2022-12-18, 19:37
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Var kan du finna sådana i Sverige? Tycker de att hundmat är gott, eller tror de att det är billigare än människoföda?

Jag har läst i desamma medier om pensionärer som här i Sverige ätit kattmat för att pensionen ej räckt och diverse andra snyft historier. Du får googla själv.
Citera
2022-12-18, 19:39
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag har läst i desamma medier om pensionärer som här i Sverige ätit kattmat för att pensionen ej räckt och diverse andra snyft historier. Du får googla själv.
Nu var det du som påstod något, och har du ingen källa så antar jag att det var rent hitte-på eller snarare en skröna.
Citera
2022-12-18, 21:17
Medlem
Citat:
Var kan du finna sådana i Sverige? Tycker de att hundmat är gott, eller tror de att det är billigare än människoföda?

Och priset på hundmat lär väl öka på samma sätt som vanliga livsmedel.

Måste bero på smaken. Hundmat är dyrt som fan. Precis som att spaghetti är mycket billigare än de omtalade nudlarna.
Citera
2022-12-18, 21:24
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Precis som att spaghetti är mycket billigare än de omtalade nudlarna.
Pasta med buljong är betydligt billigare än snabbnudlar. Den kunskapen borde ingå i första kursen när man läser på universitetet.

Och att hundmat sällan är billigare än människoföda borde ingå i kursen man får när man blir pensionär. Eller kanske i kursen där man lär sig att inte tro på precis allt.
Citera
2022-12-18, 23:22
Medlem
Citat:
Om dom nu äter kattmat så har det då inte med pris att göra! 1 kg spaghetti kostar ~15 kr, lite buljong till det och du har en rejäl måltid för hela dagen. Motsvarande mängd kattmat går på en förmögenhet! Min katt äter för ungefär 10-12 kr per dag, inklusive torrfoder. Skulle min katt vägt 70 kg hade den ätit mig ur huset!
Citera
2022-12-19, 13:13
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Om dom nu äter kattmat så har det då inte med pris att göra! 1 kg spaghetti kostar ~15 kr, lite buljong till det och du har en rejäl måltid för hela dagen. Motsvarande mängd kattmat går på en förmögenhet! Min katt äter för ungefär 10-12 kr per dag, inklusive torrfoder. Skulle min katt vägt 70 kg hade den ätit mig ur huset!

Varför skriver då media negativt om att folk i UK äter hundmat då? Om dom har så dåligt ställt och katt respektive hundmat är dyrare än vanlig mat. Det kan inte skilja så mycket i pris på hund och kattmat här som i UK tex?

Min teori är att det bara klingar dåligt och låter bra att skriva så i en rubrik. Samtidigt som det ej är så att folk behöver äta hundmat där heller utan precis som här kan köpa spaghetti tex. Media i ett jävla nötskal alltså.
Citera
2022-12-19, 13:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Varför skriver då media negativt om att folk i UK äter hundmat då? Om dom har så dåligt ställt och katt respektive hundmat är dyrare än vanlig mat. Det kan inte skilja så mycket i pris på hund och kattmat här som i UK tex?

Min teori är att det bara klingar dåligt och låter bra att skriva så i en rubrik. Samtidigt som det ej är så att folk behöver äta hundmat där heller utan precis som här kan köpa spaghetti tex. Media i ett jävla nötskal alltså.
Har du något exempel på en seriös artikel där det skrivs att fattiga äter hundmat? Eller handlar det bara om en skröna?
Citera
2022-12-19, 21:07
Medlem
Citat:
Kan jag få se källan på detta?
Citera
2022-12-19, 21:16
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Kan jag få se källan på detta?
Har googlat lite, och det här har jag hittat.
Var femte britt lever i dag i fattigdom. – Folk försöker värma mat på element eller med hjälp av stearinljus, berättar Mark Seed. Andra säger sig äta hund- och kattmat för att stilla hungern. Mark Seed anser att uppgifterna är trovärdiga och kommer från personer som gråtande har berättat om sin situation.
https://www.dn.se/varlden/jag-ar-cho...-ater-hundmat/

Det finns till och med en tråd här: (FB) Var femte britt lever i fattigdom, kan det även drabba svenskar?

Sedan tror jag inte det är billigare att äta hundmat än billig människoföda. Men onyttigt lär det inte vara.
Att äta hundmat känns knappast frestande. Men faktum är att vår bäste väns mat är ungefär lika näringsrik som vår egen. Det menar Rolf Spördly, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.
https://www.mabra.com/nyttig-mat/exp...niskor/6609253
Citera
2022-12-19, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lizette123
Jag är gammal nog att komma ihåg 90-talskrisen, inga matpriser sjönk efter den utan det blev att folk vande sig vid de högre priserna, för övrigt en alldeles egenskapad kris, politiska beslut som inte blev så bra.

De var väl "naiva" redan då.

Det är exakt såhär som kommer hända efter denna kris är över också. Varför ska Coop, ICA, Axfood osv sänka priserna? Folk blir vana och ingen konkurrens. Maten kommer bara bli dyrare för varje år som går.
Citera
2022-12-19, 21:55
Medlem
Ja, priserna kommer att sjunka när marknaden börjar bli mer normal igen och företag konkurera om kunderna med bl a priserna. Nu verkar gången vara raka motsatsen, ett företag höjer och andra följer med.
Citera
2022-12-19, 22:14
Medlem
Citat:
Har googlat lite, och det här har jag hittat.
Var femte britt lever i dag i fattigdom. – Folk försöker värma mat på element eller med hjälp av stearinljus, berättar Mark Seed. Andra säger sig äta hund- och kattmat för att stilla hungern. Mark Seed anser att uppgifterna är trovärdiga och kommer från personer som gråtande har berättat om sin situation.
https://www.dn.se/varlden/jag-ar-cho...-ater-hundmat/

Det finns till och med en tråd här: (FB) Var femte britt lever i fattigdom, kan det även drabba svenskar?

Sedan tror jag inte det är billigare att äta hundmat än billig människoföda. Men onyttigt lär det inte vara.
Att äta hundmat känns knappast frestande. Men faktum är att vår bäste väns mat är ungefär lika näringsrik som vår egen. Det menar Rolf Spördly, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.
https://www.mabra.com/nyttig-mat/exp...niskor/6609253
Väntar fortfarande på källa att svenska pensionärer äter de...

Sluta slingra dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in