2022-12-20, 22:22
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Tyvärr så går det ut över dem som har skött sin ekonomi, då det påverkar hela samhället om det är väldigt många. Men ja de som har lånat och sett det som gratispengar de har jag svårt att tycka synd om. Så extremt ekonomiskt ansvarslöst, och svinigt beteende då folk år efter år medvetet låtit bli av att amortera mer de behöver. Har man tagit lån så ska man leva på vatten och bröd tills lånet är betalt, lån ska kosta och man ska försöka betala tillbaka så fort som bara möjligt. Så räntan ska vara hög (mycket högre än nu) och även amorteringskraven ska vara högre. Amortering på minst 0,5% av lånet varje månad.

Håller väl egentligen med, men så fungerar inte kapitalismen dessvärre. Utan billigt lånade pengar hade vi varit ett U-land.

Nu kanske i blir det ändå, men vi hann bygga upp samhället och infrastrukturen åtminstone 🫣👍🏼

Du måste se sambandet, även du har haft högre lön för att andra fått låna och levt rövare. Det är kapitalism, vare sig man gillar det eller inte.
Citera
2022-12-20, 22:26
Medlem
glajarns avatar
Man är ju inte direkt förvånad. Folk som har lånat mer än dom klarar av att betala av. Är många som kommer fånen chock när dom öppnar elräkningen I Januari
Som man bäddar får man ligga
Citera
2022-12-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag skulle säga att det enda som är acceptablet att låna till för en privatperson är studier samt inköp av bostad. Möjligtvis även större investeringar i huset som till exempel värmesystem, men sådant borde bufferten egentligen täcka. Köksrenoveringar och annat TM-trams ska man spara till, annars så ska man bo i hyresrätt. Jag ser gärna krav på att bolån skall amorteras på 30 år i kombination med räntor på 10 procent. Det skulle kyla av den ängsliga medelklassen en smula.

Många har lånat upp sig på husen för att köpa Epa och a-traktor till ungarna. Vi hade över 50 000 st registrerade Epa traktor under oktober månad.
Citera
2022-12-20, 22:44
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Tur man är privatekonomiskt smart. Jag har fortfarande en marginal på 10 000 i månaden trots att jag unnar mig det jag vill ha. Hyreshöjningen verkar bli runt 4%, så 270kr mer i månaden för min trea. Elen ingår som en del i fakturan för hyran. Den har varit stabil på 300kr i månaden som vanligt trots egen tvättmaskin och tumlare som nyttjas flitigt. Mitt hyresbolag måste fixat ett riktigt bra elavtal.

Dagens unga får problem trots att de fått ALLT serverat av föräldrarna. Lägenhet, jobb, arv etc. Jag fick inget av mina föräldrar.

Elen som ingår i hyran är ovanligt. Vanligare att elen betalas av hyresgästen själv. Så att jämföra dig med andra och kalla dem idioter bara för att de inte har elen inbakad i hyran eller bara fick 4% hyreshöjning är bara jävligt dumt. Du har inte varit smart för det går att vara mer smart än vad det du skryter om men det tänker jag inte berätta för dig här.

Citat:
Ursprungligen postat av klicken89-6
Jag kommer ihåg smällen för 30 år sen och då hade inte vanligt folk så mkt skulder som idag .
Folk som blev arbetslösa hade på den tiden 90 % av sin lön sen sen sänkte dom till 80%.
Den lågkonjunkturen satt i länge många som blev arbetslösa och var lågutbildade fick aldrig nåt jobb igen .

90% av vad?
Senast redigerad av Klappasäften 2022-12-20 kl. 22:48.
Citera
2022-12-20, 22:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Föga förvånande med alla idioter som ska renovera köket var femte år och som har fläskigaste leasingbilen bunden på tre år samt att de använt bostaden som bankomat för thailandsresor.

Tror snarare det är hyresrättsfolket med blancolån och konsumtionskrediter detta i huvudsak handlar om. Jag har sett över 100 avsnitt av lyxfällan så jag vet vad jag talar om!
Citera
2022-12-20, 22:52
Avslutad
Bra att inkasso går med lien över dessa systemnegrer. Det är skrämmande att folk slår sig över bröstet över hur jävla skuldsatta de minsann är, hur kan denna slavmentalitet ha lyckats slå rot så hårt? Vad är det för liv att konstant behöva hassla med sina lån för att flytta runt sina småsmulor? Vita negrer i kedja som kysser massas stövlar och dessutom ber om applåder… Vämjeligt.
Citera
2022-12-20, 23:03
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tror snarare det är hyresrättsfolket med blancolån och konsumtionskrediter detta i huvudsak handlar om. Jag har sett över 100 avsnitt av lyxfällan så jag vet vad jag talar om!
Jag håller med om att det mest är hyresrättsfolk i Lyxfällan, men så var det inte under programmets första säsonger. Jag tror personligen att det beror på låga räntor i kombination med hög skitnödighet hos överbelånade låtsasmiljonärer. Vad skulle grannarna, padelgänget och kollegorna säga om herr överbelånad var med i Lyxfällan?
Citera
2022-12-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag är nästan i samma sits bortsett från ett bostadslån jag nog kan casha ut mig ur.

Det var absolut in te värt det för mig, har jobbat för mycket och lånat för lite.
Jag håller med. Jag har medvetet valt en mindre BR som inte ligger i de allra attraktivaste områdena. Jag har inga lån på den, men vad får man för det? Ingenting är svaret. De som valt att jobba med maximal hävstång och skuldsatt sig har varit vinnare och kommer att vara det. Den viktigaste prioriteten för politikerna kommer att vara att se till att bolånetorskarna överlever och att Svensson kommer igenom den här perioden med bara lite blåmärken. Om något år är vi tillbaka på nollräntor igen och festen fortsätter. Det är för många som vinner på låga räntor för att det skall kunna bli en återgång till en mer konservativ syn på pengar. Vad gäller Di:s artikel så står det en fördubbling, men då skall man komma ihåg att man kommer från en period med extremt låga räntor och stimulansåtgärder under pandemin där folk inte heller kunde bränna pengar på resor och nöjen. Jag vet inte om företag inkluderas i artikeln, men många bagerier, kvartersrestauranger och liknande kommer att få det svårt. Små marginaler och kraftigt höjda elpriser gör det nog svårt för dem att verka.
Senast redigerad av sacramento 2022-12-20 kl. 23:22.
Citera
2022-12-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja, jag tror också det. De som har lånat till boendet har fått sin ekonomi genomlyst av banken där det räknas på höga räntor. Problemet blir om ekonomin störtdyker och det blir massuppsägningar. Det är först då det blir stora problem med bolånen. Att bo i en någorlunda nyproducerad hyresrätt kan vara rejält dyrt. Det är många som klagar på inflationen, men de flesta lever rätt så oberört.
Citera
2022-12-20, 23:32
Medlem
Nu mår psykopaterna i tråden.. skadeglädjen är den enda sanna glädjen? Ena stunden är det maggan och co fel, och nu är det svenska folket som är idioter bla bla bla

Hade ni själva levt på marginalen så hade ni varit i samma sits.. det går ínte att komma ifrån, hur man hamnar på marginalen har olika orsaker..

Men i slutändan så är det en liten del av svenska befolkningen som hamnar hos inkasso.. men runka på ni sjuka jävlar!
Citera
2022-12-20, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Tyvärr så går det ut över dem som har skött sin ekonomi, då det påverkar hela samhället om det är väldigt många. Men ja de som har lånat och sett det som gratispengar de har jag svårt att tycka synd om. Så extremt ekonomiskt ansvarslöst, och svinigt beteende då folk år efter år medvetet låtit bli av att amortera mer de behöver. Har man tagit lån så ska man leva på vatten och bröd tills lånet är betalt, lån ska kosta och man ska försöka betala tillbaka så fort som bara möjligt. Så räntan ska vara hög (mycket högre än nu) och även amorteringskraven ska vara högre. Amortering på minst 0,5% av lånet varje månad.

Det går väl ut över alla. De som skött sin ekonomi har ju en förutsättning att klara sig.

Dom som inte gjort det kommer ju gå under
Citera
2022-12-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleePy1
Nu mår psykopaterna i tråden.. skadeglädjen är den enda sanna glädjen? Ena stunden är det maggan och co fel, och nu är det svenska folket som är idioter bla bla bla

Hade ni själva levt på marginalen så hade ni varit i samma sits.. det går ínte att komma ifrån, hur man hamnar på marginalen har olika orsaker..

Men i slutändan så är det en liten del av svenska befolkningen som hamnar hos inkasso.. men runka på ni sjuka jävlar!
Det handlar inte om att leva på marginalen.

Det handlar om de som skuldsatt sig över öronen och levt gott på andras bekostnad, och som nu inte bara hamnar under marginalen, de hamnar på minus så att de varken kan betala eller har något över att leva på.

Alltså ännu mer lever på andras bekostnad eftersom de kommer att försörjas på existensminimum och de som lånat ut inte får tillbaka.

Inkasso kommer när marginalen är passerad sedan länge.

Det är inte bara synd om de som hamnar i bankirens rävsax, det är många andra som drabbas också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in