• 1
  • 2
2022-12-19, 06:41
Bannlyst
Windows har alltid varit ett missfoster och haft konstiga saker för sej, det ber på konstruktionen att man inte har ett unix os i botten av windows.

Men låter som TS kanske har hårdvaru strul, typ hårddisken börja bli trött?
Citera
2022-12-19, 07:38
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Windows har alltid varit ett missfoster och haft konstiga saker för sej, det ber på konstruktionen att man inte har ett unix os i botten av windows.

Men låter som TS kanske har hårdvaru strul, typ hårddisken börja bli trött?
Mmm.. För *nix-system beter sig aldrig det minsta knepigt...
Citera
2022-12-19, 08:02
Medlem
Men varför har du Norton installerat på din dator?

Windows defender som finns på alla Windows 10 och 11 datorer är ett tillräckligt bra antivirus program.
Om man väljer att installera ett annat Antivirus program så kommer det att övervaka dina processer och tyvärr så gör de mer märkbart än Windows defender.

Sen så tycker jag att man ska pröva på att använda Edge som webläsare. Både Edge och Chrome bygger på Chromium, dvs de har samma kodbas. Men fördelen med Edge är att den är betydligt bättre på att hantera datorns resurser än vad Chrome gör.

Har man dessutom en dator som har lite äldre hårdvara så kan både problemen med tredje part antivirus och Chromes resursslöseri märkas mer än om man har en dator med den senaste hårdvaran.
Citera
2022-12-19, 08:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har på senare tid märkt att det tycks bli allt mer tungrott och icke-responsivt att snabbt stänga ner ett program eller ett fönster i Windows (kör Windows 10 hemma och ibland Windows 11 på jobbet, och har jobbat i Wndowsmiljö sedan slutet av 90-talet), Förr var det enkelt, i huvudsak två snabba metoder:

1. man vänsterklickade med musen på x:et uppe i programfönstrets övre högra hörn (antingen det stora fönstret eller thumbnail-fönstret som hängde över ikonen nere på taskbar vid botten av skärmen.

2. högerklick på ikonen i taskbar och välj "avsluta detta program". Om det var flera fönster för samma webbläsare, med många flikar på vartdera, så stängdes samtliga (och sessionen kunde öppnas upp igen nästa gång).

Men numera blir det ofta ingen reaktion på någondera (metod 2 har jag i princip slutat använda, den fungerar aldrig längre). Man kan göra många försök utan att något händer och det gäller både webbläsare (särskilt Chrome), bildprogram, Media Player, och inte minst Norton. Det tycks finnas ett allt större inbyggt motstånd i många program mot att stängas ner på det sättet (däremot kan det tydligen gå snabbt med hotkeys, men jag använder nästan aldrig dylika).

Är det här en genomgående trend på senare år, och är det i Windows eller i själva programmen/ apparna som problemet sitter?

Punkt #2 har jag märkt, på W11, är lite mindre responsiv än på W10, man behöver vara mer distinkt i sitt knapptryckande numera. Skillnaden är klart märkbar. Men ingen skillnad för punkt #1.
Citera
2022-12-19, 10:47
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har på senare tid märkt att det tycks bli allt mer tungrott och icke-responsivt att snabbt stänga ner ett program eller ett fönster i Windows (kör Windows 10 hemma och ibland Windows 11 på jobbet, och har jobbat i Wndowsmiljö sedan slutet av 90-talet), Förr var det enkelt, i huvudsak två snabba metoder:

1. man vänsterklickade med musen på x:et uppe i programfönstrets övre högra hörn (antingen det stora fönstret eller thumbnail-fönstret som hängde över ikonen nere på taskbar vid botten av skärmen.

2. högerklick på ikonen i taskbar och välj "avsluta detta program". Om det var flera fönster för samma webbläsare, med många flikar på vartdera, så stängdes samtliga (och sessionen kunde öppnas upp igen nästa gång).

Men numera blir det ofta ingen reaktion på någondera (metod 2 har jag i princip slutat använda, den fungerar aldrig längre). Man kan göra många försök utan att något händer och det gäller både webbläsare (särskilt Chrome), bildprogram, Media Player, och inte minst Norton. Det tycks finnas ett allt större inbyggt motstånd i många program mot att stängas ner på det sättet (däremot kan det tydligen gå snabbt med hotkeys, men jag använder nästan aldrig dylika).

Är det här en genomgående trend på senare år, och är det i Windows eller i själva programmen/ apparna som problemet sitter?
Du nämner Chrome som regel har bakgrundsprocesser som kör, även när webbläsaren är nedstängd.
Norton är väl meningen att det ska köra i bakgrunden, även om det numera inte behövs något antivirus-program.
Jag har en viss laptop med begränsade resurser. När jag ska spela ett resurskrävande spel blir jag tvungen att manuellt avsluta alla "tjänster" som kör i bakgrunden (Dropbox, Google Drive, OneDrive etc) genom att högerklicka på app-ikonerna längst nede i högra hörnet. Detta även om inga fönster ens är öppna.
Citera
2022-12-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du nämner Chrome som regel har bakgrundsprocesser som kör, även när webbläsaren är nedstängd.
Norton är väl meningen att det ska köra i bakgrunden, även om det numera inte behövs något antivirus-program.
Jag har en viss laptop med begränsade resurser. När jag ska spela ett resurskrävande spel blir jag tvungen att manuellt avsluta alla "tjänster" som kör i bakgrunden (Dropbox, Google Drive, OneDrive etc) genom att högerklicka på app-ikonerna längst nede i högra hörnet. Detta även om inga fönster ens är öppna.
Det är klart att Norton har bakgrundsprocesser,och att programmet som sådant ska vara på hela tiden. Vad jag är ute efter är t ex att stänga Live Update-fönstret på skrivbordet när det är färdigkört, det känns ofta riktigt trögt.

Jag har ofta ganska många flikar öppna parallellt i webbläsare, och gärna både ett vanligt fönster och ett inkognito-fönster, kanske med några stycken Youtube-flikar i det senare (men isåfall pausade när jag inte ser på just det klippet). Det är klart att det drar en del RAM-minne, men jag har jobbat på det sättet i minst femton år (även på tidigare datorer som hade mindre RAM än de jag använder nu) och tidigare var det sällan något problem att stänga ner. Min helt ovetenskapliga gissning är att Chrome har fått allt fler och tyngre bakgrundsprocesser som är svåra att stänga av om man inte vet exakt vilka de är och hur det ska göras.
Citera
2022-12-19, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Mmm.. För *nix-system beter sig aldrig det minsta knepigt...

Nej! Har använd olika UNIX system sedan Ultrix tiden, aldrig varit några problem.
Citera
2022-12-19, 16:23
Medlem
Det är för att det pågår får mycket i bakgrunden.
Avinstallera Norton antivirus så ska du se att det blir bättre, och kör med Firefox. Ctlr alt del och kolla vad är i gång... gå in i inställningar på programmet som är i gång och välj att det inte ska starta när du startar datorn.

kör en vända och avinstallera alla appar som du inte använder. Hela rubbet...

Kolla hur du slimmar Windows för gaming.

installera chippsettets drivrutin.

Kan jag få en gammal dator rapp med 1GB ram och celleron så ska du fan kunna få fart på din dator också Det går när man vet hur man gör det...
Citera
2022-12-19, 19:55
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Man använder alt + f4 för att stänga program, så har man väl gjort sedan typ 90-talet?

I övrigt inga kommentarer

Menar du 70-talets terminaldatorer ?
Citera
2022-12-19, 21:19
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Menar du 70-talets terminaldatorer ?
Alt+F4 fungerar även idag på moderna datorer, för att stänga av program och stänga av datorn.
Citera
2022-12-19, 23:17
Medlem
FederalAgents avatar
På min Lenovo bärbar så går det snabbt att stänga ner program.

However, om ett program är öppet men inte används en längre stund så kan programmet "somna" så att säga och då kan det ta några sekunder innan programmet börjar fungera igen efter att man börjat klicka.

Då kan det alltså ta lite längre tid att stänga ner men det är fortfarande enkelt.
Citera
2022-12-20, 10:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Nej! Har använd olika UNIX system sedan Ultrix tiden, aldrig varit några problem.
Fast nu ljuger du och du vet du. Det finns inga perfekta system.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in