Citat:
Ursprungligen postat av
HeyWired
Elon har haft en gigantisk påse med pengar men stått utan plattform att utöva och få känna makt. Med Twitter så fick han det, han provade på det och förmodligen fick det inte den genomslagskraft som han själv hade hoppats på. Tanken var troligtvis att han på egen hand skulle kunna styra debatten, bestämma vem som får säga vad och framförallt bestämma kommande samtalsämnen. Med andra ord tog han på sig rollen som gud i den lilla guldfiskskålen han nu härskar över. Tajmingen kan diskuteras, Twitter har varit dekis länge och unga är helt ointresserade av plattformen. Att Musk med sina metoder skulle lyckas vända den trenden håller jag som högst sannolikt. Hela övergången är nästintill pinsam - det slås på stora trumman att de människor som inte delar Musks åsikter ska rensas ut. Kvar blir de som sympatiserar med honom och som dessutom delar hans sjuka förhållande till sitt arbete.
Om det tidigare har varit ett ställningstagande att använda Twitter så undrar jag vad ett medlemskap nu innebär med Musk bakom rodret. Kanske har han insett detta själv och förstått att hans åsikter, agenda och ställningstaganden inte ska projiceras på användarna.
Måste erkänna att jag först nu skaffat ett konto. O att plattformen tycks vara väldigt livfull.
Anders Lindberg på Aftonbladet hånas från morgon till kväll.
Steget Efter publicerar välgjord satir. Dykaren visar klipp Svt ratat.
Hanif Bali är sig själv. osv