Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-12-19, 00:45
Medlem
Jag har på senare tid märkt att det tycks bli allt mer tungrott och icke-responsivt att snabbt stänga ner ett program eller ett fönster i Windows (kör Windows 10 hemma och ibland Windows 11 på jobbet, och har jobbat i Wndowsmiljö sedan slutet av 90-talet), Förr var det enkelt, i huvudsak två snabba metoder:

1. man vänsterklickade med musen på x:et uppe i programfönstrets övre högra hörn (antingen det stora fönstret eller thumbnail-fönstret som hängde över ikonen nere på taskbar vid botten av skärmen.

2. högerklick på ikonen i taskbar och välj "avsluta detta program". Om det var flera fönster för samma webbläsare, med många flikar på vartdera, så stängdes samtliga (och sessionen kunde öppnas upp igen nästa gång).

Men numera blir det ofta ingen reaktion på någondera (metod 2 har jag i princip slutat använda, den fungerar aldrig längre). Man kan göra många försök utan att något händer och det gäller både webbläsare (särskilt Chrome), bildprogram, Media Player, och inte minst Norton. Det tycks finnas ett allt större inbyggt motstånd i många program mot att stängas ner på det sättet (däremot kan det tydligen gå snabbt med hotkeys, men jag använder nästan aldrig dylika).

Är det här en genomgående trend på senare år, och är det i Windows eller i själva programmen/ apparna som problemet sitter?
Citera
2022-12-19, 00:59
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Aldrig varit med om att det inte går att stänga ner program i windows. Det fungerar för mig att använda metod 2 så det verkar vara något fel på din dator/windows
Citera
2022-12-19, 01:00
Medlem
Man använder alt + f4 för att stänga program, så har man väl gjort sedan typ 90-talet?

I övrigt inga kommentarer
Citera
2022-12-19, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Aldrig varit med om att det inte går att stänga ner program i windows. Det fungerar för mig att använda metod 2 så det verkar vara något fel på din dator/windows
Det är inget problem med datorerna ifråga, de fungerar snabbt och säkert i övrigt.
Citera
2022-12-19, 01:40
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är inget problem med datorerna ifråga, de fungerar snabbt och säkert i övrigt.

Låter skitskumt. Varför skulle det inte fungera? Fungerar ju för alla andra. Det måste vara något fel som är trasigt.
Citera
2022-12-19, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Låter skitskumt. Varför skulle det inte fungera? Fungerar ju för alla andra. Det måste vara något fel som är trasigt.
Tja, jag tänker inte be folk här på Flashback om teknisk support, jag ville mest veta ifall det är ett problem som andra har upplevt och som ökat på senare år (jag kan tänka mig att vissa appmakare helt enkelt vill att det ska vara litet knepigt att stänga ner deras program så att de får tuffa på i bakgrunden hela tiden, men som användare vill jag inte ha fönster som bara ligger kvar på skrivbordet utan att göra något, de drar bara minne).
Citera
2022-12-19, 02:14
Medlem
KebabOchBearnaises avatar
Citat:
Tja, jag tänker inte be folk här på Flashback om teknisk support, jag ville mest veta ifall det är ett problem som andra har upplevt och som ökat på senare år (jag kan tänka mig att vissa appmakare helt enkelt vill att det ska vara litet knepigt att stänga ner deras program så att de får tuffa på i bakgrunden hela tiden, men som användare vill jag inte ha fönster som bara ligger kvar på skrivbordet utan att göra något, de drar bara minne).

Det är ju fel på dina grejer, det funkar ju för alla andra.
Citera
2022-12-19, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Det är ju fel på dina grejer, det funkar ju för alla andra.
Datorer är väldigt varierande (dvs många olika typer för olika syften) och många använder dessutom numera smartphones snarare än PC till vardags, då blir det en helt annan slags miljö även om programmen heter likadant.

Som sagt, jag har lång erfarenhet av datorer och upplever inte att det är några problem med de här maskinerna i övrigt - men att sitta och diskutera saken med typer som kanske mest använder sina datorer för videogaming eller så verkar inte vidare meningsfullt.
Citera
2022-12-19, 03:35
Medlem
BigFatCones avatar
Det är klart att ibland hänger sig ett program totalt. Men jag kan inte påstå att det har hänt oftare i W10 än tidigare. Snarare tvärtom.
Citera
2022-12-19, 04:49
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Jag har på senare tid märkt att det tycks bli allt mer tungrott och icke-responsivt att snabbt stänga ner ett program eller ett fönster i Windows (kör Windows 10 hemma och ibland Windows 11 på jobbet, och har jobbat i Wndowsmiljö sedan slutet av 90-talet), Förr var det enkelt, i huvudsak två snabba metoder:

1. man vänsterklickade med musen på x:et uppe i programfönstrets övre högra hörn (antingen det stora fönstret eller thumbnail-fönstret som hängde över ikonen nere på taskbar vid botten av skärmen.

2. högerklick på ikonen i taskbar och välj "avsluta detta program". Om det var flera fönster för samma webbläsare, med många flikar på vartdera, så stängdes samtliga (och sessionen kunde öppnas upp igen nästa gång).

Men numera blir det ofta ingen reaktion på någondera (metod 2 har jag i princip slutat använda, den fungerar aldrig längre). Man kan göra många försök utan att något händer och det gäller både webbläsare (särskilt Chrome), bildprogram, Media Player, och inte minst Norton. Det tycks finnas ett allt större inbyggt motstånd i många program mot att stängas ner på det sättet (däremot kan det tydligen gå snabbt med hotkeys, men jag använder nästan aldrig dylika).

Är det här en genomgående trend på senare år, och är det i Windows eller i själva programmen/ apparna som problemet sitter?

Hej

Det låter ju som du har någon tung bakgrundsprocess som körs som du inte är medveten om.

Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket procent CPU och disk och minne som används samtidigt som du använder dina program.

Är det något annat program eller någon process som körs samtidigt som tar ovanligt mycket resurser?

Hur mycket resurser används när du väljer att stänga ned programmet genom att minimera det. Och av vilka program och processer?

Har du kollat virus och kört igenom alla saker man kan göra med en dator för att rensa från temporära filer och allt sådant ?
Defragmenterat?
Checkdisk? (vet inte vad programmen heter idag men alla program man kan använda för att felsöka datorn för att få den att fungera bättre. Googla)

Är det lika stort problem att stänga ner eller minimera programmet anteckningar?

Har du en skiva med Windows eller USB?

Kan du installera samma Windows på en annan dator för att se om problemet uppstår med ditt Windows eller din dator specifikt?

Om inget annat fungerar kanske du kan formatera om datorn och installera ditt Windows igen?

Då kanske det fungerar igen ? (Dvs du kanske hade något konstigt installerat på din dator som får den att bete sig såhär?)

Tja lite idéer

Lycka till
Senast redigerad av FlyboySeven 2022-12-19 kl. 04:53.
Citera
2022-12-19, 05:58
Medlem
Hmm du kan ha en poäng i att program ofta "tänker" när man försöker stänga ner dem. Men jag tycker bara det är så när de håller på med något. Och som någon sa, när datorn är upptagen.

Det är som att den säger "vafan, ser du inte jag försöker läsa in alla dina jävla flikar samtidigt som du kollar på en video och kör antivirus. Så snart jag är klar kan du få stänga ner, okej?"
Modern windows har en del processer som ibland drar igång och tar processorkraft. Kolla i task manager.

Microsoft har ett antimalware program exempelvis som startar lite random och tar 50% processor tills den är klar. Chrome använder jag inte men vill minnas den laddar ner uppdateringar och gör säkerhetskollar i bakgrunden. Många program gör så.
Citera
2022-12-19, 06:20
Medlem
Jo jag har noterat samma sak.

Program som tar tid att stänga går jag bara direkt till taskmanager och dödar dom där istället för att stänga i programmet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in