Citat:
Ursprungligen postat av
sinmandt
Fast är det inte dumhet?
De insåg att de inte kunde ta hela Ukraina. De trodde samtidigt att det skulle gå att få till en snabb seger. Sen när har ett land som delvis ockuperats blivit en stabil lydstat?
En armé är inte till för att upprätthålla ordning och särskilt inte när det går ca 200 medborgare per soldat.
Många förutsåg innan invasionen att Ukraina skulle bli en "failed state" men det var få som trodde att Ryssland skulle kunna bringa ordning och styra upp situationen. Man pratade om ett Europeiskt Afghanistan som bästa scenario.
Kan du förklara varför dessa biolabs var ett hot mot Ryssland? Jag har aldrig förstått grejen.
Min tolkning är att de inte
trodde det, men att det fanns en chans för en snabb fred. Dvs Zelensky skulle säga, ok ok nu implementerar vi Minsk snabbt som fan och vi släpper på vattnet i Krim, osv. Eller allra helst en instabil ny regering, som kaosar vidare precis som Ukraina alltid gjort. Det som de hade kunnat göra hade varit att hjälpa en ukrainsk militärdiktatur att hålla ordning på befolkningen i en övergångsperiod. Ukraina hade blivit en kristen version av Turkmenistan ett tag. Jag tror den ryska strategin är att det ska vara lite kaosigt och oroligt i deras närområde. Söndra och härska. Deprimerande.
Det kan ha varit så här. Ryssland visste inte vad som pågick i dessa biolabs. Men de ansåg att USA var fientliga. Ingen stat vill ha en massa biolabs drivna av en fientlig makt i sitt närområde, speciellt inte en nation som är världens överlägset ledande biotech-forskningsledare. Man kan ju forska fram något som slår hårdare mot slaver än mot icke-slaver. Jag tror dock inte det var en huvudorsak till kriget. Jag saknar läsning om exakt vad man vet om dessa biolabs, det mesta är skrivet av foliehattar. Det kan också vara så att USA ville ha denna konflikt, och helt enkelt drev dessa biolabs för att de visste att det var provokativt.