Citat:
Jag tror liksom du att MH kommer att få en mildare påföljd än JJ. Jag tror att JJ var den som angrep TT först, stod för der dödliga våldet och var drivande i händelseförloppet. Jag tror stt MH deltagit vid brotten av lojalitet mot JJ, jag utgår från att båda befinns skyldiga på de tre åtalspunkter som finns i nuvarande brottsrubricering.
Försvårande omständigheter föreligger, både för JJ och MH:
- Gärningen har sannolikt varit hänsynslös och långdragen med ett svårt lidande och svår dödsångest för TT.
- De har försökt dölja brottet
Förmildrande omständigheter för båda:
- Unga gärningsmän
- Tidigare ostraffade
Förmildrande omständigheter för MH:
- Bristande utveckling
- Bristande omdöme
När en person fälls för flera gärningar utgår rätten från den med högst straffvärde och lägger sedan på en viss del av straffvärdet för övriga gärningar. Systemet för det är inte enkelt att sätta sig in i och lämnar en hel del utrymme för tolkningar, därför är det inte ovanligt att påföljden kan ändras både till mildare och strängare vid överklagande.
Börjar med JJ, där är min uppfattning att de försvårande omständigheterna väger tyngre än de förmildrande. Tillräckligt för den strängaste tidsbestämda påföljden (18 år), men inte för livstid.
MH sedan, där finns fler förmildrande omständigheter än för JJ och jag tror även att det kommer bli tydligt att hon visserligen varit delaktig i allt, men mer som ett bihang till JJ. I hennes fall tror jag att påföljden blir mildare, tippar på 12 år.
Detta är alltså min spekulation kring straffvärde endast för mordet. Lägg sedan på en del av straffvärdet för människorov (4-18 år alternativt livstid) och griftefriden (0-2 år) på vardera. Allt sammantaget tror jag att det landar på livstid för JJ och 14 år för MH.
Blir intressant att se om typ ett halvår hur väl denna spekulation står sig.
Försvårande omständigheter föreligger, både för JJ och MH:
- Gärningen har sannolikt varit hänsynslös och långdragen med ett svårt lidande och svår dödsångest för TT.
- De har försökt dölja brottet
Förmildrande omständigheter för båda:
- Unga gärningsmän
- Tidigare ostraffade
Förmildrande omständigheter för MH:
- Bristande utveckling
- Bristande omdöme
När en person fälls för flera gärningar utgår rätten från den med högst straffvärde och lägger sedan på en viss del av straffvärdet för övriga gärningar. Systemet för det är inte enkelt att sätta sig in i och lämnar en hel del utrymme för tolkningar, därför är det inte ovanligt att påföljden kan ändras både till mildare och strängare vid överklagande.
Börjar med JJ, där är min uppfattning att de försvårande omständigheterna väger tyngre än de förmildrande. Tillräckligt för den strängaste tidsbestämda påföljden (18 år), men inte för livstid.
MH sedan, där finns fler förmildrande omständigheter än för JJ och jag tror även att det kommer bli tydligt att hon visserligen varit delaktig i allt, men mer som ett bihang till JJ. I hennes fall tror jag att påföljden blir mildare, tippar på 12 år.
Detta är alltså min spekulation kring straffvärde endast för mordet. Lägg sedan på en del av straffvärdet för människorov (4-18 år alternativt livstid) och griftefriden (0-2 år) på vardera. Allt sammantaget tror jag att det landar på livstid för JJ och 14 år för MH.
Blir intressant att se om typ ett halvår hur väl denna spekulation står sig.
Ja detta känns som det mest logiska om man ser till det som framkommit sedan trådstarten.
Sen finns det ju riktiga rötägg i rätten som ska dalta och tycka synd om folk(speciellt unga tjejer), men jag har fått för mig att Eksjö tingsrätt verkar gå hårt på mord/dråp och gärna drar till med högsta straffet utan att tveka.
Ska bli väldigt intressant när det är dags för förhandling och JJ inser att det har gått åt skogen och ska börja skylla på något som ska göra det förmildrande.
Hon har ju redan målat upp sig själv som perfekt flicka utan några som helst problem och stenkoll på sig själv och sin omgivning, vet inte hur hon ska vända på den steken(Olycka?).
MH har däremot redan klarlagt att det är många aspekter att gå för förmildrande dom, är hon smart så nekar hon bara och sitter och gråter sig igenom allt för att sen kanske skylla på diagnos eller styrd av någon(JJ).
Hade det varit öppen huvudförhandling hade jag varit på plats utan att tveka, får följa media som en dåre dom dagarna det är dags