådan.
Har man inte haft djur själv är det kanske svårt att verkligen förstå att dom är individer och kännande varelser.
Vet inte hur pass vanligt det är men enligt diverse nyhetsartiklar var det många som skaffade hund när dom jobbade hemma under pandemin och nu vill dom bli av med den..
Folk är verkligen idioter.
Citera
2022-12-21, 08:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrunVonSchlitz
Pratas mycket om vad hundar klarade av förr, det är kanske inte riktigt det som är det viktiga?
Lite som att resonera om att det fanns folk som överlevde förintelseläger så det kan inte ha varit något problem vara där.
Vi kanske har gått till den allmänna förståelsen att även djur är en individ och inte en sak och därför bör behandlas som sådan.
Har man inte haft djur själv är det kanske svårt att verkligen förstå att dom är individer och kännande varelser.
Vet inte hur pass vanligt det är men enligt diverse nyhetsartiklar var det många som skaffade hund när dom jobbade hemma under pandemin och nu vill dom bli av med den..
Folk är verkligen idioter.
Ett mycket klokt inlägg!

Att klara av en sak är inte likställt med att det är bra eller bör uppmuntras.
Citera
2022-12-21, 10:01
Avslutad
Nej, man lämnar inte hunden utan rastning i 8 timmar.

Tänk att själv behöva hålla dig från att uträtta dina behov i 8 timmar.

Antingen åker man hem på lunchen och går ut med hunden eller så skaffar man en rastvakt som kan gå med hunden.

Djur förtjänar bra liv. Kan man inte ge dom det ska man inte ha djur.
Citera
2022-12-21, 10:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag fattar inte ens hur man kan tänka sig att låsa in en hund ensam 4 timmar/dag. Helt sjukt.

Hund borde man bara få ha om man kan vara med den hela tiden. Enda är om man ibland behöver åka iväg och göra något så den kanske får vara ensam 1-2 timmar, 1-2 ggr/vecka.

I annat fall så borde man se till att man har minst 2 hundar så de kan hänga med varandra.
Medhåll. Särskilt skulle jag vilja säga att de första tre månaderna ska man vara med hunden hela tiden, uppfostra den så att säga och visa den att detta är ditt hem och här är du trygg.
Det är ju bebisar man får med sig hem från kenneln.
Citera
2022-12-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nu har jag haft både bebisar och hundvalp och jag kan säga att en hundvalp är lättare än en bebis. Att du måste ut med en valp och kissa under en kort period är inte jämförbart med en bebis. En människa kräver mer stöd under en längre period än en hund och om du får barn någon gång så ska du nog stålsätta dig för utmaningen

Har både så vet exakt vad jag pratar om, haft både hundvalp och bebis på samma gång även. En hund kräver ofantligt mycket mer men det fattar ju förstås inte en person som ser hundar som sällskap djur när dom är avlade för helt andra saker primärt. Skaffa dig en hamster istället.
Citera
2022-12-21, 10:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittHederligaSmet
Hehe Jag kom precis på att jag var en hund översittare när vi skaffade en.
Glömde totalt att man absolut inte ska lämna dom ensamma, var dåligt informerad. Kanske lämnade den 9 timmar per dag. Den blev jävligt hängig och deppig sen när man skulle promenera.
Jag var verkligen inte redo att ha en hund.
Fy fan. Att du ens vågar erkänna det i denna tråd. ^_^

Men det är bra att du lärde dig något av det. Synd bara att ett djur var tvungen a offra sig..
Citera
2022-12-21, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Hahaha, humor! Jag antar att du inte haft en bebis? Hundar är lite krävande första tiden men det går ganska snabbt över och alla i familjen vet och anpassar sig till detta. Sen är det färdigt med det och hunden blir som en extra familjemedlem. Är rimligt att gå en kurs med hunden, en kväll i veckan. Är det mycket?

Det är en väldigt bra sak att ha hund i barnfamilj, för barnen lär sig förstå och respektera djur, kan växa i ansvar och ta hand om djuret och lär sig slutligen att hantera att djuret dör. Det är ovärderliga erfarenheter att ha med sig ut i livet.

Det är lika bra att du erkänner att du är lat och kommer plåga en hund för att du vill leka med den.

Lat? Ja man väljer inte en renrasig schäfer med stamtavla i högsta igp klassning om man nu vill chilla i soffan.

Så du tror att man ”tränar” en hund i 2 månader för att sedan är dom klara resten av livet? Herregud ta bort dina djur omgående. Att träna de vanligaste kommandona tar mindre än 2 veckor med träning. Att träna koppel tar mindre än en månad. Att gå utan koppel bredvid en aka fot mindre än en månad.

Du är ju totalt efterbliven om du tycker hunden är ”färdig” när den knappt fyllt halvåret. En hund tränar man tills den dör dvs 10-15 års tid varje dag inte nån månad i valp åldern. Medans min hund har det lugnt och bra under dagarna tränar vi exakt varje dag mentalt och fysiskt gör du det? Varje dag knappast din tomte. extremt få personer som faktiskt tränar sina dagligen och aktivt med varierande arbeten. Att få hundar att sitta fint vid matskålen är inte träning det är ett inövat beteende till slut.

Min nya schäfer är nu drygt 1 och ett halvt år kan samtliga vardags kommandon samt lydnad till föraren som har ”kopplet” teckenspråk för samtliga kommandon är snart inlärt med. Men lycka till ”experten”
Citera
2022-12-21, 10:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du haft en cocker?
Vi har en och det är en aktiv ras som absolut inte vill vara ensam hemma några längre tider. Är vi borta längre tid (3-4 timmar) så har hunden fått en lång promenad på minst 1 1/2 timme innan och gärna någon form av mental träning.

Hundar är ett heltidsjobb att ta hand om och gillar man inte att vara ute och promenera i minusgrader, när det regnar ute och är allmänt skitväder så skaffa akvariefiskar istället.

Det man också måste tänka på innan man skaffar hund är att fundera hur ens liv ser ut om 10-15 år, hunden ska passa in då också.
Min mamma hade en cockerspaniel. Uppenbarligen är cockerspaniels liksom alla andra hundar personligheter, men ni gjorde ju rätt när ni kollade hur hunden mådde och kanske måste den ut på en lunchpromenad varje dag. Vi behövde inte det.

Nej, hundar är inte ett heltidsjobb, inte för oss som är uppväxta på 1970-talet och har vettiga perspektiv på verkligheten. Inte ens barn över 5 är ett heltidsjobb. Du använder ord slarvigt.
Citera
2022-12-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Förr i tiden var det inget konstigt alls att spöa sina barn eller sin fru heller. Senare kom man på att det inte riktigt var rätt väg att gå, på samma sätt som man kom på att hundar har rätt stora behov av både social stimulans, skita och pissa var fjärde timme.

Ja alltså med hunden har du rätt men att det blivit bättre med din första jämförelse vettefaan😅
Citera
2022-12-21, 12:04
Medlem
Jag tycker personligen att det inte är något problem för en hund som har ett varmt utrymme att gå in till med mat och vatten samt möjligheten att gå ut fritt i en hundgård på dagarna.
Lämna inte hunden i en lägenhet 8 timmar för då hoppas jag att personen själv blir inlåst utan möjlighet att skita eller pissa på 8 timmar så den lär sig!

Men helt klart får man en jobbig hund om den är för ofta i en hundgård. Många bra exempel på jakthundar i norr som är 24/7 i hundgård. Lite tragiskt kan jag tycka för de behöver vara med sin familj
Citera
2022-12-21, 16:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Har både så vet exakt vad jag pratar om, haft både hundvalp och bebis på samma gång även. En hund kräver ofantligt mycket mer men det fattar ju förstås inte en person som ser hundar som sällskap djur när dom är avlade för helt andra saker primärt. Skaffa dig en hamster istället.

Du kanske blandar ihop barnet med hunden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in