2022-12-18, 20:24
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Vår "uppoffringar" är inte för Ukraina. Vi gör det för att stödja oss själva. Klarar inte Ukraina av att hantera den Ryska invasionen så kommer att Ryssland att fortsätta. Sverige står på tur, Ryssjävlarna har varit här förr. Och kostnaden för Ukraina är småsmulor i jämförelse om var det kommer att kosta att bygga upp ett nytt Svenskt försvar. Speciellt om Putins kompis håller oss utanför NATO.

Vi får aldrig glömma 1808 då vi förlorade Finland.
Citera
2022-12-18, 20:30
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Såklart det skulle passa den äckliga ryssen bra om alla gömmer sig så fort Ryssland börjar attackera sina grannländer.

Ett tips i all välmening: sluta mörda oskyldiga människor.

Sluta rabbla om att du bara är "neutral"... Det är så uppenbart att du sprider patetisk rysspropaganda.

Trådstartaren är en av måååånga som får lön av ryska staten för att sprida lögner och tvivel.

Även om du gör det för pengarna. Skäms du inte när du ser dig själv i spegeln?
Citera
2022-12-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
När du säger: Ukraina är värt alla uppoffringar.

Varför blev Ukraina så viktigt helt plötsligt? Varför älskar alla dem helt plötsligt?

Hur kan korrupta Ukraina stå för den ”fria demokratin”.

Hur skadar det Ryssland om vi sänker våra europeiska ekonomier för ”Ukrainas” skull.

Låter nästan som om det finns en agenda bakom allting.

Nej vi sänker inga ekonomier. EU och USA märker knappt av de pengarna, det är kaffepengar i sammanhanget.

Däremot kan man ALDRIG släppa diktaturer lösa. Den läxan lärde man 1938-1939. Och till slut har man sett att 2008-2022 är precis likadant.
Citera
2022-12-18, 20:34
Medlem
BigBusinesss avatar
Den här tråden gick inte riktigt som TS hade tänkt.

Inte många som var oroliga för de uppoffringar som görs för att stopp nazi-ryzzarna. Tvärt om verkar de allra flesta av oss vara beredda att offra betydligt mer.
Citera
2022-12-18, 20:37
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Tänk att man trott att Ryssland var ett land som alla andra och att deras lögnaktiga, mordiska kultur bara var fördomar.

Så visar det sig att Ryssland är vad det alltid varit, ett fruktansvärt patetiskt land som sprider sig som en cancer mot sina grannländer.

Även cancer vill leva när den sprider sig i organismen men det är inte lämpligt med tanke på den skada den gör.

Hade den inte skadat organismen så hade den kunnat accepteras.

Men den skadar.

Därför bekämpar man den.

Ryssland är cancer.
Citera
2022-12-18, 20:40
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Volodomyr Zelensky (eller "tiggarzelensky" som han ibland kallas på Flashback) kräver oerhörda kapital för att få ordning på landet. Hans mål är att Ukraina ska nå samma levnadsstandard som USA och EU, och det är fortfarande lång väg att gå. Rapporter har hävdat att "tiggarzelensky" främst fokuserat på att höja standarden för överklassen och t ex har många lyxbostäder i utlandet sen kriget började köpts in till landets rikaste. Uppskattningsvis 30% av bistånden påstås dock nå fram till "folket", på något sätt (möjligen efter att en eller flera statstjänstemäns fickor fyllts upp på vägen).
Frågan för tråden är till vilken levnadsstandard du är villig att donera med dina pengar?

Vid vilken standard kommer du säga att Ukraina har fått tillräckligt, och hur mycket av dina egna pengar är du villig att avvara för att de ska nå dit?

Personligen anser jag att våra vänner Ukraina bör få det stöd som behövs för att konflikten ska upphöra och för att landet ska uppnå en bättre levnadsstandard än det extremkorrupta samhället lät dem få innan, men att det inte ska ske på bekostnad av vår egen levnadsstandard. Jag tycker t ex EU borde fortsätta att bedriva handel med vår vän Ryssen så att vårt eget folk inte blir lidande under energikrisen som skapats av detta krig.

Jag startade tidigare en snarlik tråd där jag frågade hur mycket Flashbackare är villiga att avvara i sin lön för att fortsätta kriga mot Ryssen:
(FB) Hur många % av din lön är du villig att avstå pga Ukrainakrisen? 20? 50%? 90%!?
Det som skrevs däri är uppdelat. Allt ifrån "Exakt 0%", till "Kan tänka mig ta emot en Ukrainsk kvinna" (i vilket syfte kan man fråga sig??) till att flera skrev att de är villiga att låta stora summor av deras lön gå till Ukraina varje månad och t ex avstå alla icke-nödvändiga utgifter under 5-10 år.
Tidigare har jag även sett folk skriva att Sverige t ex borde vara utan ström i vinter, om det hjälper Ukraina.
Var går din egen gräns?
Hur långt är du villig att offra ditt eget land för att Ukraina ska få det bättre?

Kommer du fortsätta stödja extremhöga elpriser som gör att du bara får behålla några tiondelar av din lön efter att elräkningen är betald när priset ligger på hundratals kr per kwh så länge det gynnar "tiggarzelensky"?
Kommer du fortsätta göra det även efter att Ukraina gått om Sverige i levnadsstandard?
När Ryssland är bankrutt och utsparkade ur Ukraina och Putin på väg till Haag.
Citera
2022-12-18, 20:41
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Som svar på rysstrollets fråga:

Varenda krona är värt det för att stoppa äckliga mördare.

Och det finns många sätt att stoppa ryssar på. Vänta bara
Citera
2022-12-18, 20:45
Medlem
AndersPersson99s avatar
Ukraina saknar el, vatten, värme och mat och blir bombade konstant. Det är inte så att de kräver louis vuitton prylar och champagne dirrekt.

Ditt inlägg är osmakligt och du är en gris.
Citera
2022-12-18, 20:50
Medlem
Fred får kosta tycker jag. Därför skall vår regering fortsatt ge Ukraina stöd både militärt och humanitärt mot krigsherren i Kreml och hans medbrottslingar.
Svenskarna är ju också ovanligt givmilda när det gäller att ta ur egen ficka för ett supporta ett fortsatt fritt demokratiskt Ukraina.
Och fattiga Ryssland ser ju numera Sverige som en fientlig sinnad stat så valet är enkelt, logiskt och helt riktigt: Slava Ukraini.
Citera
2022-12-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
De som ska vara med i återuppbyggnaden av ukraina är experter så det räcker att de vet hur man organiserar. Att såna som du inte fattar kvittar, ni fattar ju ändå ingenting om viktiga saker.

För min del får det kosta vad som, huvudsaken för mig är att ukraina får adekvat utrustning och hjälp med underrättelser så de kan slå ihjäl så många ryska inkräktare som det bara är möjligt.

Pengar är inte ett problem för mig, har rik familj och svinrik släkt. Jag lever på avkastning ur en fond men har regelmässigt överfört stora belopp till ukrainas kamp.

Det är det jag är rädd för. Att tex SIDA är inblandade. De har förstört mycket genom att just göda korruption.

Jag är alltså för att Ukraina stöttas, men priset är högt... och risken stor att de blir EU-medlemmar för tidigt. Likt Rumänien och för all del Ungern. Det är med EU-bidrag Ungerns korruption göds.

Just sayin'
Citera
2022-12-18, 21:20
Medlem
Duerfs avatar
Jag föreslår en fred som går ut på att Ryssland lämnar Ukraina och betalar skadestånd för det landet ställt till med. Jag är generös nog att inte kräva att Putin lämnas ut till krigstribunalen i Haag.

Jag är lika mycket för fred som du är. Förmodligen lite mer eftersom jag inte vill att fascistsidan är de som kommer ut freden som vinnare.
Citera
2022-12-18, 21:25
Medlem
RyskaMaffians avatar
Det är ingen idé att argumentera med TS. Han får betalt för att skriva här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in