2022-12-18, 16:55
Medlem
Får hon ens säga upp sin lägenhet eftersom den är avspärrad? det går ju inte att besiktiga lägenheten eller hyra ut den?
Läste någonstans där lägenhetsinnehavaren i ett annat mordfall försökt kräva skadestånd för att lägenheten varit avspärrad i 4mån vid den aktuella tidpunkten och varit tvungen att betala hyror under tiden.
Hade man fått säga upp den så borde dom ju gjort det istället?

Tycker det känns väldigt konstigt att föräldrarna är så hjälpsamma när dottern är mordmisstänkt och fyndplatsen är mer eller mindre på ILs bakgård.
Om det nu var JJs far som hade synts i Illharjen tidig söndagsmorgon så stärker det mina misstankar ännu mer att IL kan ha hjälpt sin dotter på natten. iom att föräldrarna tycker si och så om advokatbyte och känner att dom inte fått stöd utav advokat MB, samt att hon nu folkbokfört sig hemma i Nye igen.
Varför inte till hennes mor som bor närmre?
Nu placerar hon sig ju ännu mer runt fyndplatsen genom att skriva sig i närheten.

Jag tror att det ligger väldigt mycket heder i hela brottet, att hon är uppfostrad utav hennes far på det sättet och därmed faller det naturligt för henne att be honom om hjälp och sen att det är där hon skriver sig.
Citera
2022-12-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Det går väl fortfarande att begära tillfällig eftersändning av post? I så fall är det helt ologiskt att byta adress.
Jag gissar på at JJ och familjen har en plan på att hon inte kan bo kvar i vetlanda oavsett dom eller inte
Kanske t. o. m flyttar till pappans hemland och polisen vill nog ha kvar lägenheten i förvar som brottsplats fortfarande
Senast redigerad av Anedin 2022-12-18 kl. 17:08.
Citera
2022-12-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Det kan också vara så att pga att hon känner sig underlägsen (vilket vi inte vet) som hon känner sig tvingat att få bekräftelse, visa sig hård. Det, tillsammans med diagnoser, mediciner, droger och/eller alkohol är farliga kombinationer.

Om jag, helt fritt från annan info, bara läser deras P7 ser MH värre ut än JJ. FWIW.
Är hon Maja verkligen så pass nergången/beroende drogmissbrukare?
Hon är ju trots allt bara 18 år och om jag förstår rätt så är det bara sista året typ som hon börjat festa
Jag tror det har blivit en trådsanning att hon är så pass borta pga det
Och vad äter hon för mediciner för diagnoser?.
Det finns många som har diagnoser som inte medicinerar.. Vad för diagnos har hon?
Citera
2022-12-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag tror inte J med sitt kontrollbehov skulle anförtro M en så viktig uppgift. J använde appen och hämtade sin lilla beställning i driven, istället för att gå in till McDonalds och lägga en krånglig beställning som hade tagit längre tid.

Men det är anmärkningsvärt att hon ber grannen stanna så hon kan prata med sin kompis i den andra bilen. Nåt viktigt ville hon få sagt under den korta stund dom pratade.
Det behöver völ inte vara något viktigt hon pratade om med killarna?..
Om nu inte dom är delaktiga i det här
Vilket det ser ut som dom inte är enl polisen
Senast redigerad av Anedin 2022-12-18 kl. 17:26.
Citera
2022-12-18, 17:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Får hon ens säga upp sin lägenhet eftersom den är avspärrad? det går ju inte att besiktiga lägenheten eller hyra ut den?
Läste någonstans där lägenhetsinnehavaren i ett annat mordfall försökt kräva skadestånd för att lägenheten varit avspärrad i 4mån vid den aktuella tidpunkten och varit tvungen att betala hyror under tiden.

Tycker det känns väldigt konstigt att föräldrarna är så hjälpsamma när dottern är mordmisstänkt och fyndplatsen är mer eller mindre på ILs bakgård.
Om det nu var JJs far som hade synts i Illharjen tidig söndagsmorgon så stärker det mina misstankar ännu mer att IL kan ha hjälpt sin dotter på natten. iom att föräldrarna tycker si och så om advokatbyte och känner att dom inte fått stöd utav advokat MB, samt att hon nu folkbokfört sig hemma i Nye igen.
Nu placerar hon sig ju ännu mer runt fyndplatsen genom att skriva sig i närheten.

Jag tror att det ligger väldigt mycket heder i hela brottet, att hon är uppfostrad utav hennes far på det sättet och därmed faller det naturligt för henne att be honom om hjälp och sen att det är där hon skriver sig.
J bodde hos pappan tidigare, så det är väl inte så konstigt att hon "flyttar dit" igen?
Förmodligen finns det anledning till att hon bott hos pappan och inte namman.
Citera
2022-12-18, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Försöker följa tråden men tappar (förutom hoppet om delar av mänskligheten) både fokus och tålamod av all sörja.

Ber om ursäkt om min fråga redan är avhandlad ett par hundra gånger.

Vad vet vi om personen som körde J till McD? Är det fullständigt uteslutet att denne ljuger? Skulle han kunna ligga bakom detta, ensam eller med hjälp?
Tänker på den resa till McD som T’s mobil gjorde, den behöver ju inte ligga i J’s ficka under vägen utan föraren kanske hade den? Det skulle också delvis förklara varför cykeln flyttades senare. Tänker att när de kommer tillbaka från McD så plockar J påsen i cykelkorgen och säger typ ”T verkar ha gått hem istället för att ta sin cykel”, mannen förstår då att T cyklat och flyttar hennes cykel.

Anledningen till att jag öht funderar på om tjejerna är oskyldiga är mest den där lögnen om resan till McD. Den passar liksom inte in. Försöker tänka varför man skulle dra till med en sådan lögn som man vet med sannolikhet kommer att avslöjas omgående.
Antingen har något hänt när J var borta och M var ensam i lgh. Händelsen är såpass viktig (T avlider) att man desperat måste ge personen som befann sig där ett alibi och tänker inte exakt på konsekvenserna av en sådan lögn. Skulle ovan scenario vara fallet så borde väl J till slut säga som det är? Att hon var ensam.
Eller så har båda varit delaktiga och i paniken så tror de att de kan ge varandra alibi genom att säga att de var tillsammans hela tiden. För mig känns inte den tabben så sannolik att begås av någon som uppenbarligen isf är kapabel till att mörda någon och forsla bort samt gömma en kropp så som de lyckats med hittills.

Jag förstår såklart att det kanske är helt onödigt att spekulera i om andra scenarion än att tjejerna är skyldiga. Polisen kanske redan har hyfsat klart för sig att de är det.
Men för varje dag som går så känner jag mig mer benägen att leta efter andra tänkbara möjligheter.

Ännu ett inlägg med sörja och spekulationer. Ber om ursäkt i förväg.

Precis vad jag tänker! Nu nästan 50 dagar senare verkar Polisen inte ha tillräckligt på fötterna för att JJ och eller MH är mgm!
Gjorde man en genomsökning av grannens bil? letande man efter spår från Tove i den?
Eftersom det såg ut som att Tove färdades med JJ och grannen till McD borde det ju vara självklart att söka spår i den bilen!
Oavsett vem som är mgm, så är det min övertygelse att det är en MAN!
Citera
2022-12-18, 17:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo

Men man har väl uppsägningstid? Vanligen 3 månader.
Jag ser inget konstigt i att föräldrar vill hjälpa sina barn, särskilt som de säkerligen hoppas på att hon är oskyldig. Ett barn är ett barn, ibland oavsett om de har gjort hemska saker kan jag tänka mig, sedan beror nog det på många faktorer. Men än har ingen dom fallit och de har inte någon insyn i utredningen.

Jag kan också tänka mig att om JJ förhördes först upplysningsvis, kanske hon hann prata med sina föräldrar om bråket och att Tove gått hem, kanske även när hon var hemma redan dagen efter. Tror att det sitter långt in att tro att ens dotter är kapabel till mord.

Och för att inte behöva lägga ut en massa pengar på en lägenhet varje månad, säger de kanske upp den, alternativt försöker hyra ut den?

Sedan är det väl så att polisen har sagt att det inte finns några andra misstänkta?

Är det inte du som med eftertryck i inlägg efter inlägg påpekat det?

Skillnad på att stuva undan lik, mot att säga upp en lägenhet (typ) eller vara behjälplig med ett förslag på erfaren försvarare i brottmål.

Tillägg:

Lgh är ju en misstänkt brottsplats oasvsett vem som hyr den, betalar hyran mm. Hyresvärden kan förstås inte hyra ut den under den tid som den är avspärrad.
Naturligtvis kan hon säga upp lgh, om det är det som skett.
Senast redigerad av notknapparen 2022-12-18 kl. 18:15. Anledning: tillägg och stavfel
Citera
2022-12-18, 18:12
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Är hon Maja verkligen så pass nergången/beroende drogmissbrukare?
Hon är ju trots allt bara 18 år och om jag förstår rätt så är det bara sista året typ som hon börjat festa
Jag tror det har blivit en trådsanning att hon är så pass borta pga det
Och vad äter hon för mediciner för diagnoser?.
Det finns många som har diagnoser som inte medicinerar.. Vad för diagnos har hon?

P7

"I kontakt med BUP-mottagningen åsattes H*llman diagnoserna tvångstankar med tvångshandlingar, ospecificerat ångestsyndrom och bristande självkänsla."

"I kontakt med BUP-mottagningen hade H*llman ordinerats stämningshöjande och ångestförebyggande läkemedelsbehandling samt kognitiv beteendeterapi (KBT). Efter att diagnosen ADHD ställdes ordinerades H*llman även centralstimulerande läkemedelsbehandling."

"Vid undersökningen uppgav H*llman att hon vid flera tillfällen genomfört självskadehandlingar form av försök till strypning och lindrigare tablettintoxikationer."
Senast redigerad av argusmaximus 2022-12-18 kl. 18:18.
Citera
2022-12-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Byte av folkbokföring innebär inte nödvändigtvis byte av bostad. J kan mycket väl ha lgh kvar, men att posten skickas till Nye.
Nu vet de att tjejerna kommer att vara inlåsta minst en månad till och då är det ju bra att någon annan tar hand om ev. försändelser, typ hyresavin, så att de inte samlas innanför dörren

Enligt SKV är det inte lagligt att bo någon annanstansän där man är folkbokförd
Citera
2022-12-18, 18:25
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Precis vad jag tänker! Nu nästan 50 dagar senare verkar Polisen inte ha tillräckligt på fötterna för att JJ och eller MH är mgm!
Gjorde man en genomsökning av grannens bil? letande man efter spår från Tove i den?
Eftersom det såg ut som att Tove färdades med JJ och grannen till McD borde det ju vara självklart att söka spår i den bilen!

rhis… för helvete ge dig!

Man kan inte ha folk häktade i 50 dagar om man inte har rejält på fötterna

Sluta fantisera om alternativa mgm, du bara skämmer ut dig med dina lögner
Citera
2022-12-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis

Du sitter alltså på riktigt och går igenom inlägg som är över 1.5 månader gamla ENBART för att hitta någon som skrivit någonting om grannen så att du kan fortsätta lufta ditt jävla narrativ? Polisen har med 99% säkerhet hört grannen, kollat av alibin, kanske till och med fått kikat in i snubbens bil av välvilja från grannen, skriver 99% då jag inte själv har hört polisen säga detta, men du förstår. Eller nej, det gör du ju inte, jävla syltskalle.

Tjejerna har suttit häktade i 50~ dagar och misstankarna har endast förstärkts med tiden enligt polisen.

Angående lägenhetsbytet så tror jag det faller sig ganska naturligt då dom misstänker att dom kommer få sitta bra mycket längre, men hur fungerar det egentligen, JJ kan väl knappast genomfört en addressändring själv via häktet? Har det skrivits någon fullmakt till föräldrarna då hon är myndig eller har advokaten möjlighet att göra detta?

Sen florerade det väl tidigare att bostadsägaren hade lagt ut 2st andra fastigheter till salu, kan det vara så att ägaren behövde få bort JJ för att även få ut denna bostaden på marknaden? lite OT möjligtvis.
Citera
2022-12-18, 18:46
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunghult
Enligt SKV är det inte lagligt att bo någon annanstansän där man är folkbokförd
Det beror på var du har din huvudsakliga vistelsetid, dvs du ska vara folkbokförd där du uppehåller dig mest, men du kan ha flera olika boenden.
J lär inte uppehålla sig annan stans än häktet det närmaste halvåret, men där kan hon inte vara folkbokförd, varför det torde vara egalt var hon är bokförd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in