2022-12-20, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Utan ett maktskifte, och då syftar jag inte bara på presidenten utan hela statsapparaten som i Tyskland och Japan efter andra världskriget, så måste vi bara krossa dem och hålla dem nere så mycket det går. För annars kommer allt deras välstånd gå till att anfalla deras grannar igen. Ju mindre resurser de har ju svårare får de att skada andra. Vi i väst hjälpte dem efter 1991 och det vi byggde upp åt dem då använder de till sina krig nu. Hellre ett hatiskt men fattigt Ryssland än ett hatiskt och rikt Ryssland. Rysslands imperialism nu är ju inte för att vi vi väst varit elaka mot dem, tvärt om har vi varit allt för snälla. Man kan inte köpa fred liksom man inte kan muta kriminella att sluta vara kriminella. Det man betalar används mot en senare.

Jag tror faktiskt fattigdom och maktlöshet är det enda botemedlet mot rysk imperialism, kolonialism och militarism. De har en självbild av att de är lika mäktiga som USA och har en rätt till ett imperium och har rätt att förtrycka andra. Inte Putin utan den ryska allmänheten. Liksom liknande drömmar krossades i Berlins ruiner 1945 måste dessa drömmar krossas i Ryssland. Och det sker endast genom att de ser att de är svaga och besegrade. Att allt var en fåfäng dröm som Hitlers tusenåriga rike.

När gemene ryss har insett att Ryssland bara är ett land bland andra helt utan andra rättigheter och när de blir glada om Kazakstan eller Vitryssland vill t.ex. handla med dem, istället för att kräva det, då kan vi hjälpa dem igen. Förra gången 1991 var det samma sovjetimperialister kvar vid makten och de ville ha revanschs för Sovjets fall. 1991 var Rysslands Versailles, nu skall vi ge dem ett 1945.

Om (stor)ryssjävlar och skitpolacker inte kan dra jämt om Ukraina, vad fan rör det mig och landet Sverige???
Citera
2022-12-20, 11:03
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Ja, men bara lite här och där, och det som en anledning att gå ännu hårdare fram i kriget.
Vad är det Ryssland kan göra som är ännu hårdare? Dom har ju redan kallat in stor del av folket i alla åldrar.
Citera
2022-12-20, 11:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Putin kanske har lite moral i alla fall + förmågan att känna skam

Han rodnar ju utav bara helvete i senaste TV framträdandet
Har du någon länk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Intressant uppgift att de har brist på artilleri-ammunition (runt Donetsk) och därför kör slut på sina 125 mm strv-kanoner med HE-granater i stället. När de eldrören slits måste man skjuta ännu mer för att få verkan på målet z

En annat intressant påstående som förklarar de frekventa rapporterna från rysk sida om beskjutning av staden Donetsk, är att UAF skjuter av salvor då och då för att tvinga ryska armen till motåtgärder med liten utdelning.

Verkar inte va mycket som faktiskt fungerar som det ska. Han summerar det bra, de blir förråda.

Inte bara att kompetensen på fronten brister.
En sak man egentligen alltid känt till är toppstyrningen. Det har varit tydligt att ryska armén i stort är styrd efter politiska mål. Inte bara att man slåss mot en fiende som själv vill forma striden, man måste även ta hänsyn till viljan av välgödda kostymnissar boendes i uppvärmda och lyxiga palats.
Nu hör man frustrationen från fronten på flera punkter. Missnöjet börjar sippra ut mer och mer. Vem vill dö i nästa Hamburger Hill?

Även kul att bli påmind om 1st guards tank army. Hade helt glömt bort att de lurade där i bakgrunden på diverse stridskartor. Texten förklarar varför jag glömt bort dem
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, men det finns ändå inga likheter med Rysslands invasion av Ukraina.

De invaderade med mellan 60-80% av deras totala tillgängliga styrka. De kunde inte börja mobilisera fler soldater innan kriget förstår du väl. Så de invaderade med allt de kunde frambringa. Syftet var att spänna musklerna och skrämma Ukraina till underkastelse men det misslyckades totalt. Vi har säkert diskuterat det tidigare men vi har alltid kommit till samma resultat.

Bevisföringen har granskats av militäranalytiker som inte ser något konstigt med dem.

Varför skulle Ukraina lägga resurser på att framställa dessa dokument som du tror? Vad är vitsen med att "bevisa" att Ryssland trodde att invasionen skulle vara kort?

Det finns ingen vinning för någon sida att bevisa att invasionen var tänkt att vara lång eller kort. Nu är det vad den är och alla uppgifter som kommit fram visar att Ryssland trodde att invasionen skulle bli kort.

Lägger man fram en marschorder som Ryssland gjorde att man skulle nå en viss position då och då så visar man stor tydlighet att man inte har för avsikt att göra något mer detaljerat för man förväntar sig inte att man ska få något motstånd. Allting som presenteras i artikeln har vi också sett bevis för hände i verkligheten. Vi såg mängder av ryska kolonner som blev överfallna och sedan visste de inte vad de skulle göra. Det fanns ingen order för vad de skulle göra om de blev påskjutna. Istället åkte de omkring i Ukraina och levde rövare, tömde affärer och sköt på civila. Precis som en oorganiserad krigsmakt utan tydliga order. Bevisen kan inte vara tydligare. Allting som hände på marken i inledningen av kriget korrelerar till varenda dokument i artikeln.

Om du läser mångas argument här så heter det "om Ukraina slutar slåss finns där inget Ukraina". "Om det blir vapenstillestånd så laddar bara Putin om". Krigshökarnas argument bygger på att Putin vill ta hela Ukraina och Europa också. Samt att ryssen ska framstå som så klantig som möjligt, så han är möjlig att besegra pga hans dumhet.

Du får också skilja på snabb seger och att ta hela Ukraina. Jag tror också att de hoppades på att tvinga Kiev till snabb underkastelse. De har räknat på det här kriget och tänkt:
- Det kommer kosta flera hundratusen soldater om vi ska köra ett utnötningskrig mot Ukraina-stöttat väst. Låt oss säga att vi har 20% chans att ta Kiev i Blitzkrig, och om vi misslyckats har vi förlorat X 000 soldater och 1000 stridsfordon. Samtidigt kan vi ta ett par biolabs och skada Ukraina också, och binda trupper medan vi gör det.

Sen var där inget riktigt nasty i biolabs. Ukrainska regimen var starkare, ingen kupp skedde. De kunde dock skada en massa saker runt Kiev. De band ukrainska trupper, men de fick ingen riktig nytta av det. Den största nackdelen hade de dock inte räknat med, deras Kiev-operation orsakade en extremt fientlig reaktion från väst. Förhandlingarna misslyckades.
Citera
2022-12-20, 11:05
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag tvivlar på beräkningen på 12 500 miljarder även om jag också sett den, jag tror det är en enorm överdrift/missvisande. Ingen skulle köpa det för 12 500 miljarder t ex. Heller inte 6 trillion dollars. Räkna på hur många år av gasförsäljning det skulle vara! Annars hade det ju varit en kreativ lösning om någon köpte .

Men du har ändå rätt, det tar emot att ge bort det. Det är därför upprättandet av en ny stat där hade varit bra (med garantier för att Putin inte annekterar den). Men det blir gradvis mer och mer orealistiskt.
12 500? Besitter inte den kunskapen själv, så jag får förlita mig på andra experter.

Min förhoppning är att Ryssland förlorar detta vågspel, för krig och annektering, våld!, ska inte löna sig.

Ryssland kommer göra ett försök 2023. Jag kan inte förstå vad som skulle göra de framgångsrika, då heller.
Så detta kommer gå till slutronden och min lista på följdverkningar och hantering blir aktuell.

Har någon diktator misslyckats så här kapitalt förut?
Citera
2022-12-20, 11:05
Medlem
Citat:
Om ens president blir avsatt med våld vet man så klart inte hur det går med ens rättigheter påföljande. Vice statsminister var antirysk och nazist. Du såg vad som hände i Odessa. Var det orsak eller verkan? Ingen vet.

Vi som kan sålla bland informationen vet vad som hände i Odessa.
Inskeppade beväpnade rysska anhängare besköt en fredlig demonstration.
De flydde till en byggnad där de började slänga molotovcotails på en uppretad folkmassa.
Tyvärr fattade byggnaden eld och ett antal mest oskyldiga människor avled.
Tragisk händelse men inget som tyder på etnisk rensning, om man bortser från Ryssanahängarnas våld för att störa en fredlig demonstration.
Har du ingen möjlighet till källkritik och att förstå större eller mindre skeenden?
Citera
2022-12-20, 11:06
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varför är omröstningen om självständighet irrelevant?

Gå tillbaka 5-6 svar i tråden så ser du. Vi diskuterade om där föreligger ett hot mot t ex befolkningen i Donetsk eller inte år 2021.
Citera
2022-12-20, 11:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag tycker konflikten ska kylas ner.
-Uppmuntra Ukraina till förhandlingar genom villkorering av stöd.
-Säkra existensen av ett västligt Ukraina där de kan sitta och vara etnonationalistiska.
-Förhandla fram en fred nu, där man kompromissar med "rättvisa" och internationella principer och ändrar Ukrainas gränser. Exakt hur är komplext. Vill du inte läsa om komplexa saker, sluta intressera dig för krig.
- Successivt upprätta handelsrelationer med Ryssland igen.
- USAs makt i Europa ska minskas.
- Se till att detta krig inte blev en lönsam affär för Putin & oligarker, eller för Ryssland. (medel: Sanktioner, undvik annektering, krigsskadestånd)
Det kan se ut på många olika sätt, och de sätten har för- och nackdelar.

Var skall alla ukrainare som bodde på ryskockuperat område bo? De kommer ju inte flytta tillbaka till dem som har sålt deras barn till ryska familjer. Ska de för evigt bo i EU nu? Som ryssarnas alla tidigare etniska rensningar i Ukraina. Du är för historielös om du tror ukrainare, Krimtartarer och andra etniciteter skall accepter att utsättas för de etnoryska etniska rensningarna igen.

Jag tror du är lite ur fas också gällande vad som sker och skett. Dessa ryska krav tyckte nog ryssarna att de kunde ställa i mars när de stod utanför Kiev, Kharkiv, Sumu, Mykolaiv och Chehrniv. Alla dessa städer har de fått ge upp samt lämnat Kherson.

Nu är frågan snarare i vilken form Ryssland skall få finnas kvar inte vilka områden de kan få från andra länder.
-De kan få säkra existensen av ett Moskva där de kan sitta och vara etnonationalistiska.
-Hur skall Ryssland kunna kräva handelsförbindelser? Hela det tankesättet är Rysslands problem. Man handlar med länder för att man vill inte för att man hotar med krig.
-Hur skall Ryssland kunna påverka hur mycket inflytande USA har i Europa? varför i hela friden skulle någon annan än Ryssland vilja något sådant?
-Du har en rysk önskelista som var orealistisk redan i mars. Nu får Ryssland mer tänka på hur de skall överleva som nation inte på vad USA och Europa gör.
Citera
2022-12-20, 11:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ens president? För det första var det ju hela Ukrainas president, för det andra var Janukovytj Ukrainare. Han blev avsatt 2014 av folket därför Janukovytj gick emot folkviljan. Han lovade att närma sig EU, men avbröt det raskt efter ett möte med Poopin. Sedan flydde han med svansen mellan benen till sin Husse i Kreml med hela Ukrainas Statskassa.

Nu frågar jag igen. Vilka oroligheter som du först hänvisade till fanns det i Donbass INNAN dom gröna männen härjade på Krim?

Inga större. Men det spelar ingen roll. Dessutom är det ju retoriskt löjlig fråga eftersom det gick så fort. Det gick 2 dagar mellan statskupp och Krim.
Citera
2022-12-20, 11:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ens president? För det första var det ju hela Ukrainas president, för det andra var Janukovytj Ukrainare. Han blev avsatt 2014 av folket därför Janukovytj gick emot folkviljan. Han lovade att närma sig EU, men avbröt det raskt efter ett möte med Poopin. Sedan flydde han med svansen mellan benen till sin Husse i Kreml med hela Ukrainas Statskassa.

Nu frågar jag igen. Vilka oroligheter som du först hänvisade till fanns det i Donbass INNAN dom gröna männen härjade på Krim?
Hade Janukovytj haft nått stöd överhuvudtaget ens i östra Ukraina så hade han flytt till DPR och lett rebellerna där. Men det gjorde han ju inte eftersom "rebellerna" bestod av ryska gröna gubbar som krigade utan flagga på armen och lekte att dom var lokalinvånare.
Citera
2022-12-20, 11:09
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Vad är det Ryssland kan göra som är ännu hårdare? Dom har ju redan kallat in stor del av folket i alla åldrar.
De snackar om allt möjligt, mer soldater, mer missiler och till och med kärnvapen.
Här till exempel ett klipp med en befälhavare i Donetsk som säger att ryssland inte kan vinna och därför behövs kärnvapen.

https://edition.cnn.com/videos/world/2022/12/14/russian-commander-khodakovsky-we-have-nuclear-weapons-for-that-ebof-sot-vpx.cnn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in