2022-12-17, 15:57
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
meningslös diskussion, med dig. Huvudsakligen analyserar jag. Sanning bedöms då i efterhand. Samt jag gillar att ta fram konsekvenser som är relevanta för oss svenskar och EU-medborgare, men som inte alla tänkt på. Jag gissar att om du går genom mina posts, så har jag fler västliga länkar, än proryska.
Och din ärliga analys av alla öppna källor säger dig att ryssarna har rätt att anfalla Ukraina, att de uppför sig enligt krigets lagar mot civilbefolkningen i landet och att de fortsätter kriget enligt plan Och som slutsats anser du att man ska inte ska stödja Ukraina utan låta dem kämpa, utan vapenhjälp, mot angriparen.
Jag undrar hur du analyserar de senaste världskrigen.
Citera
2022-12-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Vad i detta är det som du finner roligt?

Ja, jag finner det roligt att Ukraina gör ett motanfall på ett betydelselös frontavsnitt i Bahkmut och sådan idioter som Grägg och Cornocopia som befinner sig långt från fronten och inte verkar ha en susning om situationen som ni här tror detta kan vända slaget om Bahkmut.

Det skedde en liknande motoffensiv för en - ett par månader sedan som bara resulterade i stora soldat och materielförluster för Ukraina. Nu upprepas vansinnet kanske.

Men en bit söderut eller norrut bortanför de inbuktningar ryssarna fått in vid staden - där skulle en ukrainsk motoffensiv vara farlig för Ryssarna. Det har ju förts fram en hel del ukrainska anfallsdugliga förband till området.

Är inte den här Grägg/Corocopia-offensiven en avledningsmanöver är den enbart vansinne. Men men... kanske är det för tidigt att skratta.
Citera
2022-12-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ja inte om man tillhör 200:e motorskytte heller nu utplånade.

Den styrkan av elitsodater har legat förlagd och tränat arktiskrig mot Sverige, Norge och Finland nära norska gränsen. Flögs in nyss av ryzzarna för att förstärka Wagner. Nu döda..

https://www.washingtonpost.com/world/2022/12/16/russia-200th-brigade-decimated-ukraine/
Lite som elitsoldaterna som envist skulle ta flygfältet utanför Kiev i början av kriget?
Citera
2022-12-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ja, jag finner det roligt att Ukraina gör ett motanfall på ett betydelselös frontavsnitt i Bahkmut och sådan idioter som Grägg och Cornocopia som befinner sig långt från fronten och inte verkar ha en susning om situationen som ni här tror detta kan vända slaget om Bahkmut.

Det skedde en liknande motoffensiv för en - ett par månader sedan som bara resulterade i stora soldat och materielförluster för Ukraina. Nu upprepas vansinnet kanske.

Men en bit söderut eller norrut bortanför de inbuktningar ryssarna fått in vid staden - där skulle en ukrainsk motoffensiv vara farlig för Ryssarna. Det har ju förts fram en hel del ukrainska anfallsdugliga förband till området.

Är inte den här Grägg/Corocopia-offensiven en avledningsmanöver är den enbart vansinne. Men men... kanske är det för tidigt att skratta.

Om du visste vad bloggen cornucopia.se har för källor skulle du ev rodna av skam över det du skrev.
Citera
2022-12-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Den ryska parlamentsledamoten Gurulyov föreslår nu i Solovyovs show att man ska radera London från kartan. En galen nazi-pensionär undrar om han hörde rätt haha.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1604005723809222656
När om dagarna visas dessa talkshows? Primetime en fredag eller lördag?
Citera
2022-12-17, 16:11
Medlem
X3treams avatar
Goda nyheter från Tyskland

"Statsminister Olaf Scholz åpnet lørdag Tysklands første terminal for flytende naturgass (LNG) ved nordsjøhavnen Wilhelmshaven.

Terminalen er bygd i løpet av ti måneder, noe som er rekordraskt, mens landet fremdeles strever med å tilpasse seg livet uten russisk gass.

Tyskland planlegger å åpne ytterligere fire statsfinansierte LNG-terminaler i løpet av de neste månedene. I tillegg skal en privat terminal åpnes i Lubmin.

Til sammen kan terminalene levere 30 milliarder kubikkmeter gass i året fra og med neste år, gitt at Tyskland kan få tak i nok LNG. I så fall vil det tilsvare en tredel av landets totale gassbehov."
Citera
2022-12-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Bahkmut är av väldigt lite strategiskt värde. varför slåss ryssarna så frenetiskt just där? Är det för att det är den enda platsen de inte motas tillbaka?
Det undrade jag också när alla säger det.
Så jag tog kontakt med en kille i Ukrainska armen, han sa att det går en viktig väg genom stridsområdet från Lysytjansk till Donetsk. Det är denna väg man krigar om inte enbart Bakhmut.
Citera
2022-12-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Lite som elitsoldaterna som envist skulle ta flygfältet utanför Kiev i början av kriget?

Japp. Det är på den nivån.
Historiska ryzka misstag.
Citera
2022-12-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren

Så varför har ni era ryska stolpskott försökt ta staden i månader utan att lyckas. Den var ju viktig för er.
Riktigt roligt nu att ni finner den betydelselös. Visar återigen hur värdelösa ni är. Ni är tragiska.
Citera
2022-12-17, 16:17
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Bahkmut är av väldigt lite strategiskt värde. varför slåss ryssarna så frenetiskt just där? Är det för att det är den enda platsen de inte motas tillbaka?

En anledning som jag hört är att det är Jevgenij Prigozjin (grundaren av Вагнер (Wagner)) som vill bevisa att Wagner är bättre än ryska armén som ju visat sig oduglig och ta Bakhmut på egen hand. Därigenom skulle han etablera sig som en maktfaktor inom både Rysslands väpnade styrkor och i den ryska politiska sfären. Det verkar ju dock inte gå lysande, får se hur länge de håller ut.
Citera
2022-12-17, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Fast om du nu har gjorts medveten om att ditt initiala påståenden nu konstaterats felaktiga (i objektiv mening), borde du då intelöpa hela vägen ut och se om sovjet eller för den delen ryssland är självförsörjande på livsmedel.
Ryssland är mer eller mindre självförsörjande.

Citat:
Enig, överskottet är enormt. de mest intressanta tjänsterna kräver även mer än "bara en examan från IMER" + att köra engelska utbildningar i ett u-land "ideellt" några omgångar
Fred och konfliktvetenskap, IR, mänskliga rättigheter är ju typiska ämnen inom "fakulteten".
Komunen och NGOs är vad mina kurskamrater tycks ha pysslat med, om vi nu bortser ifrån merparten, som helt sadlat om.
Min uppfattning är att du behöver erfarenhet snarare än utbildning. Vidare smäller de traditionella samhällsvetenskapliga utbildningarna högre. Det är därför jag argumenterar för att tvärvetenskapliga utbildningar så som "Fred och Konfliktkunskap" bör läggas ned.

Citat:
Intressant, så då var inte ryssland/sovjet självförsörjande på mat, eller tolkar jag det fel när jag förmodar att 1 = 100% fortfarande?
Ett land behöver inte nödvändigtvis producera allt. Ryssland har potential att vara bygga sina egna flygplan (inklusive motorer) men istället leasade Ryssland sina flygplan från Boeing. Det var mer passande. Handel är som sagt gynnsamt även om du potentiellt kan producera produkten själv.

Citat:
det betvivlar jag inte, sverige är väl självförsörjande på spanmål, sockerbetor och morötter, och endå så bedöms vår självförsörjningsgrad på livsmedel inte till mer än 50%, betyder det att även sverige är en autarki, eller är det okej att undta just livsmedelförsörjning med hänvisning till enskilda födoämnen?
Återigen - ett land behöver inte tillverka allt för vara en autarki. Det handlar inte om tillverkningen men om potentialen.

Citat:
det betvivlar jag inte, så det vet jag inte riktigt vad du fått iden om att ryssland skulle ha brist på energi, de är en storexportör av bla olja och naturgas.
Ryssland har inte brist på energi - där bland olja och gas.
Citat:
Jo. fast var det inte min påäng du bekräftade (jag förmodar att du även sprang på andelen gröda från importerat utsäde i ryssland och att svenskt jordbruk är avsevärt mer effektivt än ryskt, om du nu endå var ute och googlade?)
Kan du verifiera detta med en källa. En not i sammanhanget. Poäng stavas inte "Påäng".

Citat:
Kallas inte det för att flytta målstolparna?
Nej, det tycker jag inte att jag gjort.

Citat:
Sen så har jag ögnat igenom denna vid något tillfälle, gällande "ryssen behöver inte väst, sanktionerna är tandlösa" argumentet. Nu är det några "typ" trötta "psudoekonomer" som ligger bakom den, men det är nog närmare ditt akademiska fält än mitt.

papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4167193

Slidedecket om du bara vill ögna igenom den
https://yale.app.box.com/s/7f6agg5ezscj234kahx35lil04udqgeo

Är inte purfärsk (från i sommras) men då var ryssland iafall inte helt "uppkörda" på slagfältet iafall.

Jag läste den där när den kom ut och kritiserade den i någon tråd. Detta är ett politiskt motiverat papper och jag gillar inte när akademiker ägnar sig åt politiska skriverier.

Citat:
tänker du på EUs sanktionerna av olja från 5 december, eller att ett fåtal ryska banker stängts av från swift? för sanktionerna mot ryssland är (i jmf med tex de mot Iraq) exceptionellt milda.
Så skulle jag inte beskriva det.

Citat:
varför skulle de svälta i ryssland, olja kan de endå inte äta och några sanktioner mot livsmedel/sektorn (med undtag för någon enstaka nischprdukt som den lilla överklassen gillar) känner jag inte till.
Ryssland svälter naturligtvis inte. Jag läste i RT att deras lager av Pringles är på väg att ta slut. Det kommer ersättas med en rysk produkt.

Citat:
Du borde inte läsa zerohedge. i synnerhet inte iochmed att du redan bevisat att du har förmågan (att läsa dem kanske lämnar lite att önska) att använda internet till mer än porrsurfande (de flesta vet inte att det aldrig varit enklare att finna och läsa studier i sin helhet, någonsin i världshistorien)
Jag gillar Zerohedge - det är en nyhetsaggregator. Du kanske inte bör röka så mycket gräs.

Citat:
jo, men någon måste hålla tokstollarna i mellanöstern i en "lagom stor och brutal konflikt" får de härja fritt där så måste "vi" (FN) i värsta fall enas om att den bästa (av de sämsta lösningarna) är att svälta ihjäl en jävla massa barn igen.
Jag håller inte med.

Citat:
Realism tar som bekant inte hänsyn till märkligheter som moral och humanism i någon vidare bemärkelse....
Nej, så är det. Realism är en teori om hur relationer mellan länder fungerar. Det är inte en fråga om moral eller humanism.
Citera
2022-12-17, 16:23
Medlem
Här är ett inlägg från en man som vet vad han talar om. Hugo von Essen. Vet mer om ryzzland än ryzzarna själva!

Hugo von Essen: Putins taktik slår tillbaka mot Ryssland

https://www.expressen.se/tv/nyheter/experten-putins-taktik-slar-tillbaka-mot-ryssland/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in