• 1
  • 2
2022-12-17, 21:45
Medlem
Lao Tzus avatar
Hur bör jag som svensk feminist, (TERF) ställa mig till detta?

Räcker vanlig svensk sjukskrivning eller behöver rättigheterna utvidgas i Sverige?

Bla Barrons och France 24 skriver om detta
Citat:
Spain's proposed law of 'feminist conquests' to give paid menstrual leave

https://www.wionews.com/world/spains...l-leave-543951

Citat:
Spanish lawmakers on Thursday voted through a bill granting paid medical leave to women who suffer from severe period pain, becoming the first European country to advance such legislation.

https://www.barrons.com/amp/news/spa...ve-01671128708
Senast redigerad av Lao Tzu 2022-12-17 kl. 22:09.
Citera
2022-12-17, 21:53
Medlem
zombie-nations avatar
Det skulle behövas i Sverige. Ofta behöver kvinnan bara vara hemma en eller två dagar. Och då får hon alltid betala en dag karens själv för något hon inte råder över. Det skulle naturligtvis bara gälla dem som inte fungerar under den dagen.

Har två tjejkompisar som främst som unga hade extrem värk och dessutom blev svaga i armar och ben så de kunde inte ens gå. Svårt att jobba då. Så jag vet att det är sant.
Citera
2022-12-17, 21:54
Medlem
SkoterFreaks avatar
Vansinne
Citera
2022-12-17, 21:57
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkoterFreak
Vansinne

Varför?
Citera
2022-12-17, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det skulle behövas i Sverige. Ofta behöver kvinnan bara vara hemma en eller två dagar. Och då får hon alltid betala en dag karens själv för något hon inte råder över. Det skulle naturligtvis bara gälla dem som inte fungerar under den dagen.

Har två tjejkompisar som främst som unga hade extrem värk och dessutom blev svaga i armar och ben så de kunde inte ens gå. Svårt att jobba då. Så jag vet att det är sant.

Så varför ska dessa kvinnor ens arbeta? Då får de väl helt enkelt ansöka om någon form av stöd pga handikapp.
Citera
2022-12-17, 21:58
Medlem
SkoterFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför?

Inte ekonomiskt hållbart, enkelt att missbruka, osv. osv.
Citera
2022-12-17, 21:59
Medlem
Bassplays avatar
Det är en bra ide men tror många kommer utnyttja det och helt plötsligt ha mer problem än vanligt. Jag hade gjort det.

Undrar om det räcker att identifiera sig som kvinna för att få ta ut ledigheten?

Låter som det kan väl dyrt.
Citera
2022-12-17, 22:00
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkoterFreak
Inte ekonomiskt hållbart, enkelt att missbruka, osv. osv.

Är väl enklare att fuska med VAB. Ta bort VAB. Det är heller inte ekonomiskt hållbart. Tycker inte man ska få ersättning för att ta hand om sitt eget barn.
Citera
2022-12-17, 22:01
Medlem
Oldberrys avatar
Det är väl ganska schysst kan jag tycka, men då borde även män få en dag eller två att ta ut varje månad.
Citera
2022-12-17, 22:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissgobbe
Så varför ska dessa kvinnor ens arbeta? Då får de väl helt enkelt ansöka om någon form av stöd pga handikapp.

För att de inte kan jobba 1-2 dagar i månaden?
Citera
2022-12-17, 22:15
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Haha så jävla sjukt. Ska dom små våpen ha en present när dom kommer tillbaka med kanske? Detta blir givetvis bara ytterligare en grej som gör att arbetsgivare inte vill anställa kvinnor, dom är redan sjukskrivna åt helvete för mycket som det är.
Citera
2022-12-17, 22:17
Medlem
Onaniprodukts avatar
Man får redan sjukskriva sig för mensvärk i Sverige. Inget konstigt med det. Jag hade inte heller orkat jobba om mina äggstockar brann.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in