• 1
  • 2
2022-12-20, 13:47
Medlem
Tänkte dela med mig av erfarenheterna kring Mobidoctor.eu

Anledningen till att jag sökte mig till dem var att dom marknadsförde att dom kunde skriva ut recept på semaglutid som är ett viktminskningspreparat.

Konsultationen kostade ca 300kr. Fick vänta ca 1 timme på tid, och när jag väl fick tiden tog det 6 minuter av diskussion innan sessionen var klar.
Jag blev även ombedd att maila aktuella blodprover vilket jag av en händelse hade tagit och fått rapport på samma dag, så det gick fort.

Två timmar senare fick jag receptet.

Glad i hågen tog jag mig med mitt digitala recept till Apoteket Hjärtat, men där blev det direkt kalla handen. Dom behövde receptet på original.

Även om alla uppgifter stämmer på receptet med vad som krävs i Sverige av EES-recept utfärdade i ungern så vill läkemedelsverket att alla EES-recept är utskrivna på receptblankett på papper. Epost faxade eller telefonrecept duger icke.

Här finns reglerna:
https://www.lakemedelsverket.se/4ae2...nisk-sprit.pdf

På sidan 53 framgår det tydligt att utländska recept skall vara utfärdade på papper.

Jag har nu bett Mobidoctor om ett pappersrecept. Återkommer i tråden med vad som händer.
Citera
2022-12-20, 14:18
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissedogg

Anledningen till att jag sökte mig till dem var att dom marknadsförde att dom kunde skriva ut recept på semaglutid som är ett viktminskningspreparat.

Konsultationen kostade ca 300kr. Fick vänta ca 1 timme på tid, och när jag väl fick tiden tog det 6 minuter av diskussion innan sessionen var klar.
Jag blev även ombedd att maila aktuella blodprover vilket jag av en händelse hade tagit och fått rapport på samma dag, så det gick fort.

Glad i hågen tog jag mig med mitt digitala recept till Apoteket Hjärtat, men där blev det direkt kalla handen. Dom behövde receptet på original.

Även om alla uppgifter stämmer på receptet med vad som krävs i Sverige av EES-recept utfärdade i ungern så vill läkemedelsverket att alla EES-recept är utskrivna på receptblankett på papper. Epost faxade eller telefonrecept duger icke.

Här finns reglerna:

På sidan 53 framgår det tydligt att utländska recept skall vara utfärdade på papper.

Jag har nu bett Mobidoctor om ett pappersrecept. Återkommer i tråden med vad som händer.
Hur tog du de blodprov de ville ha?
Citera
2022-12-20, 15:29
Men vadå, går det då inte bara att skriva ut ditt recept på ett A4 papper?

Då är ju ditt recept på ett blankt papper?
Eller vill dom ha original med stämplar och skit?

Edit:
Aha ok, "Receptblankett"

Men efter lite google för att få en överblick så ser ju dessa blanketter ut som att dom utan problem kan finnas på PDF. Då blir det ju bara att skriva ut receptblanketten?

Vart bor du? gå till ett Apotek med ditt utskrivna recept i förorten om det finns en sådan där du bor.
Oddsen är större för dig att dom okejar och inte är ultra paragraf ryttare som en tjurig kärring på dom hederliga apoteken.
Senast redigerad av El0l 2022-12-20 kl. 15:36.
Citera
2022-12-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Hur tog du de blodprov de ville ha?

Jag hade ett pågående ärende för ungefär samma sak med kry, och dom utfärdade en remiss för blodprovet, så det blev klart samma dag som jag provade lyckan med Mobidoctor.
Citera
2022-12-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Men vadå, går det då inte bara att skriva ut ditt recept på ett A4 papper?

Då är ju ditt recept på ett blankt papper?
Eller vill dom ha original med stämplar och skit?

Edit:
Aha ok, "Receptblankett"

Men efter lite google för att få en överblick så ser ju dessa blanketter ut som att dom utan problem kan finnas på PDF. Då blir det ju bara att skriva ut receptblanketten?

Vart bor du? gå till ett Apotek med ditt utskrivna recept i förorten om det finns en sådan där du bor.
Oddsen är större för dig att dom okejar och inte är ultra paragraf ryttare som en tjurig kärring på dom hederliga apoteken.

Problemet är att babbeapoteken inte har semaglutid i lager. Det är extrem brist och bara 2-3 apotek i hela sthlm har det hemma... annars hade jag kört babbe direkt.
Citera
2022-12-20, 17:39
Medlem
Uppdatering: babbeapoteket accepterade det utskrivna receptet utan problem. Dock utan att ha semaglutid i lager. Prel lev mellandagarna. Han ringer när det kommer in. Fortsättning följer.
Citera
2022-12-20, 18:24
Medlem
Citat:
Uppdatering: babbeapoteket accepterade det utskrivna receptet utan problem. Dock utan att ha semaglutid i lager. Prel lev mellandagarna. Han ringer när det kommer in. Fortsättning följer.

Ok, så preparatet var alltså restnoterat men du valde hellre att trasha det aktuella apotekets rykte istället 👎
Det bästa är att du reducerar ditt dagliga kaloriintag till 1000 kcal/dag och då kommer du inte att behöva härja ang restnoterade läkemedel eller ”babbar”. Inspirera gärna dig själv genom att kolla dr Now’s program på youtube 😉
Citera
2022-12-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Ok, så preparatet var alltså restnoterat men du valde hellre att trasha det aktuella apotekets rykte istället 👎
Det bästa är att du reducerar ditt dagliga kaloriintag till 1000 kcal/dag och då kommer du inte att behöva härja ang restnoterade läkemedel eller ”babbar”. Inspirera gärna dig själv genom att kolla dr Now’s program på youtube 😉

Här ska inte trashas några rykten. Jag visste redan att dom inte hade det i lager, i princip inga apotek har det ändå.

Jag återkommer med uppdatering.
Citera
2023-03-05, 10:20
Medlem
Uppdatering: tillgången på ozempic är fortfarande svår och jag har inte hört ngt från apoteket.

Valde att inte vänta längre och gick med i appen yazen istället. Mkt mer seriös och kör nu ozempic 1mg sen en tid tillbaka.
Citera
2023-12-26, 17:54
Medlem
Citat:

Här finns reglerna:

Hur gick det sen?
Citera
2023-12-26, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girl12345
Hur gick det sen?

Kör fortfarande yazen. Switchar mellan ozempic och trulicity beroende på vad som finns. Tycker trulicity funkar bättre.

Dock ingen mirakelmedicin men det kanske är underförstått.
Citera
2023-12-27, 21:14
Medlem
Citat:
Kör fortfarande yazen. Switchar mellan ozempic och trulicity beroende på vad som finns. Tycker trulicity funkar bättre.

Dock ingen mirakelmedicin men det kanske är underförstått.

Jag menar hur gick det med EU apo läkare? Fick du aldrig hjälp där sen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in