2022-12-20, 13:36
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
De är ju eljest, åk och dö i Ukraina så farfar kan äta hotdogs i sin gamla Lada https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1605131147691937794
Men förihelvete, jag vet inte ens vad man kan skriva, fyfan
Citera
2022-12-20, 13:37
Avslutad
Jag har kollat lite Youtubekanalen Russian media monitor (rekommenderas).
Av alla idioter sticker Solovyov ut som den galnaste.
Han uppfyller alla kriterier på en mängd allvarliga psykiska sjukdomar som paranoja, grandios självbild, schicofreni. Alla kan se att han är skvatt galen. Alla kan se att han borde tas in på sluten psykiatrisk vård

Han dillar på fullt allvar om att hela den att civilicerade världen består av pedofiler, homofiler, nazister och allt annat depraverat,perverst och ondskefullt. På riktigt. Kolla själva.

Här har vi en sjuk människa som vissa människor i denna tråd tar på allvar. Säger allt om dem. Endera driver de med trådstartan eller så lider de av ovan nämnde psykiska tillstånd.

Jag har svårt att se att detta krig kan sluta utan global katastrof eftersom de politiska och militära makthavarna i Ryssland liknar Solovyov.
Senast redigerad av jonkebonke 2022-12-20 kl. 13:39. Anledning: Felstavning
Citera
2022-12-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tror det är du som är naiv. CIA har en statsbudget på nivå med Rysslands militärbudget, och de var uppenbarligen inblandade (Nuland-samtalen, McCain var och talade på Euromaidan). CIA har en lång historik av att stödja anti-ryska rörelser i ryska närområdet. USA har stöttat säkert 10 statskupper under de senaste 50 åren.

Matlock, USAs Moskva-ambassadör, har också kallat det en USA-stöttad statskupp. Är han också naiv?

DEt stämmer inte. Hela NIP hade för 2022 65 miljarder dollar och CIA anses efter Snwodens läcka få cirka 30 procent av hela NIP. Så CIA har en budget på cirka 20 miljarder dollar 2022. Ryska militärbudgeten är på 70 miljarder dollar 2022.

Problemet är vad som redovisas och inte redovisas. I ryska fallet så försvinner delar i korruption. Men ryska militären har lång större budget och mindre del av världen att vakta jmf med CIA.

Rena statskupper - färre de senaste 50 åren. Däremot fler Regime change.
Citera
2022-12-20, 13:40
Medlem
Citat:
Tror det är du som är naiv. CIA har en statsbudget på nivå med Rysslands militärbudget, och de var uppenbarligen inblandade (Nuland-samtalen, McCain var och talade på Euromaidan). CIA har en lång historik av att stödja anti-ryska rörelser i ryska närområdet. USA har stöttat säkert 10 statskupper under de senaste 50 åren.

Matlock, USAs Moskva-ambassadör, har också kallat det en USA-stöttad statskupp. Är han också naiv?

Nu är du ute på djupt vatten, är du medveten om att Ryssland spenderat mycket pengar för att göra både USA och många andra Europeiska länder politiskt instabila?
Det har spenderat mycket pengar för att stödja ytterligghetspartier och smutskasta sittande regeringar genom åren.
T.ex. så skulle nog inte dagens svenska riksdag se ut som den gör idag utan Ryssk påverkan, samma sak med valen i USA finns nog stora frågetecken om Trump skulle ha vunnit valet 2016 utan Ryssk inblandning.
Men du anser väl att det vore OK om Finland och Danmark invaderat Sverige p.g.a utgången av valet eller att Canada och Mexiko gått ihop och anfallet USA p.g.a Trumps vinst.
Även Sverige försöker i bland öppet eller bakom kulliserna påverka val och politik i olika länder.
Men det är en enorm skillnad mot att gå in med militär i ett grannland vilket Ryssland gjorde först 2014 och nu 2022.
Citera
2022-12-20, 13:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Rysk stats-media har kört narrativet ett tag att Polen förbereder ett anfall mot Ukraina för att utöka sitt territorium...

Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Foliehattar tror att Polen och Ryssland ska besluta om att dela upp Ukraina när staten fallerar.
Har något att göra med historia...

Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
En av alla feberdrömmar Pro ryssarna fått för sig för att rättfärdiga sitt stödjande av rysk terrorism.

Jag förstår. Som så mycket därifrån är det helt bisarrt.

Bygger de detta på något konkret? En polsk blogg eller en film eller en ett ansiktsuttryck på en polsk minister?
Citera
2022-12-20, 13:43
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Min tolkning är att de inte trodde det, men att det fanns en chans för en snabb fred. Dvs Zelensky skulle säga, ok ok nu implementerar vi Minsk snabbt som fan och vi släpper på vattnet i Krim, osv. Eller allra helst en instabil ny regering, som kaosar vidare precis som Ukraina alltid gjort. Det som de hade kunnat göra hade varit att hjälpa en ukrainsk militärdiktatur att hålla ordning på befolkningen i en övergångsperiod. Ukraina hade blivit en kristen version av Turkmenistan ett tag. Jag tror den ryska strategin är att det ska vara lite kaosigt och oroligt i deras närområde. Söndra och härska. Deprimerande.

Det kan ha varit så här. Ryssland visste inte vad som pågick i dessa biolabs. Men de ansåg att USA var fientliga. Ingen stat vill ha en massa biolabs drivna av en fientlig makt i sitt närområde, speciellt inte en nation som är världens överlägset ledande biotech-forskningsledare. Man kan ju forska fram något som slår hårdare mot slaver än mot icke-slaver. Jag tror dock inte det var en huvudorsak till kriget. Jag saknar läsning om exakt vad man vet om dessa biolabs, det mesta är skrivet av foliehattar. Det kan också vara så att USA ville ha denna konflikt, och helt enkelt drev dessa biolabs för att de visste att det var provokativt.
Som sagt.
Du kommer ut som fullfjädrad foliehatt som ensidigt driver alla Kreml:s "talking-points" efter att, initialt, ha försökt framstå som "neutral" och "balanserad".
Be gone.
Citera
2022-12-20, 13:44
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Varför skulle man driva ett farligt biolab i ett annat land som angränsar till "fienden"?
Det är som du säger foliehattar som förvrider fakta om att USA finansierar forskningsprojekt, via olika organisationer. Räknar du Karolinska, Uppsala universitetssjukhus och Sahlgrenska som farliga biolab?

Sen får du förklara hur man möjligen skulle kunna programmera virus/bakterier som kan särskilja på människors nationalitet. Har ryssar så unikt DNA att man kan få virus att välja rätt?
Ska ukrainare döda sig själva och alla andra slaver bara för att likvidera ryssar åt USA?
Människor har knullat runt och förökat sig i tusentals år, få har förhållit sig till landsgränser när det vankas samlag.

Läs på lite själv om de där biolabben, jag har inte intresserat mig mycket för det. De har en annan historik än Sahlgrenska. Jag vet lite om biologi. Jag tror det är hypotetiskt möjligt att skapa något som slår hårdare mot slaver, men det blir inte diskret, slår bara mot slaver. I krig kan du använda dem, och därefter sätta in förband som består av en helt annan etnicitet (t ex bara färgade, eller bara koreaner, eller whatever). Ukrainare är tillräckligt lika slaver för att man ska kunna använda dem som försökspersoner. Men jag tror det är en detalj i kriget så inte där man ska fokusera där på det stora hela. Det är bara ett av flera exempel på små pay-offs ryssarna fick vid Kiev-offensiven.
Citera
2022-12-20, 13:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Tror du har missat lite vad Ukraina är. Det är inte en normal demokrati. Läs denna t ex:
https://www.cairn.info/revue-revue-internationale-d-intelligence-economique-2010-1-page-119.htm

Notera att den var publicerad samma år som Ukraina stod på höjden av sin demokrati, år 2010.

Eller t ex när man röstade om vad man skulle göra när Yanukovich flytt 2014:
“Oleg Tsarev described at length the extreme pressure the deputies were put under during the Verkhovna Rada voting: “I called my friend Vitaly Grushevski. He did not respond. Then I called his aide, who told me that Grushevski has been beaten up next to the Parliament. They have taken voting cards from some deputies and started voting on their behalf. It is possible that some deputies from whom the cards have been taken are locked up somewhere in the Rada. There is no Symonenko (Communist Party of Ukraine –DP), nor many other deputies, who were beaten up earlier, in the Rada.*“ (https://www.strifeblog.org/2018/09/26/strife-feature-elites-and-activists-in-donetsk-before-the-armed-conflict/ )

Bananrepublik är ju bara förnamnet.
Mycket har hänt i Ukraina på 9 år då uppenbarligen.

Enligt OSCE's observatörer för valet 2019 så gick det hela väldigt rättvist till.
Citat:
Observers from the OSCE-led international election observation mission, for example, positively assessed the voting process in 99% of polling stations visited.
https://blogs.lse.ac.uk/europpblog/2019/04/08/what-ukraines-presidential-election-says-about-the-countrys-european-future/

Sedan får du tänka på att detta är en väldigt ung demokrati. Det finns kanske inte ännu tillräckligt bra rutiner för allt. Men ge det tid så kommer det säkert att utvecklas positivt.
Citera
2022-12-20, 13:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag tror ryssarna tänker på ett sätt som är extremt kollektivistiskt. De ser det som ett folk som är som en myrstack. Det är (i detta tankesätt) irrelevant om enskilda myror dör, en stack kan ändå frodas.
Är det ett bra sätt att se på sina medborgare tycker du?

En sådan syn hör hemma i medeltiden och inte i ett modernt samhälle.
Citera
2022-12-20, 13:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Fast även väst har varit med och orsakat dessa hundratusentals människors död. Sättet vi skickar vapen på och kommunicerar har trissat upp kriget.

Den moraliska skulden är Putins. Men att straffa honom utifrån moral är närmast farligt. Att försöka upprätthålla en viss moral har dödat många miljoner människor, historiskt sett. Många förstår inte det. De sitter bara fast mentalt i "det var Putin som började".

Absolut. Precis som andra världskriget. Storbritannien, USA, Australien mfl är skyldiga till långa mäns död när de inte lade sig platta för Hitlers krav och lät honom få det livsrum han krävde. Eller Japans försök att expandera. Varför kunde de inte bara fått som de ville?
Senast redigerad av Clay Allison 2022-12-20 kl. 13:49.
Citera
2022-12-20, 13:48
Medlem
Citat:
Min tro är att där hade kunnat bli etnisk resning 2022 om ryssarna sagt: Nu får DPR/LPR klara sig själva. Vi tänker inte hjälpa östra Ukraina.

Vad de röstade för är irrelevant i just denna fråga.

Varför skulle det ha blivit det när ingen etnisk rensning pågick i områden som Ukraina kontrollerade?
Citera
2022-12-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Varför skulle de inte hjälpa ukraina bara för att Polen gör det? Vad har Polens inställning till kriget med att göra hur andra länder agerar.
Nu ingår Polen i EU så det finns nog fog att försöka ha en gemensam hållning från EUs sida, men att ett EU land skulle basera sitt stöd till Ukraina på Polens ställningstagande ser jag inte som relevant?

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hallå, vad är detta för ny vinkel? Har Polen en egen agenda här? Var kommer det ifrån?

Organisationen "Lublin-triangeln" visar klart vad Polen har för avsikter.
Idag ingår Polen, Litauen och Ukraina, med man har också försökt få med Belarus, för att historiska (stor)Polen skall bli komplett, och en del av EU.

Vi får väl se framöver hur främst Tyskland kommer att agera, om de också vill återupprätta sina forna territorier?
Senast redigerad av Hultabultan 2022-12-20 kl. 13:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in