2022-12-18, 00:51
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ingen förtjänar någonsin att straffas överhuvudtaget, eftersom ingen någonsin kan rå för sina handlingar. Straff är ett nödvändigt ont vars enda syfte är att avskräcka folk från att begå brott i framtiden. Hämnd är totalt irrationellt.

Ingen kan dock någonsin rå för att han är en ond människa eller begår ondskefulla handlingar.

Jag tvivlar starkt på att han vill behandlas på det sättet.

Att "rå för sina handlingar" betyder i praktiken: "om du gör X så kommer Y hända dig". Brottsligen gjorde X, nu ska vi göra Y mot honom. Principen om proportionalitet och rättvisa säger oss att han ska behandlas med öga för öga. Alltså ska X stå i proportion till Y. Han levde enligt svärdet, och nu ska han av svärdet dö. Det fyller många viktiga funktioner, t.ex. att sådana som brottslingen inte tillåts breda ut sig i samhället. Dessutom är rättvisa i sig ett moraliskt imperativ, oavsett snubbens bakgrund eller ursäkter.

Principen om proportionalitet är uråldrig, universell, beprövad och bra. Det är inget som någon hippie-vänster kan komma in och teoretisera bort från människans natur.
Senast redigerad av Sedelagen 2022-12-18 kl. 00:57.
Citera
2022-12-18, 00:55
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Tyvärr behöver folk ta ansvar även för saker de inte kan rå för, då man precis som du säger måste bygga ett rättssamhälle på ansvar. Ingen brottsling kunde någonsin ha låtit bli att begå brottet, men vi måste straffa dem ändå för att de allra flesta ska förstå att brott inte lönar sig och därmed avstå ifrån att begå brott.

Jag kan göra det nu. Ingen nazist, terrorist, misshandlare eller mördare förtjänar någonsin att straffas.

Det är ju enkelt att bara slänga ur sig något sånt där för att verka konsekvent.
Få läsa lite mer ingående på ett mer förstående sätt varför du genuint menar att nazister inte kan rå för att de hamnat där de hamnat. Det hade faktiskt varit en intressant läsning. Om nazister är offer för omständigheterna i samhället, så vill jag gärna läsa vad dessa omständigheter bottnar i.
Citera
2022-12-18, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelagen
Att "rå för sina handlingar" betyder i praktiken: "om du gör X så kommer Y hända dig". Brottsligen gjorde X, nu ska vi göra Y mot honom. Principen om proportionalitet och rättvisa säger oss att han ska behandlas med öga för öga. Alltså ska X stå i proportion till Y. Han levde enligt svärdet, och nu ska han av svärdet dö. Det fyller många viktiga funktioner, t.ex. att sådana som brottslingen inte tillåts breda ut sig i samhället. Dessutom är rättvisa i sig ett moraliskt imperativ, oavsett snubbens bakgrund eller ursäkter.

Principen om proportionalitet är uråldrig, universell, beprövad och bra. Det är inget som någon hippie-vänster kan komma in och teoretisera bort från människans natur.
Principen om proportionalitet är irrationell föråldrad och dysfunktionell, vilket är anledning till att vi har övergivit den. Det är tack vare att vi i Sverige ger brottslingar en andra chans och inte förstör deras liv i onödan som vi har så låg brottslighet i det här landet.
Citera
2022-12-18, 01:08
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Principen om proportionalitet är irrationell föråldrad och dysfunktionell, vilket är anledning till att vi har övergivit den. Det är tack vare att vi i Sverige ger brottslingar en andra chans och inte förstör deras liv i onödan som vi har så låg brottslighet i det här landet.

Den där 15-åringen sägs bära på psykiska störningar som gör att enligt professionell bedömning att han kommer med största sannolikhet återfalla i liknande grova brott. Det bästa är faktiskt att han hålls undan på livstid enligt min mening.
Citera
2022-12-18, 01:37
Medlem
Citat:
Människan är inte någon programmerad robot
utan känslor, att känna har mot den här killen är helt legitimt. Han har förstört hennes liv.

Det går inte så bra för dig, ingen här verkar hålla med dig
Citera
2022-12-18, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajaninja
Stämmer det att han kom till Sverige tre veckor innan brottet?

Nej, han kom till Sverige 2017/2018 där någonstans. Ska däremot enligt uppgift ha fått PUT bara strax innan brottet.
Citera
2022-12-18, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Människan är inte någon programmerad robot
utan känslor, att känna har mot den här killen är helt legitimt. Han har förstört hennes liv.

Det går inte så bra för dig, ingen här verkar hålla med dig
Människan är en programmerad robot med programmerade känslor. Dessa känslor uppstod på den tiden då vi var djur som agerade rent instinktivt utan minsta eftertanke. Många av dessa känslor fyller idag inte längre någon funktion utan är tvärtom enbart destruktiva. Hat är en sådan känsla. Hat är aldrig legitimt i ett modernt civiliserat samhälle med tänkande människor.

Jag förväntade mig inte att någon i den här tråden skulle hålla med mig, det är inte heller mitt mål att lyckas övertyga någon här på kort sikt. Jag är fullt medveten om att nästan alla människor är djupt obenägna att ta till sig de fakta jag presenterat här. Mitt mål är att så frön som på sikt kan växa hos människor.
Citera
2022-12-18, 02:10
Medlem
Citat:
Människan är en programmerad robot med programmerade känslor. Dessa känslor uppstod på den tiden då vi var djur som agerade rent instinktivt utan minsta eftertanke. Många av dessa känslor fyller idag inte längre någon funktion utan är tvärtom enbart destruktiva. Hat är en sådan känsla. Hat är aldrig legitimt i ett modernt civiliserat samhälle med tänkande människor.

Jag förväntade mig inte att någon i den här tråden skulle hålla med mig, det är inte heller mitt mål att lyckas övertyga någon här på kort sikt. Jag är fullt medveten om att nästan alla människor är djupt obenägna att ta till sig de fakta jag presenterat här. Mitt mål är att så frön som på sikt kan växa hos människor.
Han är skyldig, oavsett vad din buddistiska filosofi säger. Men den passar väl bra i ett kapitalistiskt samhälle, där inget ska ifrågasättas. Allt bara flyter
Citera
2022-12-18, 02:11
Medlem
Skolan och samhället måste bli bättre på att fånga upp dom här jävla psykfallen och stuva in dom där dom hör hemma, bakom låsta dörrar
Citera
2022-12-18, 02:12
Medlem
Finns det nån insamling? Var borta i 3h och orkar inte läsa ikapp.
Kan man göra nåt annat?
Citera
2022-12-18, 02:27
Medlem
Fimbulramns avatar
Fixade inte att läsa hela artikeln i Expressen. Idioten som överföll henne kan råka ut för vad som helst, skulle inte bry mig en sekund. Bara 15 år? Tror inte det men spelar ingen roll. På med kanindräkt och sen ut på Livgardets skjutfält. Vi har importerat medeltiden till Sverige men bara en bit av den. Dags att införa medeltidsstraff för de som har en medeltidslivsstil. På medeltiden kunde man bli fredlös. Passande straff på idioten och alla som försvarat honom.
Citera
2022-12-18, 02:35
Medlem
Glossuss avatar
Citat:

Ändock är våra fängelser överfulla till den milda grad att många finner det rationellt att outsourca våra fångar p g a platsbrist.. Inget blir bättre när nötter som du får ge uttryck för samhällsutvecklingen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in