2022-12-20, 08:00
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Svaret har du redan fått i den här artikeln där bl.a. mängder av ryska dokument visar vilka avsikter regimen hade:

A Times investigation based on interviews, intercepts, documents and secret battle plans shows how a “walk in the park” became a catastrophe for Russia.

https://www.nytimes.com/interactive/2022/12/16/world/europe/russia-putin-war-failures-ukraine.html?unlocked_article_code=AAAAAAAAAAAAAAA ACEIPuonUyYiZ_tU1Gw5CRWy SB4B99Frf37-WnvsjgWX6IG-YVCxF1-lSGZWb4EbEILJ-e9o1miuSXppPOb4rWeZ_1apCPFZkSg-l5JuYnZBPawMElbWOZEJklZT cQeJ_tj7scmSjIexjxaOy-E6KPDW-UfOLzX0rJAh6pZI2J0Wg2HUM2q_FQO5y3IUq26sjAYtoBmtVPF n8tPjvDhx9Od6Hf0ucvlF wA7cFLGmVyd2M6LsAcxFRCkbFSh586WU-69BaOrAHLfq1bk5gKIel3-JnWiE_J5ypBpYxW4DUi79p1LbGohWMw8e3rO4k41HflR3 RiGMNkNfDRem0UA&smid=nytcore-ios-share&referringSource=articleShare

Titta på källorna i den artikeln. Jag blir inte överbevisad.
Citera
2022-12-20, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Hörlurar hobby matte räknaren.som.räknar BNP som en 5 åring.

Det är äkta dokument du avvisade.

Men dina källor ifrån telegram är alltid trovärdiga när de handlar om att Ryssland är en stark björn med världens bästa ekonomi
Citera
2022-12-20, 08:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det kommer också behövas en demilitariserad zon på ryska sidan av den rysk-ukrainska gränsen. Ryssland behöver ta några hundra meter av sin mark och stängsla in. Minsta militära aktivitet i den demilitariserade zonen leder omedelbart till FNs inblandning. Ryssland signerar ett avtal om att man accepterar att Kreml kärnvapenbombas om Ryssland skulle ha militär aktivitet i den demilitariserade zonen.

I princip kan man absolut tänka sig detta. Men mer än några hundra meter. Den koreanska DMZ är fyra kilometer bred. Man kan tänka sig att rysk beväpnad trupp inte kommer få befinna sig två km eller närmare Ukrainas gräns.

Ukrainsk trupp ska inte ha sådana begränsningar.

I princip.
Citera
2022-12-20, 08:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag förstår inte varför du skriver det. Tror du jag blir arg över det eller? Om ryssarna gör det så hade det på många sätt varit bra. Men jag tror inte att det kommer att hända.

Att du blir arg? Nej jag vill bara påpeka det extremt luddiga i att gömma sina argument bakom ett ’i princip’.

I princip kan vad som helst hända.
Citera
2022-12-20, 08:10
Medlem
Citat:
Det förstår jag då de inte kommer från Tass eller någon redan överbevisad Kreml propagandist, som du länkat till tidigare för att få folk att förstå din synpunkt.
Problemet är att din bild är skapad av att du gått på mycket av Kremls propaganda och att du inte kan ta in eller förstå en annan verklig bild av konflikten.
Senast redigerad av SkogsSaab 2022-12-20 kl. 08:48.
Citera
2022-12-20, 08:16
Medlem
Citat:
Det är något du tror ja, baserat på ditt 3 dagars telegram. Vi blir inte eniga om det. Men kanske vi får svaret en dag.

Enligt rysk statsmedia oxo givetvis
Seger krönikan togs ju ner från de flesta "kreml nyhetsidor", men den finns ju fortfarande uppe, lika relvant som när den publicerades.

att du gärna vill tro annat är väl inte mer relvant än vad någonan, putin, rysk statsmedia mfl säger/har sagt.

https://uz.sputniknews.ru/20220226/nastuplenie-rossii-i-novogo-mira-22994815.html
Citera
2022-12-20, 08:17
Medlem
qwerty-66s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02 to 19.12 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 99,230 (+430) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2995 (+7) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 5974 (+5) units,
artillery systems – 1960 (+7) units,
RSZV / MLRS – 410 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 212 (+0) units,
aircraft – 281 (+0) units,
helicopters – 266 (+2) units,
UAV operational-tactical level – 1680 (+23),
cruise missiles ‒ 653 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 4,599 (+7) units,
special equipment / special equipment ‒ 177 (+2).

Data are being updated
Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!
Citera
2022-12-20, 08:23
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Hörlurar hobby matte räknaren.som.räknar BNP som en 5 åring.

Det är äkta dokument du avvisade.

Men dina källor ifrån telegram är alltid trovärdiga när de handlar om att Ryssland är en stark björn med världens bästa ekonomi

Vilka telegramkällor har jag länkat om rysk ekonomi?

Det hjälper inte att säga att någon svamlar eller räknar som en 5-åring. Visa istället vad som är fel. Annars framstår du bara som en sopa som inte har riktiga argument.
Citera
2022-12-20, 08:24
Medlem
Citat:
Jag tycker konflikten ska kylas ner.

-Uppmuntra Ukraina till förhandlingar genom villkorering av stöd.

Det har man testat i 8 år, ryssland accepterar inte det som lösning.
Citat:
-Säkra existensen av ett västligt Ukraina där de kan sitta och vara etnonationalistiska.
Citat:
-Förhandla fram en fred nu, där man kompromissar med "rättvisa" och internationella principer och ändrar Ukrainas gränser. Exakt hur är komplext. Vill du inte läsa om komplexa saker, sluta intressera dig för krig.

Citat:
- Successivt upprätta handelsrelationer med Ryssland igen.
Att skära av ryssland är den nya lösningen.
Citat:
- USAs makt i Europa ska minskas.
Det har man testat i 8+ år, ryssland accepterar inte det som lösning.
Citat:
- Se till att detta krig inte blev en lönsam affär för Putin & oligarker, eller för Ryssland. (medel: Sanktioner, undvik annektering, krigsskadestånd)
done.

Citat:
Det kan se ut på många olika sätt, och de sätten har för- och nackdelar.

du har gått på för många rysstrollningar om du tror att saker som redan testas ska få ett nytt utfall om man gör dem igen.
Citera
2022-12-20, 08:25
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Att du blir arg? Nej jag vill bara påpeka det extremt luddiga i att gömma sina argument bakom ett ’i princip’.

I princip kan vad som helst hända.

Du vederlade inte mitt argument genom att säga att ryssarna startade problemet i Donbass. Jag förklarade varför.
Citera
2022-12-20, 09:05
Medlem
Citat:
Den här konflikten är ju komplex och rörig.
Väst narrativ: Invasion av Krim & Donbass, vi svarade med sanktioner. Sedan ny invasion från Ryssland.
ryskt narrativ: Statskupp vid Euromaidan, vi svarade med att ta Krim och skapa DPR/LPR. Men varken Krim och DPR/LPR blev slutligt skapade, eftersom Krim inte fick vatten, och DPR/LPR aldrig blev helt fredligt och Ukraina "smygbyggdes" upp militärt. "Din" konfliktmodell går inte att implementera alltid, för "att låta det vara som vanligt" kräver att en konflikt når ett avtal som hålls (Minsk).
Nja, du missförstod nog mig. Det mest betydelsefulla var att alltid svara på aggressioner så att motparten vet att det de gör får konsekvenser, vi har länge varit lite för milda när det gäller just det beroende på kostnaderna det även ger oss. Det är antagligen en orsak till att Putin kalkylera med att vi inte skulle reagera tillräckligt mycket den här gången heller. Redan när aktioner mot Georgien, Moldavien och Tjetjenien skedde borde man kanske reagerat starkare bara för att ge en signal till Ryssland. Alla de tre delarna tillsammans, tro gott, svara alltid, förlåt sedan gör det enkelt för motparten att räkna på konsekvenserna och därmed motverka uppkomsten av konflikten. Nu ställer det ju till det lite med att ryssen överskattade sin förmåga och hade de lyckats med kuppen i Kiev de första dagarna så hade vi kanske haft ett annat läge. Men vem fan vet...
Citera
2022-12-20, 09:06
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Det kan i princip vara sant både att
1. Ryssland har startat problemet. (en smartare formulering är att de förstärkt/förvärrat problemet)
2. Befolkningen i Donbass behöver beskydd.

Så ser många konflikter ut.

Det kan vi älta hur många gånger som helst. Vill de vara självständiga, fanns det risk för etnisk rensning om Ukraina inte varit oroliga för rysk iblandning, osv.

Oroligheterna i Donbass började ju EFTER att dom gröna männen hade varit på Krim och härjat. Innan det så var det inga oroligheter alls där. När Ukraina röstade för självständighet från Sovjet, så röstade ALLA områden (inklusive Krim) för självständighet.

Skulle inte baltländerna varit medlem i NATO hade ju dessa stått på tur, alternativt redan varit attackerat med det argumentet att man vill skydda en rysk minoritet
Senast redigerad av Hor-Ulla 2022-12-20 kl. 09:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in