2022-12-21, 01:14
Avslutad
Nej det är inte normalt att lämna hunden ensam i en bostad 8 timmar, det var inte normalt förr heller. Fast å andra sidan delade man inte säng med hunden förr heller utan det fans något som hette hundkoja. Att man numera slår på TV:n och lämnar hunden hemma 8-10 timmar medan man är på jobbet borde vara olagligt. Skaffa katt om ni inte är mogna för en hund och tycker det är jobbigt att åka hem under lunch eller liknande för att titta till eller rasta hunden.
Citera
2022-12-21, 01:22
Medlem
mensverkets avatar
Samma gäller katter. 4 timmar.
Sen om någon vågar/orkar anmäla sin granne är en annan sak.
Citera
2022-12-21, 02:37
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag fattar inte ens hur man kan tänka sig att låsa in en hund ensam 4 timmar/dag. Helt sjukt.

Hund borde man bara få ha om man kan vara med den hela tiden. Enda är om man ibland behöver åka iväg och göra något så den kanske får vara ensam 1-2 timmar, 1-2 ggr/vecka.

I annat fall så borde man se till att man har minst 2 hundar så de kan hänga med varandra.

Men, håll käften.
Folk är så överdrivet känsliga när man snackar djur. 4 timmar ensam klarar en hund.

Du snackar ju bara massa skit. Menar du på en riktigt att hunden endast ska vara ensam 4 timmar på en hel vecka? Sök hjälp
Citera
2022-12-21, 02:47
Medlem
Skaffar du en hundvalp tänk på att det är din bebis ca 1 år 24/7.
Man klarar inte en hund om man är ensam och har jobb tyvärr. Hunddagis kanske isf.
Citera
2022-12-21, 02:49
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Ja du om du tror att en hund passar in i en barn familj är du född på fel sida av universum. En hundvalp kräver din tid nästan 24/7 tills dens är rumsren, man sover 2-3h åt gången för att springa ut å rasta så fort den gnäller.

Att ha en hund är miljontals gånger jobbigare än att ha en bebis.

Hahaha, humor! Jag antar att du inte haft en bebis? Hundar är lite krävande första tiden men det går ganska snabbt över och alla i familjen vet och anpassar sig till detta. Sen är det färdigt med det och hunden blir som en extra familjemedlem. Är rimligt att gå en kurs med hunden, en kväll i veckan. Är det mycket?

Det är en väldigt bra sak att ha hund i barnfamilj, för barnen lär sig förstå och respektera djur, kan växa i ansvar och ta hand om djuret och lär sig slutligen att hantera att djuret dör. Det är ovärderliga erfarenheter att ha med sig ut i livet.

Det är lika bra att du erkänner att du är lat och kommer plåga en hund för att du vill leka med den.
Citera
2022-12-21, 03:01
Medlem
Men lämnar inte sin hund ensam hemma, det är djurplågeri, har man dock mer än en hund tycker jag det känns mer okej i regel.
Citera
2022-12-21, 03:23
Medlem
Lol detta är inte ovanligt alls och finns många "soffhundar" klarar dom det? Jaaa 😂😆 har dom ett roligt liv? Nej men det finns det många som inte har.

Alternativ skaffa en till hund så den åtminstone har sällskap.
Citera
2022-12-21, 03:42
Medlem
Hehe Jag kom precis på att jag var en hund översittare när vi skaffade en.
Glömde totalt att man absolut inte ska lämna dom ensamma, var dåligt informerad. Kanske lämnade den 9 timmar per dag. Den blev jävligt hängig och deppig sen när man skulle promenera.
Jag var verkligen inte redo att ha en hund.
Citera
2022-12-21, 04:20
Medlem
volvo 240s avatar
Det är skitsnack. Hundarna är väldigt individuella. Endel kan säkert behöva gå ut var fjärde timme men min senaste ofta ville hon bara gå ut en gång om dagen . Hon sa alltid till mig när ohn ville ut och jag var alltid hemma så man märkte ju mönstret. Gick ju oftast u t med henne ändå men inte gjorde hon ifrån sig inte. Bara man går ut för säkerhets skull före och efter jobbet så bör det vara lugnt. MEn individuellt som sagt.
Citera
2022-12-21, 04:43
Medlem
Folk överdriver så in i helvete ALLA hundar kanske inte fixar 8h själv, mina tex går och lägger sig och sover när ingen är hemma, sommartid brukar dom vara ute på gården med möjlighet att gå in och lägga sig i hundhus.

Har kameror både inne och ute så ser vad som sker hemma även när vi är borta. En schäfer & två golden så inte direkt några slöhögar
Citera
2022-12-21, 05:25
Medlem
zombie-nations avatar
Jag delar hund med en kompis. Vi ses ändå hela tiden. Hon har energi att gå långt och jag har tid hemma.

Småhundar kissar hela tiden. Vår bajsar en gång om dagen och kissar två gånger. Man får lirka så hon kissar oftare. Men det är ju för sällskapet hon inte ska vara själv.

De behöver stimulans. Var trött och somnade på dagen. Hon väckte och ville leka. Jag ides inte så hon försökte busa med unga katten. Fick dåligt samvete vi var så trötta. Man bör tänka så, att inte låta hunden ha tråkigt för ofta.
Citera
2022-12-21, 06:08
Medlem
Zoologens avatar
Man kan inte bara skaffa hund för att man "vill". Hundens behov går alltid före ditt. Det är en idiotisk ide att tro att en hund, som är ett flockdjur, mår bra av att vara ensam en hel dag.
Det är en annan femma om du hittar en pålitlig hundvakt, t ex en pensionär som sitter ensam om dagarna, som vill gå ut med din hund. En liten pensionärsgumma kanske inte heller går lös och stjäl i din lägenhet. Att få ett svart tillskott till pensionen är väl också bra.
Eller så skaffar du en eller två katter som kan ha kul ihop när du är på jobbet.
Senast redigerad av Zoologen 2022-12-21 kl. 06:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in